Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Aline da Silva
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Santos, Marcilane da Silva, Cruz, Pedro José Santos Carneiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de educação popular (Online)
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44253
Resumo: The present study intends to locate paths and challenges of the historical process of the Program of Popular Education in Health (PROGEPS) of the Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil, emphasizing strategies, methodologies, and actions of the network articulation of four extension projects. It is characterized as a qualitative research with data collection through documentary sources. The present study inferred that the approximation between extensionist experiences in Popular Education can strengthen the possibilities of creation of institutional spaces with a critical, proactive and participatory nature. Methodologies aimed at developing and improving social work, studies and training processes aimed at coping with the social problems of groups in situations of vulnerability and exclusion can be disseminated in academic actions. Thus, the dimension of the projects’ extrapolation goes beyond community practice and is capable of proposing changes in the ways of thinking the academic activity as a whole. An action towards the emancipation of subjects.
id UFU-13_1beb2b670b9641eab5e1ac6ae1fc1ee4
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/44253
network_acronym_str UFU-13
network_name_str Revista de educação popular (Online)
repository_id_str
spelling Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da ParaíbaExtensão UniversitáriaEducação PopularRedesArticulaçãoUniversity ExtensionPopular EducationNetworkingArticulationThe present study intends to locate paths and challenges of the historical process of the Program of Popular Education in Health (PROGEPS) of the Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil, emphasizing strategies, methodologies, and actions of the network articulation of four extension projects. It is characterized as a qualitative research with data collection through documentary sources. The present study inferred that the approximation between extensionist experiences in Popular Education can strengthen the possibilities of creation of institutional spaces with a critical, proactive and participatory nature. Methodologies aimed at developing and improving social work, studies and training processes aimed at coping with the social problems of groups in situations of vulnerability and exclusion can be disseminated in academic actions. Thus, the dimension of the projects’ extrapolation goes beyond community practice and is capable of proposing changes in the ways of thinking the academic activity as a whole. An action towards the emancipation of subjects.O presente estudo pretende situar caminhos e desafios do processo histórico do Programa de Educação Popular em Saúde (PROGEPS) da Universidade Federal da Paraíba, enfatizando estratégias, metodologias, ações da articulação em rede de quatro projetos de extensão. Caracteriza-se como uma pesquisa qualitativa com coleta de dados por meio de fontes documentais. A presente pesquisa inferiu que a aproximação entre experiências extensionistas em educação popular pode fortalecer as possibilidades de criação de espaços institucionais de cunho crítico, proativo e participativo. Podem-se difundir, nas ações acadêmicas, metodologias orientadas para o desenvolvimento e aperfeiçoamento de trabalhos sociais, de estudos e de processos de formação voltados ao enfrentamento dos problemas sociais de grupos em situação de vulnerabilidade e exclusão. Assim, a dimensão do fazer dos projetos extrapola a prática comunitária e é capaz de propor alterações nos modos de pensar o fazer acadêmico como um todo. Um fazer voltado para a emancipação de sujeitos.Universidade Federal de Uberlândia2019-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/4425310.14393/rep-v17n32018-art03Revista de Educação Popular; v. 17 n. 3 (2018): Revista de Educação Popular; 43-541982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44253/pdfCopyright (c) 2019 Marcilane da Silva Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Aline da Silva Santos, Marcilane da Silva Cruz, Pedro José Santos Carneiro2023-03-22T16:42:10Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/44253Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-22T16:42:10Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba
title Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba
spellingShingle Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba
Alves, Aline da Silva
Extensão Universitária
Educação Popular
Redes
Articulação
University Extension
Popular Education
Networking
Articulation
title_short Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba
title_full Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba
title_fullStr Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba
title_full_unstemmed Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba
title_sort Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba
author Alves, Aline da Silva
author_facet Alves, Aline da Silva
Santos, Marcilane da Silva
Cruz, Pedro José Santos Carneiro
author_role author
author2 Santos, Marcilane da Silva
Cruz, Pedro José Santos Carneiro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Aline da Silva
Santos, Marcilane da Silva
Cruz, Pedro José Santos Carneiro
dc.subject.por.fl_str_mv Extensão Universitária
Educação Popular
Redes
Articulação
University Extension
Popular Education
Networking
Articulation
topic Extensão Universitária
Educação Popular
Redes
Articulação
University Extension
Popular Education
Networking
Articulation
description The present study intends to locate paths and challenges of the historical process of the Program of Popular Education in Health (PROGEPS) of the Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil, emphasizing strategies, methodologies, and actions of the network articulation of four extension projects. It is characterized as a qualitative research with data collection through documentary sources. The present study inferred that the approximation between extensionist experiences in Popular Education can strengthen the possibilities of creation of institutional spaces with a critical, proactive and participatory nature. Methodologies aimed at developing and improving social work, studies and training processes aimed at coping with the social problems of groups in situations of vulnerability and exclusion can be disseminated in academic actions. Thus, the dimension of the projects’ extrapolation goes beyond community practice and is capable of proposing changes in the ways of thinking the academic activity as a whole. An action towards the emancipation of subjects.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44253
10.14393/rep-v17n32018-art03
url https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44253
identifier_str_mv 10.14393/rep-v17n32018-art03
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44253/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Marcilane da Silva Santos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Marcilane da Silva Santos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Popular; v. 17 n. 3 (2018): Revista de Educação Popular; 43-54
1982-7660
1678-5622
reponame:Revista de educação popular (Online)
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista de educação popular (Online)
collection Revista de educação popular (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br
_version_ 1797068897943289856