RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Romagnoli, Roberta Carvalho
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia em Revista (Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22750
Resumo: This article brings into debate the importance of the group device inthe production of data from the research “Basic education and family:reproductions and inventions in the Belo Horizonte Integrated SchoolProgram”, which means to know the relationships established by coordinatorsand students in teacher training in the workshops. Actually, It is a teachertraining program implemented and maintained by the Belo Horizonte CityHall, based on the expansion of the school day extension, with universitystudents from different areas of knowledge. The study applies the researchinterventionmethodology and the ideas of Deleuze and Guattari as atheoretical framework, interrelated with Bourdieu’s ideas. Based on thediscussions of the school territory, regarding the relationship with the familyand violence, the group appears here as resistance, as a device that favorsthe emergence of the collective in the creation of inventive processes ofsubjectivation.
id PUC_MG-3_e5bf986b1d8447a9d06f453ffad02b5a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22750
network_acronym_str PUC_MG-3
network_name_str Psicologia em Revista (Online)
repository_id_str
spelling RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCEINVESTIGACIÓN/INTERVENCIÓN EN EDUCACIÓN BÁSICA: EL GRUPO COMO RESISTENCIAPESQUISAR/INTERVIR NA EDUCAÇÃO BÁSICA: O GRUPO COMO RESISTÊNCIABasic educationGroup devicePsychosocial interventionEducación básicaDispositivo de grupoIntervención psicosocialeducação básica; dispositivo grupal; intervenção psicossocial;This article brings into debate the importance of the group device inthe production of data from the research “Basic education and family:reproductions and inventions in the Belo Horizonte Integrated SchoolProgram”, which means to know the relationships established by coordinatorsand students in teacher training in the workshops. Actually, It is a teachertraining program implemented and maintained by the Belo Horizonte CityHall, based on the expansion of the school day extension, with universitystudents from different areas of knowledge. The study applies the researchinterventionmethodology and the ideas of Deleuze and Guattari as atheoretical framework, interrelated with Bourdieu’s ideas. Based on thediscussions of the school territory, regarding the relationship with the familyand violence, the group appears here as resistance, as a device that favorsthe emergence of the collective in the creation of inventive processes ofsubjectivation.En este artículo se discute la importancia del dispositivo grupal en laproducción de datos de la investigación “Educación básica y familia:reproducciones e invenciones en el programa Escuela Integrada de BeloHorizonte - PEI”, que busca conocer las relaciones establecidas por loscoordinadores y alumnos de la formación docente en los talleres. Se tratade un programa de formación docente implementado y mantenido por elAyuntamiento de Belo Horizonte, basado en la expansión de la jornadaescolar, con estudiantes universitarios de diferentes áreas de conocimiento.Con la ampliación del recorrido educativo de los alumnos, con accionesformativas en las diferentes áreas del conocimiento. Este estudio tiene lainvestigación-intervención como metodología y las ideas de Deleuze yGuattari como marco teórico, en diálogo con las ideas de Bourdieu. A partirde las discusiones del territorio escolar, sobre la relación con la familia yla violencia, el grupo aparece aquí como resistencia, como un dispositivoque favorece el surgimiento del colectivo en la creación de procesos desubjetivación inventivos.Este artigo coloca em discussão a potência do dispositivo grupal na produção de dados da pesquisa “Educação básica e família: reproduções e invenções no programa Escola Integrada de Belo Horizonte (PEI)”, que busca conhecer as relações estabelecidas pelos coordenadores e alunos em formação docente nas oficinas. Trata-se de um programa de formação docente implantado e mantido pela Prefeitura Municipal de Belo Horizonte, com base na ampliação da jornada escolar, com estudantes universitários de diferentes áreas do conhecimento. Este estudo tem a pesquisa-intervenção como metodologia e as ideias de Deleuze e Guattari como marco teórico, em diálogo com as ideias de Bourdieu. Com base nas discussões do território escolar, no que se refere à relação com a família e à violência, o grupo aparece aqui como resistência, como um dispositivo que favorece a emergência do coletivo na criação de processos de subjetivação inventivos.Editora PUC Minas2020-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/2275010.5752/P.1678-9563.2020v26n1p441-459Psicologia em Revista; v. 26 n. 1 (2020): Psicologia em Revista; 452-4701678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22750/17828Copyright (c) 2020 Roberta Carvalho Romagnolihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRomagnoli, Roberta Carvalho2021-04-16T16:14:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22750Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2021-04-16T16:14:59Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE
INVESTIGACIÓN/INTERVENCIÓN EN EDUCACIÓN BÁSICA: EL GRUPO COMO RESISTENCIA
PESQUISAR/INTERVIR NA EDUCAÇÃO BÁSICA: O GRUPO COMO RESISTÊNCIA
title RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE
spellingShingle RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE
Romagnoli, Roberta Carvalho
Basic education
Group device
Psychosocial intervention
Educación básica
Dispositivo de grupo
Intervención psicosocial
educação básica; dispositivo grupal; intervenção psicossocial;
title_short RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE
title_full RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE
title_fullStr RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE
title_full_unstemmed RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE
title_sort RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE
author Romagnoli, Roberta Carvalho
author_facet Romagnoli, Roberta Carvalho
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Romagnoli, Roberta Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Basic education
Group device
Psychosocial intervention
Educación básica
Dispositivo de grupo
Intervención psicosocial
educação básica; dispositivo grupal; intervenção psicossocial;
topic Basic education
Group device
Psychosocial intervention
Educación básica
Dispositivo de grupo
Intervención psicosocial
educação básica; dispositivo grupal; intervenção psicossocial;
description This article brings into debate the importance of the group device inthe production of data from the research “Basic education and family:reproductions and inventions in the Belo Horizonte Integrated SchoolProgram”, which means to know the relationships established by coordinatorsand students in teacher training in the workshops. Actually, It is a teachertraining program implemented and maintained by the Belo Horizonte CityHall, based on the expansion of the school day extension, with universitystudents from different areas of knowledge. The study applies the researchinterventionmethodology and the ideas of Deleuze and Guattari as atheoretical framework, interrelated with Bourdieu’s ideas. Based on thediscussions of the school territory, regarding the relationship with the familyand violence, the group appears here as resistance, as a device that favorsthe emergence of the collective in the creation of inventive processes ofsubjectivation.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22750
10.5752/P.1678-9563.2020v26n1p441-459
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22750
identifier_str_mv 10.5752/P.1678-9563.2020v26n1p441-459
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22750/17828
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Roberta Carvalho Romagnoli
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Roberta Carvalho Romagnoli
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia em Revista; v. 26 n. 1 (2020): Psicologia em Revista; 452-470
1678-9563
1677-1168
reponame:Psicologia em Revista (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC MINAS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC MINAS
institution PUC MINAS
reponame_str Psicologia em Revista (Online)
collection Psicologia em Revista (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv psirevista@pucminas.br
_version_ 1797688274143150080