A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia em Revista (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21324 |
Resumo: | This theoretical-reflexive article aims to problematize the social insertion of postgraduate studies in psychology in contexts of inequality. Its goal is to share knowledge and reflect on the contexts of inequality in which many Brazilians live, especially those on the outskirts of large cities, and their impact on the development of subjects. School education is defended as a promoter of the development of higher psychological functions and, therefore, of imagination and human development, as a possibility of overcoming the material conditions of life of adolescents in precarious living situations. The text ends with the presentation of an experience developed with adolescents through art, which mobilized the expression of affection and reflection, invested in the meanings constructed in intersubjective spaces, in which the imaginative and affective processes compete, favoring the power action and the production of new horizons. Key-words: intervention research; inequality; schooling; human development; art |
id |
PUC_MG-3_0f723fb63a3a177f8abafdcdb0e05d96 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21324 |
network_acronym_str |
PUC_MG-3 |
network_name_str |
Psicologia em Revista (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOLLA INVESTIGACIÓN Y LA INTERVENCIÓN COMO FORMA DE INSERCIÓN SOCIAL EN CONTEXTOS DE DESIGUALDAD: ARTE E IMAGINACIÓN EN LA ESCUELAA PESQUISA-INTERVENÇÃO COMO FORMA DE INSERÇÃO SOCIAL EM CONTEXTOS DE DESIGUALDADE: ARTE E IMAGINAÇÃO NA ESCOLApesquisa-intervençãodesigualdadeeducação escolardesenvolvimento humanoarteThis theoretical-reflexive article aims to problematize the social insertion of postgraduate studies in psychology in contexts of inequality. Its goal is to share knowledge and reflect on the contexts of inequality in which many Brazilians live, especially those on the outskirts of large cities, and their impact on the development of subjects. School education is defended as a promoter of the development of higher psychological functions and, therefore, of imagination and human development, as a possibility of overcoming the material conditions of life of adolescents in precarious living situations. The text ends with the presentation of an experience developed with adolescents through art, which mobilized the expression of affection and reflection, invested in the meanings constructed in intersubjective spaces, in which the imaginative and affective processes compete, favoring the power action and the production of new horizons. Key-words: intervention research; inequality; schooling; human development; artEste artículo teórico-reflexivo tiene como objetivo reflexionar sobre la inserción de los estudios de posgrado en psicología en contextos de desigualdad. Su objetivo es compartir el conocimiento y reflexionar sobre los contextos de desigualdad en los que viven muchos brasileños, en las afueras de las grandes ciudades, y su impacto en el desarrollo individual. La educación escolar se defiende como un promotor del desarrollo de funciones psicológicas superiores, de la imaginación y el desarrollo humano, como una posibilidad de superar las condiciones materiales de la vida de los adolescentes en situaciones precarias de la vida. El texto finaliza con la presentación de una experiencia con adolescentes a través del arte, que moviliza la expresión de los afectos y la reflexión, invierte en los significados construidos en los espacios intersubjetivos, en los que compiten los procesos imaginativos y afectivos, favoreciendo el poder de acción y la producción de nuevos horizontes. Palabras-clave: investigación de intervención; desigualdad; educación escolar; desarrollo humano; arteO presente artigo, de natureza teórico-reflexiva, tem como proposta refletir sobre a inserção social da pós-graduação em psicologia em contextos de desigualdade. Seu objetivo é partilhar conhecimento e refletir sobre os contextos de desigualdade em que vivem muitos brasileiros, sobretudo aqueles das periferias de grandes cidades, e seu impacto no desenvolvimento dos sujeitos. Defende-se a educação escolarizada como promotora do desenvolvimento das funções psicológicas superiores e, logo, da imaginação e do desenvolvimento humano, como possibilidade de superação das condições materiais de vida de adolescentes em situação precária de vida. O texto se encerra com a apresentação de uma experiência desenvolvida com adolescentes pela via da arte, que mobilizou a expressão dos afetos e a reflexão, investiu-se nas significações construídas nos espaços intersubjetivos, em que concorrem os processos imaginativos e afetivos, favorecendo a potência de ação e a produção de novos horizontes. Palavras-chave: pesquisa-intervenção; desigualdade; educação escolar; desenvolvimento humano; arteEditora PUC Minas2020-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/2132410.5752/P.1678-9563.2019v25n2p689-706Psicologia em Revista; v. 25 n. 2 (2019): Psicologia em Revista; 689-7061678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21324/16596Copyright (c) 2019 Vera Lucia Trevisan de Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Vera Lucia Trevisan de 2020-10-08T19:29:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21324Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2020-10-08T19:29:03Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL LA INVESTIGACIÓN Y LA INTERVENCIÓN COMO FORMA DE INSERCIÓN SOCIAL EN CONTEXTOS DE DESIGUALDAD: ARTE E IMAGINACIÓN EN LA ESCUELA A PESQUISA-INTERVENÇÃO COMO FORMA DE INSERÇÃO SOCIAL EM CONTEXTOS DE DESIGUALDADE: ARTE E IMAGINAÇÃO NA ESCOLA |
title |
A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL |
spellingShingle |
A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL Souza, Vera Lucia Trevisan de pesquisa-intervenção desigualdade educação escolar desenvolvimento humano arte |
title_short |
A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL |
title_full |
A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL |
title_fullStr |
A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL |
title_full_unstemmed |
A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL |
title_sort |
A RESEARCH-INTERVENTION AS A PROCEDURE FOR SOCIAL INSERTION IN CONTEXTS OF INEQUALITY: ART AND IMAGINATION AT SCHOOL |
author |
Souza, Vera Lucia Trevisan de |
author_facet |
Souza, Vera Lucia Trevisan de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Vera Lucia Trevisan de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pesquisa-intervenção desigualdade educação escolar desenvolvimento humano arte |
topic |
pesquisa-intervenção desigualdade educação escolar desenvolvimento humano arte |
description |
This theoretical-reflexive article aims to problematize the social insertion of postgraduate studies in psychology in contexts of inequality. Its goal is to share knowledge and reflect on the contexts of inequality in which many Brazilians live, especially those on the outskirts of large cities, and their impact on the development of subjects. School education is defended as a promoter of the development of higher psychological functions and, therefore, of imagination and human development, as a possibility of overcoming the material conditions of life of adolescents in precarious living situations. The text ends with the presentation of an experience developed with adolescents through art, which mobilized the expression of affection and reflection, invested in the meanings constructed in intersubjective spaces, in which the imaginative and affective processes compete, favoring the power action and the production of new horizons. Key-words: intervention research; inequality; schooling; human development; art |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo de convidado |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21324 10.5752/P.1678-9563.2019v25n2p689-706 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21324 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.1678-9563.2019v25n2p689-706 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21324/16596 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Vera Lucia Trevisan de Souza http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Vera Lucia Trevisan de Souza http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia em Revista; v. 25 n. 2 (2019): Psicologia em Revista; 689-706 1678-9563 1677-1168 reponame:Psicologia em Revista (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC MINAS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC MINAS |
institution |
PUC MINAS |
reponame_str |
Psicologia em Revista (Online) |
collection |
Psicologia em Revista (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
psirevista@pucminas.br |
_version_ |
1797688274040389632 |