MEDEIA. DA AFIRMAÇÃO DO HUMANO À NEGAÇÃO DO DIVINO
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Sapere Aude (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/article/view/23604 |
Resumo: | The research we communicate presents a possibility of reading the tragic play Medeia, written by the poet Eurípides in 431 BC, considering the possibility that we find of reading multiple faces of the character Medeia, marked by tensions that culminate in the realization of the adventure - a concept extracted from Poetics of Aristotle. Peripecia, in turn, is interpreted dialectically, in order to show the originality of Euripides. The prologue of the text works as a great didascálica presenting, therefore, these faces of Medeia previously announced. Facing the faces that Medeia assumes, the following figures are identified as a triple ambiguity, namely: Medeia transiting between passionality and rationality, between barbarian and Greek woman and the greatest and most important ambiguity, Medeia between the human figure and the figure divine. From this perspective, we propose that the construction of the character Medeia is a dialectic expedient. |
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MEDEIA. DA AFIRMAÇÃO DO HUMANO À NEGAÇÃO DO DIVINOMedeaTheatreTragedyMedeiaTeatroTragédiaThe research we communicate presents a possibility of reading the tragic play Medeia, written by the poet Eurípides in 431 BC, considering the possibility that we find of reading multiple faces of the character Medeia, marked by tensions that culminate in the realization of the adventure - a concept extracted from Poetics of Aristotle. Peripecia, in turn, is interpreted dialectically, in order to show the originality of Euripides. The prologue of the text works as a great didascálica presenting, therefore, these faces of Medeia previously announced. Facing the faces that Medeia assumes, the following figures are identified as a triple ambiguity, namely: Medeia transiting between passionality and rationality, between barbarian and Greek woman and the greatest and most important ambiguity, Medeia between the human figure and the figure divine. From this perspective, we propose that the construction of the character Medeia is a dialectic expedient. A pesquisa que comunicamos apresenta uma possibilidade de leitura da peça trágica Medeia, escrita pelo poeta Eurípides em 431 a.C., considerando a possibilidade que encontramos de leitura de múltiplas faces da personagem Medeia, marcadas por tensões que culminam na realização da peripécia – conceito extraído da Poética de Aristóteles. A peripécia, por sua vez, é interpretada dialeticamente, de modo a mostrar a originalidade de Eurípides. O prólogo do texto funciona como uma grande didascálica apresentando, portanto, essas faces de Medeia previamente anunciadas. Diante das faces que Medeia assume constituem-se figuras que identificamos como uma tríplice ambiguidade, quais sejam: Medeia transitando entre a passionalidade e a racionalidade, entre mulher bárbara e grega e a maior e mais importante ambiguidade, Medeia entre a figura humana e a figura divina. Sob essa perspectiva propomos que a construção da personagem Medeia é um expediente dialético.Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - Belo Horizonte2020-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/article/view/2360410.5752/P.2177-6342.2020v11n22p611-618Sapere Aude; v. 11 n. 22 (2020): FILOSOFIA MEDIEVAL: CONHECIMENTO, VONTADE E ARTE; 611-618Sapere Aude - Journal of Philosophy; Vol 11 No 22 (2020): FILOSOFIA MEDIEVAL: CONHECIMENTO, VONTADE E ARTE; 611-6182177-63422176-2708reponame:Sapere Aude (Belo Horizonte. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MGporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/article/view/23604/17648Copyright (c) 2020 Sapere Audeinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Thais Luz Resende 2021-01-06T17:32:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23604Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAudePRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/oairevisapereaude@gmail.com || sergio10@pucminas.br2177-63422176-2708opendoar:2021-01-06T17:32:36Sapere Aude (Belo Horizonte. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
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