A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Vera Lucia Trevisan de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia em Revista (Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21324
Resumo: This theoretical-reflexive article aims to problematize the social insertion of postgraduate studies in psychology in contexts of inequality. Its goal is to share knowledge and reflect on the contexts of inequality in which many Brazilians live, especially those on the outskirts of large cities, and their impact on the development of subjects. School education is defended as a promoter of the development of higher psychological functions and, therefore, of imagination and human development, as a possibility of overcoming the material conditions of life of adolescents in precarious living situations. The text ends with the presentation of an experience developed with adolescents through art, which mobilized the expression of affection and reflection, invested in the meanings constructed in intersubjective spaces, in which the imaginative and affective processes compete, favoring the power action and the production of new horizons.  Key-words: intervention research; inequality; schooling; human development; art
id PUC_MG-3_0f723fb63a3a177f8abafdcdb0e05d96
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21324
network_acronym_str PUC_MG-3
network_name_str Psicologia em Revista (Online)
repository_id_str
spelling A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOLLA INVESTIGACIÓN Y LA INTERVENCIÓN COMO FORMA DE INSERCIÓN SOCIAL EN CONTEXTOS DE DESIGUALDAD: ARTE E IMAGINACIÓN EN LA ESCUELAA PESQUISA-INTERVENÇÃO COMO FORMA DE INSERÇÃO SOCIAL EM CONTEXTOS DE DESIGUALDADE: ARTE E IMAGINAÇÃO NA ESCOLApesquisa-intervençãodesigualdadeeducação escolardesenvolvimento humanoarteThis theoretical-reflexive article aims to problematize the social insertion of postgraduate studies in psychology in contexts of inequality. Its goal is to share knowledge and reflect on the contexts of inequality in which many Brazilians live, especially those on the outskirts of large cities, and their impact on the development of subjects. School education is defended as a promoter of the development of higher psychological functions and, therefore, of imagination and human development, as a possibility of overcoming the material conditions of life of adolescents in precarious living situations. The text ends with the presentation of an experience developed with adolescents through art, which mobilized the expression of affection and reflection, invested in the meanings constructed in intersubjective spaces, in which the imaginative and affective processes compete, favoring the power action and the production of new horizons.  Key-words: intervention research; inequality; schooling; human development; artEste artículo teórico-reflexivo tiene como objetivo reflexionar sobre la inserción de los estudios de posgrado en psicología en contextos de desigualdad. Su objetivo es compartir el conocimiento y reflexionar sobre los contextos de desigualdad en los que viven muchos brasileños, en las afueras de las grandes ciudades, y su impacto en el desarrollo individual. La educación escolar se defiende como un promotor del desarrollo de funciones psicológicas superiores, de la imaginación y el desarrollo humano, como una posibilidad de superar las condiciones materiales de la vida de los adolescentes en situaciones precarias de la vida. El texto finaliza con la presentación de una experiencia con adolescentes a través del arte, que moviliza la expresión de los afectos y la reflexión, invierte en los significados construidos en los espacios intersubjetivos, en los que compiten los procesos imaginativos y afectivos, favoreciendo el poder de acción y la producción de nuevos horizontes. Palabras-clave: investigación de intervención; desigualdad; educación escolar; desarrollo humano; arteO presente artigo, de natureza teórico-reflexiva, tem como proposta refletir sobre a inserção social da pós-graduação em psicologia em contextos de desigualdade. Seu objetivo é partilhar conhecimento e refletir sobre os contextos de desigualdade em que vivem muitos brasileiros, sobretudo aqueles das periferias de grandes cidades, e seu impacto no desenvolvimento dos sujeitos. Defende-se a educação escolarizada como promotora do desenvolvimento das funções psicológicas superiores e, logo, da imaginação e do desenvolvimento humano, como possibilidade de superação das condições materiais de vida de adolescentes em situação precária de vida.  O texto se encerra com a apresentação de uma experiência desenvolvida com adolescentes pela via da arte, que mobilizou a expressão dos afetos e a reflexão, investiu-se nas significações construídas nos espaços intersubjetivos, em que concorrem os processos imaginativos e afetivos, favorecendo a potência de ação e a produção de novos horizontes. Palavras-chave: pesquisa-intervenção; desigualdade; educação escolar; desenvolvimento humano; arteEditora PUC Minas2020-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/2132410.5752/P.1678-9563.2019v25n2p689-706Psicologia em Revista; v. 25 n. 2 (2019): Psicologia em Revista; 689-7061678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21324/16596Copyright (c) 2019 Vera Lucia Trevisan de Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Vera Lucia Trevisan de 2020-10-08T19:29:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21324Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2020-10-08T19:29:03Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL
LA INVESTIGACIÓN Y LA INTERVENCIÓN COMO FORMA DE INSERCIÓN SOCIAL EN CONTEXTOS DE DESIGUALDAD: ARTE E IMAGINACIÓN EN LA ESCUELA
A PESQUISA-INTERVENÇÃO COMO FORMA DE INSERÇÃO SOCIAL EM CONTEXTOS DE DESIGUALDADE: ARTE E IMAGINAÇÃO NA ESCOLA
title A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL
spellingShingle A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL
Souza, Vera Lucia Trevisan de
pesquisa-intervenção
desigualdade
educação escolar
desenvolvimento humano
arte
title_short A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL
title_full A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL
title_fullStr A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL
title_full_unstemmed A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL
title_sort A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL
author Souza, Vera Lucia Trevisan de
author_facet Souza, Vera Lucia Trevisan de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Vera Lucia Trevisan de
dc.subject.por.fl_str_mv pesquisa-intervenção
desigualdade
educação escolar
desenvolvimento humano
arte
topic pesquisa-intervenção
desigualdade
educação escolar
desenvolvimento humano
arte
description This theoretical-reflexive article aims to problematize the social insertion of postgraduate studies in psychology in contexts of inequality. Its goal is to share knowledge and reflect on the contexts of inequality in which many Brazilians live, especially those on the outskirts of large cities, and their impact on the development of subjects. School education is defended as a promoter of the development of higher psychological functions and, therefore, of imagination and human development, as a possibility of overcoming the material conditions of life of adolescents in precarious living situations. The text ends with the presentation of an experience developed with adolescents through art, which mobilized the expression of affection and reflection, invested in the meanings constructed in intersubjective spaces, in which the imaginative and affective processes compete, favoring the power action and the production of new horizons.  Key-words: intervention research; inequality; schooling; human development; art
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo de convidado
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21324
10.5752/P.1678-9563.2019v25n2p689-706
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21324
identifier_str_mv 10.5752/P.1678-9563.2019v25n2p689-706
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21324/16596
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Vera Lucia Trevisan de Souza
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Vera Lucia Trevisan de Souza
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia em Revista; v. 25 n. 2 (2019): Psicologia em Revista; 689-706
1678-9563
1677-1168
reponame:Psicologia em Revista (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC MINAS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC MINAS
institution PUC MINAS
reponame_str Psicologia em Revista (Online)
collection Psicologia em Revista (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv psirevista@pucminas.br
_version_ 1797688274040389632