BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia em Revista (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21325 |
Resumo: | International borders are considered a zone of tension and conflicts experienced in the dialectical relations of exclusion / inclusion, spaces of incessant identity and cultural reconstruction. From this perspective, understanding education as a social process, this study aims to reflect on formal education in the context of/on the border of Corumbá (MS) Puerto Suarez and Puerto Quijarro (BO), focusing on students of Bolivian origin who study in schools on the Brazilian side of the border. This is a theoretical study with empirical reference, supported by research projects and based on the perspective of Historical-Cultural Psychology. The methodology used was bibliographic research, and the results highlight the need for education policies aimed at the transit between identity and territories differences, as well as discussions that go through the field of linguistic and educational policies for diversity. Keywords: Historical-Cultural Psychology, Frontier, Education, Frontier School, Social Inequality. |
id |
PUC_MG-3_01d63c724fc318660dcf5dd98f122bb5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21325 |
network_acronym_str |
PUC_MG-3 |
network_name_str |
Psicologia em Revista (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDERFRONTERAS, MOVILIDADES Y DESIGUALDADES: UNA REFLEXIÓN SOBRE LA ESCUELA DE / EN LA FRONTERAFRONTEIRAS, MOBILIDADES E DESIGUALDADES: UMA REFLEXÃO SOBRE A ESCOLA DE/NA FRONTEIRAfronteiraeducaçãoescola de fronteiradesigualdade socialpsicologia histórico-culturalInternational borders are considered a zone of tension and conflicts experienced in the dialectical relations of exclusion / inclusion, spaces of incessant identity and cultural reconstruction. From this perspective, understanding education as a social process, this study aims to reflect on formal education in the context of/on the border of Corumbá (MS) Puerto Suarez and Puerto Quijarro (BO), focusing on students of Bolivian origin who study in schools on the Brazilian side of the border. This is a theoretical study with empirical reference, supported by research projects and based on the perspective of Historical-Cultural Psychology. The methodology used was bibliographic research, and the results highlight the need for education policies aimed at the transit between identity and territories differences, as well as discussions that go through the field of linguistic and educational policies for diversity. Keywords: Historical-Cultural Psychology, Frontier, Education, Frontier School, Social Inequality.Las fronteras son consideradas una zona de tensión y conflictos experimentados en las relaciones dialécticas de exclusión / inclusión, espacios de identidad incesante y reconstrucción cultural. En esa perspectiva, considera la educación como un proceso social. Este estudio tiene como objetivo hacer una reflexión sobre la educación formal en el contexto de / en la frontera de Corumbá (MS), Puerto Suárez y Puerto Quijarro (BO), centrándose en los estudiantes de origen boliviana que estudian en escuelas del lado brasileño de la frontera. Se trata de un estudio teórico con referencia empírica, apoyado en proyectos de investigación que fundamenta sus datos en la perspectiva de la psicología histórico-cultural. Se ha utilizado una metodología de investigación bibliográfica y los resultados destacan la necesidad de políticas educativas destinadas al tránsito entre las diferencias y los territorios de identidad, así como las discusiones que atraviesan el campo de las políticas lingüísticas y educativas para la diversidad. Palabras-clave: Psicología histórico-cultural, frontera, educación, escuela fronteriza, desigualdad social.As fronteiras são consideradas como zona de tensão e conflitos vivenciados nas relações dialéticas de exclusão/inclusão, espaços de incessante reconstrução identitária e cultural. Nessa perspectiva, compreendendo a educação como um processo social, este estudo tem como objetivo fazer uma reflexão sobre a educação formal no contexto de/na fronteira de Corumbá (MS,) Puerto Suarez e Puerto Quijarro (BO), com foco nos alunos de origem boliviana que estudam em escolas do lado brasileiro da fronteira. Trata-se de um estudo teórico com referência empírica, respaldado em projetos de pesquisa e fundamentado na perspectiva da Psicologia Histórico-Cultural. A metodologia utilizada foi a pesquisa bibliográfica e os resultados destacam a necessidade de políticas de educação voltadas para o trânsito entre diferenças e territórios identitários, assim como de discussões que passem pelo campo das políticas linguísticas e educacionais para a diversidade. Palavras-chave: Psicologia Histórico-Cultural, Fronteira, Educação, Escola de Fronteira, Desigualdade Social.Editora PUC Minas2020-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/2132510.5752/P.1678-9563.2019v25n2p707-724Psicologia em Revista; v. 25 n. 2 (2019): Psicologia em Revista; 707-7241678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21325/16580Copyright (c) 2019 Luciane Pinho de Almeida, Ana Maria de Vasconcelos Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Luciane Pinho de Silva, Ana Maria de Vasconcelos 2020-10-08T19:29:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21325Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2020-10-08T19:29:36Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER FRONTERAS, MOVILIDADES Y DESIGUALDADES: UNA REFLEXIÓN SOBRE LA ESCUELA DE / EN LA FRONTERA FRONTEIRAS, MOBILIDADES E DESIGUALDADES: UMA REFLEXÃO SOBRE A ESCOLA DE/NA FRONTEIRA |
title |
BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER |
spellingShingle |
BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER Almeida, Luciane Pinho de fronteira educação escola de fronteira desigualdade social psicologia histórico-cultural |
title_short |
BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER |
title_full |
BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER |
title_fullStr |
BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER |
title_full_unstemmed |
BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER |
title_sort |
BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER |
author |
Almeida, Luciane Pinho de |
author_facet |
Almeida, Luciane Pinho de Silva, Ana Maria de Vasconcelos |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Ana Maria de Vasconcelos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Luciane Pinho de Silva, Ana Maria de Vasconcelos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
fronteira educação escola de fronteira desigualdade social psicologia histórico-cultural |
topic |
fronteira educação escola de fronteira desigualdade social psicologia histórico-cultural |
description |
International borders are considered a zone of tension and conflicts experienced in the dialectical relations of exclusion / inclusion, spaces of incessant identity and cultural reconstruction. From this perspective, understanding education as a social process, this study aims to reflect on formal education in the context of/on the border of Corumbá (MS) Puerto Suarez and Puerto Quijarro (BO), focusing on students of Bolivian origin who study in schools on the Brazilian side of the border. This is a theoretical study with empirical reference, supported by research projects and based on the perspective of Historical-Cultural Psychology. The methodology used was bibliographic research, and the results highlight the need for education policies aimed at the transit between identity and territories differences, as well as discussions that go through the field of linguistic and educational policies for diversity. Keywords: Historical-Cultural Psychology, Frontier, Education, Frontier School, Social Inequality. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo de convidado |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21325 10.5752/P.1678-9563.2019v25n2p707-724 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21325 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.1678-9563.2019v25n2p707-724 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21325/16580 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Luciane Pinho de Almeida, Ana Maria de Vasconcelos Silva http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Luciane Pinho de Almeida, Ana Maria de Vasconcelos Silva http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia em Revista; v. 25 n. 2 (2019): Psicologia em Revista; 707-724 1678-9563 1677-1168 reponame:Psicologia em Revista (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC MINAS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC MINAS |
institution |
PUC MINAS |
reponame_str |
Psicologia em Revista (Online) |
collection |
Psicologia em Revista (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
psirevista@pucminas.br |
_version_ |
1797688274043535360 |