O PROCESSO PSICOTERAPÊUTICO PSICODINÂMICO DE UM MENINO COM SINTOMAS INTERNALIZANTES: UMA ANÁLISE COM BASE NO CHILD PSYCHOTHERAPY Q-SET
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia em Revista (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14332 |
Resumo: | Internalizing problems are frequent in children, but the active ingredients that make a psychotherapy effective are still poorly understood. This study aimed to analyze the psychodynamic therapeutic process of a school-age boy who presented internalizing symptoms, whose treatment was interrupted after 22 months. Participants were the patient and the therapist. The Child Psychotherapy Q-Set was used to analyze the therapeutic process. The results showed the characteristics of the therapist-patient relationship and its transformations. Factors such as family conflicts, therapeutic alliance with the parents, limitation to the ability to mentor the boy, countertransference, skills, and adjustment of the therapist to the patient impacted the therapeutic process, contributing to the observed outcome. In order to clarify the questions about the effectiveness and mechanisms of change in psychodynamic psychotherapy, and for the establishment of a consistent base of evidence, it is essential to know, in fact, what happens and how it happens in the clinical setting. |
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O PROCESSO PSICOTERAPÊUTICO PSICODINÂMICO DE UM MENINO COM SINTOMAS INTERNALIZANTES: UMA ANÁLISE COM BASE NO CHILD PSYCHOTHERAPY Q-SETPsychotherapy of childrenPsychotherapeutic processInternalizing disordersSingle case studyPsicoterapia infantilProceso psicoterapéuticoTrastornos de internalizaciónEstudio de caso únicopsicoterapia de criançasprocesso psicoterapêuticotranstornos internalizantesestudo de caso único.Internalizing problems are frequent in children, but the active ingredients that make a psychotherapy effective are still poorly understood. This study aimed to analyze the psychodynamic therapeutic process of a school-age boy who presented internalizing symptoms, whose treatment was interrupted after 22 months. Participants were the patient and the therapist. The Child Psychotherapy Q-Set was used to analyze the therapeutic process. The results showed the characteristics of the therapist-patient relationship and its transformations. Factors such as family conflicts, therapeutic alliance with the parents, limitation to the ability to mentor the boy, countertransference, skills, and adjustment of the therapist to the patient impacted the therapeutic process, contributing to the observed outcome. In order to clarify the questions about the effectiveness and mechanisms of change in psychodynamic psychotherapy, and for the establishment of a consistent base of evidence, it is essential to know, in fact, what happens and how it happens in the clinical setting.Problemas de internalización son frecuentes en niños, pero los ingredientes activos que hacen que una psicoterapia sea efectiva todavía son pobremente comprendidos. El objetivo de este estudio fue analizar el proceso terapéutico psicodinámico de un niño en edad escolar que presentaba síntomas de internalización y cuyo tratamiento fue interrumpido después de 22 meses. Los participantes fueron el paciente y su terapeuta. El Child Psychotherapy Q-Setfue utilizado para analizar el proceso terapéutico. Los resultados mostraron las características de la relación terapeuta-paciente y sus transformaciones. Factores como conflictos familiares, alianza terapéutica con los padres, limitación de la capacidad de mentalización del niño, contratransferencia, habilidades y ajustamiento de la terapeuta al paciente tuvieron impacto en el proceso terapéutico, contribuyendo para el desenlace observado. Para elucidar cuestiones en abierto acerca de la efectividad y de los mecanismos de cambio de la psicoterapia psicodinámica, y para el establecimiento de una base de evidencias consistente, es imprescindible que se sepa, de hecho, qué ocurre y cómo ocurre el setting clínico.Problemas internalizantes são frequentes em crianças, mas os ingredientes ativos que tornam uma psicoterapia efetiva são ainda pobremente compreendidos. O objetivo deste estudo foi analisar o processo terapêutico psicodinâmico de um menino em idade escolar que apresentava sintomas internalizantes, cujo tratamento foi interrompido após 22 meses. Os participantes foram o paciente e sua terapeuta. O Child Psychotherapy Q-Setfoi utilizado para analisar o processo terapêutico. Os resultados mostraram as características da relação terapeuta-paciente e suas transformações. Fatores como conflitos familiares, aliança terapêutica com os pais, limitação da capacidade de mentalização do menino, contratransferência, habilidades e ajustamento da terapeuta ao paciente tiveram impacto no processo terapêutico, contribuindo para o desfecho observado. Para elucidar questões em aberto acerca da efetividade e mecanismos de mudança da psicoterapia psicodinâmica, e para estabelecimento de uma base de evidências consistente, é imprescindível que se conheça, de fato, o que ocorre e como ocorre no setting clínico.Editora PUC Minas2021-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/1433210.5752/P.1678-9563.2020v26n2p699-720Psicologia em Revista; v. 26 n. 2 (2020): Psicologia em Revista; 699-7201678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14332/18740Copyright (c) 2020 Maiara Castro de Freitas, Cibele Carvalho, Vera Regina Röhnelt Ramireshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Maiara Castro deCarvalho, CibeleRamires, Vera Regina Röhnelt2021-11-08T08:14:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14332Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2021-11-08T08:14:30Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
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