CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia em Revista (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/18663 |
Resumo: | Emotional understanding is a very important skill for the child’s emotional development, and is related to social adjustment and academic adroitness. The aim of this study was to examine the characteristics of scholar research on this theme in the last ten years, in order to foster advance in new inquires on this domain. For this purpose, searches were conducted in two databases and, after using the exclusion criteria, 32 articles were selected. A few categories were designed to analyze the studies. A higher concentration of studies was found among European and North American countries, and in children from 0 to 5 years old. It is concluded that there is a need for Brazilian studies on the subject to explore the cultural diversity of the country. |
id |
PUC_MG-3_56e139addf3ee674eb9985395ff96506 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18663 |
network_acronym_str |
PUC_MG-3 |
network_name_str |
Psicologia em Revista (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEWLA COMPRENSIÓN EMOCIONAL INFANTIL: UNA REVISIÓN DE LA LITERATURAA COMPREENSÃO EMOCIONAL INFANTIL: EmotionsEmotion comprehensionSocialization of emotionsEmotional developmentEmotional expertiseEmocionesComprensión emocionalSocialización de las emocionesDesarrollo emocionalCompetencia emocionalEmoçõesCompreensão EmocionalSocialização de EmoçõesDesenvolvimento emocionalCompetência EmocionalEmotional understanding is a very important skill for the child’s emotional development, and is related to social adjustment and academic adroitness. The aim of this study was to examine the characteristics of scholar research on this theme in the last ten years, in order to foster advance in new inquires on this domain. For this purpose, searches were conducted in two databases and, after using the exclusion criteria, 32 articles were selected. A few categories were designed to analyze the studies. A higher concentration of studies was found among European and North American countries, and in children from 0 to 5 years old. It is concluded that there is a need for Brazilian studies on the subject to explore the cultural diversity of the country.La comprensión emocional es una habilidad de gran importancia para el desarrollo emocional infantil y está relacionada con el ajustamiento social y con la competencia académica. El objetivo del presente estudio fue examinar características de la producción académica en esa temática, entre 2007 y 2017, a fin de identificar brechas y fomentar avances en nuevas investigaciones en ese campo. Para lograr ese objetivo, se realizaron búsquedas en dos bases de datos y fueron seleccionados 32 artículos con base en los criterios de exclusión e inclusión. Algunas categorías fueron creadas para analizar los estudios. Hubo una mayor concentración de los estudios en los países europeos y norteamericanos y en niños de 0 a 5 años de edad. Se concluye que hay la necesidad de estudios brasileños acerca del tema y que exploren la diversidad de los contextos sociales del país.A compreensão emocional é uma habilidade de grande relevância para o desenvolvimento emocional infantil, estando relacionada ao ajustamento social e à competência acadêmica. O objetivo deste estudo foi examinar características da produção acadêmica nessa temática, entre 2007 e 2017, de modo a identificar lacunas e fomentar avanços em novas pesquisas nesse campo. Para alcançar esse objetivo, foram realizadas buscas em duas bases de dados, tendo sido selecionados, após a aplicação dos critérios de inclusão e exclusão, 32 artigos. Algumas categorias foram concebidas para analisar os estudos. Verificou-se uma maior concentração de estudos em países europeus e norte-americanos, e em crianças de 0 a 5 anos. Conclui-se que há necessidade de estudos brasileiros sobre o tema e que explorem a diversidade de contextos socioculturais do país.Editora PUC Minas2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/1866310.5752/P.1678-9563.2021v27n1p224-244Psicologia em Revista; v. 27 n. 1 (2021): Psicologia em Revista; 224-2441678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/18663/19941Souza, Ana Beatriz Mota e Mendes, Deise Maria Leal FernandesKappler, Stella Rabelloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-07-11T18:36:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18663Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2023-07-11T18:36:46Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW LA COMPRENSIÓN EMOCIONAL INFANTIL: UNA REVISIÓN DE LA LITERATURA A COMPREENSÃO EMOCIONAL INFANTIL: |
title |
CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW |
spellingShingle |
CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW Souza, Ana Beatriz Mota e Emotions Emotion comprehension Socialization of emotions Emotional development Emotional expertise Emociones Comprensión emocional Socialización de las emociones Desarrollo emocional Competencia emocional Emoções Compreensão Emocional Socialização de Emoções Desenvolvimento emocional Competência Emocional |
title_short |
CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW |
title_full |
CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW |
title_fullStr |
CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW |
title_full_unstemmed |
CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW |
title_sort |
CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW |
author |
Souza, Ana Beatriz Mota e |
author_facet |
Souza, Ana Beatriz Mota e Mendes, Deise Maria Leal Fernandes Kappler, Stella Rabello |
author_role |
author |
author2 |
Mendes, Deise Maria Leal Fernandes Kappler, Stella Rabello |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Ana Beatriz Mota e Mendes, Deise Maria Leal Fernandes Kappler, Stella Rabello |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Emotions Emotion comprehension Socialization of emotions Emotional development Emotional expertise Emociones Comprensión emocional Socialización de las emociones Desarrollo emocional Competencia emocional Emoções Compreensão Emocional Socialização de Emoções Desenvolvimento emocional Competência Emocional |
topic |
Emotions Emotion comprehension Socialization of emotions Emotional development Emotional expertise Emociones Comprensión emocional Socialización de las emociones Desarrollo emocional Competencia emocional Emoções Compreensão Emocional Socialização de Emoções Desenvolvimento emocional Competência Emocional |
description |
Emotional understanding is a very important skill for the child’s emotional development, and is related to social adjustment and academic adroitness. The aim of this study was to examine the characteristics of scholar research on this theme in the last ten years, in order to foster advance in new inquires on this domain. For this purpose, searches were conducted in two databases and, after using the exclusion criteria, 32 articles were selected. A few categories were designed to analyze the studies. A higher concentration of studies was found among European and North American countries, and in children from 0 to 5 years old. It is concluded that there is a need for Brazilian studies on the subject to explore the cultural diversity of the country. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/18663 10.5752/P.1678-9563.2021v27n1p224-244 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/18663 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.1678-9563.2021v27n1p224-244 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/18663/19941 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia em Revista; v. 27 n. 1 (2021): Psicologia em Revista; 224-244 1678-9563 1677-1168 reponame:Psicologia em Revista (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC MINAS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC MINAS |
institution |
PUC MINAS |
reponame_str |
Psicologia em Revista (Online) |
collection |
Psicologia em Revista (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
psirevista@pucminas.br |
_version_ |
1797688270236155904 |