CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Ana Beatriz Mota e
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mendes, Deise Maria Leal Fernandes, Kappler, Stella Rabello
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia em Revista (Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/18663
Resumo: Emotional understanding is a very important skill for the child’s emotional development, and is related to social adjustment and academic adroitness. The aim of this study was to examine the characteristics of scholar research on this theme in the last ten years, in order to foster advance in new inquires on this domain. For this purpose, searches were conducted in two databases and, after using the exclusion criteria, 32 articles were selected. A few categories were designed to analyze the studies. A higher concentration of studies was found among European and North American countries, and in children from 0 to 5 years old. It is concluded that there is a need for Brazilian studies on the subject to explore the cultural diversity of the country.
id PUC_MG-3_56e139addf3ee674eb9985395ff96506
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18663
network_acronym_str PUC_MG-3
network_name_str Psicologia em Revista (Online)
repository_id_str
spelling CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEWLA COMPRENSIÓN EMOCIONAL INFANTIL: UNA REVISIÓN DE LA LITERATURAA COMPREENSÃO EMOCIONAL INFANTIL: EmotionsEmotion comprehensionSocialization of emotionsEmotional developmentEmotional expertiseEmocionesComprensión emocionalSocialización de las emocionesDesarrollo emocionalCompetencia emocionalEmoçõesCompreensão EmocionalSocialização de EmoçõesDesenvolvimento emocionalCompetência EmocionalEmotional understanding is a very important skill for the child’s emotional development, and is related to social adjustment and academic adroitness. The aim of this study was to examine the characteristics of scholar research on this theme in the last ten years, in order to foster advance in new inquires on this domain. For this purpose, searches were conducted in two databases and, after using the exclusion criteria, 32 articles were selected. A few categories were designed to analyze the studies. A higher concentration of studies was found among European and North American countries, and in children from 0 to 5 years old. It is concluded that there is a need for Brazilian studies on the subject to explore the cultural diversity of the country.La comprensión emocional es una habilidad de gran importancia para el desarrollo emocional infantil y está relacionada con el ajustamiento social y con la competencia académica. El objetivo del presente estudio fue examinar características de la producción académica en esa temática, entre 2007 y 2017, a fin de identificar brechas y fomentar avances en nuevas investigaciones en ese campo. Para lograr ese objetivo, se realizaron búsquedas en dos bases de datos y fueron seleccionados 32 artículos con base en los criterios de exclusión e inclusión. Algunas categorías fueron creadas para analizar los estudios. Hubo una mayor concentración de los estudios en los países europeos y norteamericanos y en niños de 0 a 5 años de edad. Se concluye que hay la necesidad de estudios brasileños acerca del tema y que exploren la diversidad de los contextos sociales del país.A compreensão emocional é uma habilidade de grande relevância para o desenvolvimento emocional infantil, estando relacionada ao ajustamento social e à competência acadêmica. O objetivo deste estudo foi examinar características da produção acadêmica nessa temática, entre 2007 e 2017, de modo a identificar lacunas e fomentar avanços em novas pesquisas nesse campo. Para alcançar esse objetivo, foram realizadas buscas em duas bases de dados, tendo sido selecionados, após a aplicação dos critérios de inclusão e exclusão, 32 artigos. Algumas categorias foram concebidas para analisar os estudos. Verificou-se uma maior concentração de estudos em países europeus e norte-americanos, e em crianças de 0 a 5 anos. Conclui-se que há necessidade de estudos brasileiros sobre o tema e que explorem a diversidade de contextos socioculturais do país.Editora PUC Minas2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/1866310.5752/P.1678-9563.2021v27n1p224-244Psicologia em Revista; v. 27 n. 1 (2021): Psicologia em Revista; 224-2441678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/18663/19941Souza, Ana Beatriz Mota e Mendes, Deise Maria Leal FernandesKappler, Stella Rabelloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-07-11T18:36:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18663Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2023-07-11T18:36:46Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW
LA COMPRENSIÓN EMOCIONAL INFANTIL: UNA REVISIÓN DE LA LITERATURA
A COMPREENSÃO EMOCIONAL INFANTIL:
title CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW
spellingShingle CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW
Souza, Ana Beatriz Mota e
Emotions
Emotion comprehension
Socialization of emotions
Emotional development
Emotional expertise
Emociones
Comprensión emocional
Socialización de las emociones
Desarrollo emocional
Competencia emocional
Emoções
Compreensão Emocional
Socialização de Emoções
Desenvolvimento emocional
Competência Emocional
title_short CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW
title_full CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW
title_fullStr CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW
title_full_unstemmed CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW
title_sort CHILDREN’S EMOTIONAL UNDERSTANDING: A LITERATURE REVIEW
author Souza, Ana Beatriz Mota e
author_facet Souza, Ana Beatriz Mota e
Mendes, Deise Maria Leal Fernandes
Kappler, Stella Rabello
author_role author
author2 Mendes, Deise Maria Leal Fernandes
Kappler, Stella Rabello
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Ana Beatriz Mota e
Mendes, Deise Maria Leal Fernandes
Kappler, Stella Rabello
dc.subject.por.fl_str_mv Emotions
Emotion comprehension
Socialization of emotions
Emotional development
Emotional expertise
Emociones
Comprensión emocional
Socialización de las emociones
Desarrollo emocional
Competencia emocional
Emoções
Compreensão Emocional
Socialização de Emoções
Desenvolvimento emocional
Competência Emocional
topic Emotions
Emotion comprehension
Socialization of emotions
Emotional development
Emotional expertise
Emociones
Comprensión emocional
Socialización de las emociones
Desarrollo emocional
Competencia emocional
Emoções
Compreensão Emocional
Socialização de Emoções
Desenvolvimento emocional
Competência Emocional
description Emotional understanding is a very important skill for the child’s emotional development, and is related to social adjustment and academic adroitness. The aim of this study was to examine the characteristics of scholar research on this theme in the last ten years, in order to foster advance in new inquires on this domain. For this purpose, searches were conducted in two databases and, after using the exclusion criteria, 32 articles were selected. A few categories were designed to analyze the studies. A higher concentration of studies was found among European and North American countries, and in children from 0 to 5 years old. It is concluded that there is a need for Brazilian studies on the subject to explore the cultural diversity of the country.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/18663
10.5752/P.1678-9563.2021v27n1p224-244
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/18663
identifier_str_mv 10.5752/P.1678-9563.2021v27n1p224-244
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/18663/19941
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia em Revista; v. 27 n. 1 (2021): Psicologia em Revista; 224-244
1678-9563
1677-1168
reponame:Psicologia em Revista (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC MINAS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC MINAS
institution PUC MINAS
reponame_str Psicologia em Revista (Online)
collection Psicologia em Revista (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv psirevista@pucminas.br
_version_ 1797688270236155904