BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Luciane Pinho de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Ana Maria de Vasconcelos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia em Revista (Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21325
Resumo: International borders are considered a zone of tension and conflicts experienced in the dialectical relations of exclusion / inclusion, spaces of incessant identity and cultural reconstruction. From this perspective, understanding education as a social process, this study aims to reflect on formal education in the context of/on the border of Corumbá (MS) Puerto Suarez and Puerto Quijarro (BO), focusing on students of Bolivian origin who study in schools on the Brazilian side of the border. This is a theoretical study with empirical reference, supported by research projects and based on the perspective of Historical-Cultural Psychology. The methodology used was bibliographic research, and the results highlight the need for education policies aimed at the transit between identity and territories differences, as well as discussions that go through the field of linguistic and educational policies for diversity. Keywords: Historical-Cultural Psychology, Frontier, Education, Frontier School, Social Inequality.
id PUC_MG-3_01d63c724fc318660dcf5dd98f122bb5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21325
network_acronym_str PUC_MG-3
network_name_str Psicologia em Revista (Online)
repository_id_str
spelling BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDERFRONTERAS, MOVILIDADES Y DESIGUALDADES: UNA REFLEXIÓN SOBRE LA ESCUELA DE / EN LA FRONTERAFRONTEIRAS, MOBILIDADES E DESIGUALDADES: UMA REFLEXÃO SOBRE A ESCOLA DE/NA FRONTEIRAfronteiraeducaçãoescola de fronteiradesigualdade socialpsicologia histórico-culturalInternational borders are considered a zone of tension and conflicts experienced in the dialectical relations of exclusion / inclusion, spaces of incessant identity and cultural reconstruction. From this perspective, understanding education as a social process, this study aims to reflect on formal education in the context of/on the border of Corumbá (MS) Puerto Suarez and Puerto Quijarro (BO), focusing on students of Bolivian origin who study in schools on the Brazilian side of the border. This is a theoretical study with empirical reference, supported by research projects and based on the perspective of Historical-Cultural Psychology. The methodology used was bibliographic research, and the results highlight the need for education policies aimed at the transit between identity and territories differences, as well as discussions that go through the field of linguistic and educational policies for diversity. Keywords: Historical-Cultural Psychology, Frontier, Education, Frontier School, Social Inequality.Las fronteras son consideradas una zona de tensión y conflictos experimentados en las relaciones dialécticas de exclusión / inclusión, espacios de identidad incesante y reconstrucción cultural. En esa perspectiva, considera la educación como un proceso social. Este estudio tiene como objetivo hacer una reflexión sobre la educación formal en el contexto de / en la frontera de Corumbá (MS), Puerto Suárez y Puerto Quijarro (BO), centrándose en los estudiantes de origen boliviana que estudian en escuelas del lado brasileño de la frontera. Se trata de un estudio teórico con referencia empírica, apoyado en proyectos de investigación que fundamenta sus datos en la perspectiva de la psicología histórico-cultural. Se ha utilizado una metodología de investigación bibliográfica y los resultados destacan la necesidad de políticas educativas destinadas al tránsito entre las diferencias y los territorios de identidad, así como las discusiones que atraviesan el campo de las políticas lingüísticas y educativas para la diversidad. Palabras-clave: Psicología histórico-cultural, frontera, educación, escuela fronteriza, desigualdad social.As fronteiras são consideradas como zona de tensão e conflitos vivenciados nas relações dialéticas de exclusão/inclusão, espaços de incessante reconstrução identitária e cultural. Nessa perspectiva, compreendendo a educação como um processo social, este estudo tem como objetivo fazer uma reflexão sobre a educação formal no contexto de/na fronteira de Corumbá (MS,) Puerto Suarez e Puerto Quijarro (BO), com foco nos alunos de origem boliviana que estudam em escolas do lado brasileiro da fronteira. Trata-se de um estudo teórico com referência empírica, respaldado em projetos de pesquisa e fundamentado na perspectiva da Psicologia Histórico-Cultural. A metodologia utilizada foi a pesquisa bibliográfica e os resultados destacam a necessidade de políticas de educação voltadas para o trânsito entre diferenças e territórios identitários, assim como de discussões que passem pelo campo das políticas linguísticas e educacionais para a diversidade. Palavras-chave: Psicologia Histórico-Cultural, Fronteira, Educação, Escola de Fronteira, Desigualdade Social.Editora PUC Minas2020-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/2132510.5752/P.1678-9563.2019v25n2p707-724Psicologia em Revista; v. 25 n. 2 (2019): Psicologia em Revista; 707-7241678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21325/16580Copyright (c) 2019 Luciane Pinho de Almeida, Ana Maria de Vasconcelos Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Luciane Pinho de Silva, Ana Maria de Vasconcelos 2020-10-08T19:29:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21325Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2020-10-08T19:29:36Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER
FRONTERAS, MOVILIDADES Y DESIGUALDADES: UNA REFLEXIÓN SOBRE LA ESCUELA DE / EN LA FRONTERA
FRONTEIRAS, MOBILIDADES E DESIGUALDADES: UMA REFLEXÃO SOBRE A ESCOLA DE/NA FRONTEIRA
title BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER
spellingShingle BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER
Almeida, Luciane Pinho de
fronteira
educação
escola de fronteira
desigualdade social
psicologia histórico-cultural
title_short BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER
title_full BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER
title_fullStr BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER
title_full_unstemmed BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER
title_sort BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER
author Almeida, Luciane Pinho de
author_facet Almeida, Luciane Pinho de
Silva, Ana Maria de Vasconcelos
author_role author
author2 Silva, Ana Maria de Vasconcelos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Luciane Pinho de
Silva, Ana Maria de Vasconcelos
dc.subject.por.fl_str_mv fronteira
educação
escola de fronteira
desigualdade social
psicologia histórico-cultural
topic fronteira
educação
escola de fronteira
desigualdade social
psicologia histórico-cultural
description International borders are considered a zone of tension and conflicts experienced in the dialectical relations of exclusion / inclusion, spaces of incessant identity and cultural reconstruction. From this perspective, understanding education as a social process, this study aims to reflect on formal education in the context of/on the border of Corumbá (MS) Puerto Suarez and Puerto Quijarro (BO), focusing on students of Bolivian origin who study in schools on the Brazilian side of the border. This is a theoretical study with empirical reference, supported by research projects and based on the perspective of Historical-Cultural Psychology. The methodology used was bibliographic research, and the results highlight the need for education policies aimed at the transit between identity and territories differences, as well as discussions that go through the field of linguistic and educational policies for diversity. Keywords: Historical-Cultural Psychology, Frontier, Education, Frontier School, Social Inequality.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo de convidado
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21325
10.5752/P.1678-9563.2019v25n2p707-724
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21325
identifier_str_mv 10.5752/P.1678-9563.2019v25n2p707-724
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21325/16580
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Luciane Pinho de Almeida, Ana Maria de Vasconcelos Silva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Luciane Pinho de Almeida, Ana Maria de Vasconcelos Silva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia em Revista; v. 25 n. 2 (2019): Psicologia em Revista; 707-724
1678-9563
1677-1168
reponame:Psicologia em Revista (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC MINAS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC MINAS
institution PUC MINAS
reponame_str Psicologia em Revista (Online)
collection Psicologia em Revista (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv psirevista@pucminas.br
_version_ 1797688274043535360