SOCIAL INEQUALITY AND REVOLUTIONARY SUBJECTIVITY: THE CHALLENGES OF PSYCHOLOGY WORK AT THE CRAS
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia em Revista (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21329 |
Resumo: | With the implementation of SUAS, social assistance has undergone important reformulations, which has changed not only the standard of functioning of public policy, but also require new forms of organization and work, new roles and competencies of social actors involved. Thus, the professional of psychology is asked to contribute with his knowledge and working methods. Insertion that brought concerns and challenges in the professional practice for the psychologist in the field of social assistance policy. In this article, we intend to reflect on the importance of the work of psychology in CRAS, by taking revolutionary subjectivity as its specific locus of action in coping with social inequality. For this, we seek the theoretical assumptions of socio-historical psychology, through concepts such as ethical-political distress and revolutionary subjectivity, elaborated by Bader Sawaia who studies the dialectical exclusion-inclusion process, inspired by theories of Vigotski and Espinosa. Keywords: socio-historical psychology; social inequality; revolutionary subjectivity; CRAS, social transformation. |
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SOCIAL INEQUALITY AND REVOLUTIONARY SUBJECTIVITY: THE CHALLENGES OF PSYCHOLOGY WORK AT THE CRASDESIGUALDAD SOCIAL Y SUBJETIVIDAD REVOLUCIONARIA: LOS DESAFÍOS DEL TRABAJO DE LA PSICOLOGÍA EN EL CRASDESIGUALDADE SOCIAL E SUBJETIVIDADE REVOLUCIONÁRIA: OS DESAFIOS DO TRABALHO DA PSICOLOGIA NO CRASdesigualdade socialpsicologia socio-históricasubjetividade revolucionáriaCRAStransformação socialWith the implementation of SUAS, social assistance has undergone important reformulations, which has changed not only the standard of functioning of public policy, but also require new forms of organization and work, new roles and competencies of social actors involved. Thus, the professional of psychology is asked to contribute with his knowledge and working methods. Insertion that brought concerns and challenges in the professional practice for the psychologist in the field of social assistance policy. In this article, we intend to reflect on the importance of the work of psychology in CRAS, by taking revolutionary subjectivity as its specific locus of action in coping with social inequality. For this, we seek the theoretical assumptions of socio-historical psychology, through concepts such as ethical-political distress and revolutionary subjectivity, elaborated by Bader Sawaia who studies the dialectical exclusion-inclusion process, inspired by theories of Vigotski and Espinosa. Keywords: socio-historical psychology; social inequality; revolutionary subjectivity; CRAS, social transformation.Con la implementación del SUAS, la asistencia social ha pasado por importantes reformulaciones, que cambiaron no sólo la norma de funcionamiento de las políticas públicas, como también se requieren nuevas formas de organización y trabajo, nuevas funciones y competencias de actores sociales involucrados. Por lo tanto, se pide al profesional de la psicología que contribuya con sus conocimientos y métodos de trabajo. Inserción que ha traído inquietudes y desafíos en la práctica profesional para el psicólogo en el campo de la política de asistencia social. En este artículo, tenemos la intención de reflexionar sobre la importancia del trabajo de la psicología los CRAS, tomando la subjetividad revolucionaria como su locus específico de acción para hacer frente a la desigualdad social. Así, buscamos los supuestos teóricos de la psicología socio-histórica, a través de conceptos como lo sufrimiento ético-político y la subjetividad revolucionaria, elaborados por Bader Sawaia, quien estudia el proceso dialéctico de exclusión e inclusión, inspirado em las teorías de Vigotski y Espinosa. Palabras-clave: psicología socio-histórica; desigualdad social; subjetividad revolucionaria; CRAS, transformación social.Com a implantação do SUAS, a assistência social passou por importantes reformulações, as quais têm alterado não só o padrão de funcionamento da política pública, mas também requerem novas formas de organização e trabalho, novos papéis e competências dos atores sociais nela envolvidos. Com isso, o profissional da psicologia passa a ser requisitado para contribuir com seus conhecimentos e métodos de trabalho. Inserção que trouxe inquietações e desafios no exercício profissional para a (o) psicóloga (o) no campo da política de assistência social. Neste artigo, pretendemos refletir sobre a importância do trabalho da psicologia no CRAS, tomando a subjetividade revolucionária como seu lócus específico de atuação no enfrentamento da desigualdade social. Para isso, buscamos os pressupostos teóricos da psicologia socio-histórica, por meio de conceitos como sofrimento ético-político e subjetividade revolucionária, elaborados por Bader Sawaia que estuda o processo dialético exclusão-inclusão, inspirada nas teorias de Vigotski e Espinosa. Palavras–chave: psicologia socio-histórica; desigualdade social; subjetividade revolucionária; CRAS, transformação social.Editora PUC Minas2020-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/2132910.5752/P.1678-9563.2019v25n2p774-789Psicologia em Revista; v. 25 n. 2 (2019): Psicologia em Revista; 774-7891678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/21329/16600Copyright (c) 2019 Ana Flávia de Sales Costa, Michele de Castro Caldeirahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Ana Flávia de Sales Caldeira, Michele de Castro2020-10-08T19:28:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21329Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2020-10-08T19:28:55Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
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