SCIENCE WITHOUT BORDERS PROGRAM: CASE STUDY WITH FATEC/TQ EXCHANGE STUDENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bovério, Maria Aparecida
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Adam, Joyce Mary
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13030
Resumo: This article presents, analyzes and discusses the data of the case study carried out with exchange students of the Science Without Borders Program (CSF), of the Faculty of Technology (FATEC), Campus of Taquaritinga/SP. For that end, a qualitative research was carried out and, as a data collection tool, an online questionnaire was applied, developed in Google Docs. The results of the survey indicate that the majority of exchange students had their expectations met, given that they obtained significant personal, professional, student and cultural growth and therefore do not agree with the closure of CSF. Keywords: Science without Borders Program. Public policy. Exchange.
id UNESP-7_341f12e2c1acb01ca83941e1050e069e
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13030
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling SCIENCE WITHOUT BORDERS PROGRAM: CASE STUDY WITH FATEC/TQ EXCHANGE STUDENTSPROGRAMA CIENCIAS SIN FRONTERAS: ESTUDIO DE CASO CON ESTUDIANTES INTERCAMBIARIOS DE FATEC/TQPROGRAMA CIÊNCIAS SEM FRONTEIRAS: ESTUDO DE CASO COM ESTUDANTES INTERCAMBIÁRIOS DA FATEC/TQPrograma Ciências sem FronteirasPolíticas PúblicasIntercâmbioCiências sem FronteirasThis article presents, analyzes and discusses the data of the case study carried out with exchange students of the Science Without Borders Program (CSF), of the Faculty of Technology (FATEC), Campus of Taquaritinga/SP. For that end, a qualitative research was carried out and, as a data collection tool, an online questionnaire was applied, developed in Google Docs. The results of the survey indicate that the majority of exchange students had their expectations met, given that they obtained significant personal, professional, student and cultural growth and therefore do not agree with the closure of CSF. Keywords: Science without Borders Program. Public policy. Exchange.Este artículo presenta, analiza y discute los datos del caso de estudio realizado con los alumnos de intercambio del programa Ciencia sin Fronteras (CSF), Facultad de tecnología (FATEC), Campus de Taquaritinga/SP. Para ello se realizó una investigación de carácter cualitativa y como herramienta de recopilación de datos se aplicó un cuestionario en línea, desarrollado en Google Docs. Los resultados de la encuesta indican que la mayoría de los estudiantes de intercambio tuvieron satisfechas sus expectativas, porque obtuvieron un beneficio significativo personal, profesional, estudiantil y cultural y, por lo tanto, no están de acuerdo con el cierre del CSF. Palabras clave: Programa de Ciencias sin Fronteras. Políticas públicas. Exchange.Este artigo apresenta, analisa e discute os dados do estudo de caso, realizado com estudantes intercambiários do Programa Ciências sem Fronteiras (CSF), da Faculdade de Tecnologia (FATEC), Câmpus de Taquaritinga/SP. Para isso, realizou-se uma pesquisa de caráter qualitativo, e como instrumento de coleta de dados aplicou-se um questionário online, desenvolvido no Google docs. Os resultados da pesquisa indicam que a maioria dos estudantes intercambiários teve as expectativas atendidas, pois obtiveram significativa ascensão pessoal, profissional, estudantil e cultural e, por isso, não concordam com o fechamento do CSF. Palavras-chave: Programa Ciências sem Fronteiras. Políticas Públicas. Intercâmbio.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesBibliográfica;documental;Empírica de campo;application/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1303010.18675/1981-8106.vol29.n60.p216-236Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 216-236Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 216-236Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 216-2361981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13030/8854https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13030/8859https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13030/8832https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13030/11116https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13030/11117Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBovério, Maria AparecidaAdam, Joyce Mary2019-10-23T13:15:45Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13030Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-23T13:15:45EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv SCIENCE WITHOUT BORDERS PROGRAM: CASE STUDY WITH FATEC/TQ EXCHANGE STUDENTS
PROGRAMA CIENCIAS SIN FRONTERAS: ESTUDIO DE CASO CON ESTUDIANTES INTERCAMBIARIOS DE FATEC/TQ
PROGRAMA CIÊNCIAS SEM FRONTEIRAS: ESTUDO DE CASO COM ESTUDANTES INTERCAMBIÁRIOS DA FATEC/TQ
title SCIENCE WITHOUT BORDERS PROGRAM: CASE STUDY WITH FATEC/TQ EXCHANGE STUDENTS
spellingShingle SCIENCE WITHOUT BORDERS PROGRAM: CASE STUDY WITH FATEC/TQ EXCHANGE STUDENTS
Bovério, Maria Aparecida
Programa Ciências sem Fronteiras
Políticas Públicas
Intercâmbio
Ciências sem Fronteiras
title_short SCIENCE WITHOUT BORDERS PROGRAM: CASE STUDY WITH FATEC/TQ EXCHANGE STUDENTS
title_full SCIENCE WITHOUT BORDERS PROGRAM: CASE STUDY WITH FATEC/TQ EXCHANGE STUDENTS
title_fullStr SCIENCE WITHOUT BORDERS PROGRAM: CASE STUDY WITH FATEC/TQ EXCHANGE STUDENTS
title_full_unstemmed SCIENCE WITHOUT BORDERS PROGRAM: CASE STUDY WITH FATEC/TQ EXCHANGE STUDENTS
title_sort SCIENCE WITHOUT BORDERS PROGRAM: CASE STUDY WITH FATEC/TQ EXCHANGE STUDENTS
author Bovério, Maria Aparecida
author_facet Bovério, Maria Aparecida
Adam, Joyce Mary
author_role author
author2 Adam, Joyce Mary
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bovério, Maria Aparecida
Adam, Joyce Mary
dc.subject.por.fl_str_mv Programa Ciências sem Fronteiras
Políticas Públicas
Intercâmbio
Ciências sem Fronteiras
topic Programa Ciências sem Fronteiras
Políticas Públicas
Intercâmbio
Ciências sem Fronteiras
description This article presents, analyzes and discusses the data of the case study carried out with exchange students of the Science Without Borders Program (CSF), of the Faculty of Technology (FATEC), Campus of Taquaritinga/SP. For that end, a qualitative research was carried out and, as a data collection tool, an online questionnaire was applied, developed in Google Docs. The results of the survey indicate that the majority of exchange students had their expectations met, given that they obtained significant personal, professional, student and cultural growth and therefore do not agree with the closure of CSF. Keywords: Science without Borders Program. Public policy. Exchange.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Bibliográfica;documental;Empírica de campo;
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13030
10.18675/1981-8106.vol29.n60.p216-236
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13030
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol29.n60.p216-236
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13030/8854
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13030/8859
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13030/8832
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13030/11116
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13030/11117
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 216-236
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 216-236
Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 216-236
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812999479296