RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia em Revista (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22750 |
Resumo: | This article brings into debate the importance of the group device inthe production of data from the research “Basic education and family:reproductions and inventions in the Belo Horizonte Integrated SchoolProgram”, which means to know the relationships established by coordinatorsand students in teacher training in the workshops. Actually, It is a teachertraining program implemented and maintained by the Belo Horizonte CityHall, based on the expansion of the school day extension, with universitystudents from different areas of knowledge. The study applies the researchinterventionmethodology and the ideas of Deleuze and Guattari as atheoretical framework, interrelated with Bourdieu’s ideas. Based on thediscussions of the school territory, regarding the relationship with the familyand violence, the group appears here as resistance, as a device that favorsthe emergence of the collective in the creation of inventive processes ofsubjectivation. |
id |
PUC_MG-3_e5bf986b1d8447a9d06f453ffad02b5a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22750 |
network_acronym_str |
PUC_MG-3 |
network_name_str |
Psicologia em Revista (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCEINVESTIGACIÓN/INTERVENCIÓN EN EDUCACIÓN BÁSICA: EL GRUPO COMO RESISTENCIAPESQUISAR/INTERVIR NA EDUCAÇÃO BÁSICA: O GRUPO COMO RESISTÊNCIABasic educationGroup devicePsychosocial interventionEducación básicaDispositivo de grupoIntervención psicosocialeducação básica; dispositivo grupal; intervenção psicossocial;This article brings into debate the importance of the group device inthe production of data from the research “Basic education and family:reproductions and inventions in the Belo Horizonte Integrated SchoolProgram”, which means to know the relationships established by coordinatorsand students in teacher training in the workshops. Actually, It is a teachertraining program implemented and maintained by the Belo Horizonte CityHall, based on the expansion of the school day extension, with universitystudents from different areas of knowledge. The study applies the researchinterventionmethodology and the ideas of Deleuze and Guattari as atheoretical framework, interrelated with Bourdieu’s ideas. Based on thediscussions of the school territory, regarding the relationship with the familyand violence, the group appears here as resistance, as a device that favorsthe emergence of the collective in the creation of inventive processes ofsubjectivation.En este artículo se discute la importancia del dispositivo grupal en laproducción de datos de la investigación “Educación básica y familia:reproducciones e invenciones en el programa Escuela Integrada de BeloHorizonte - PEI”, que busca conocer las relaciones establecidas por loscoordinadores y alumnos de la formación docente en los talleres. Se tratade un programa de formación docente implementado y mantenido por elAyuntamiento de Belo Horizonte, basado en la expansión de la jornadaescolar, con estudiantes universitarios de diferentes áreas de conocimiento.Con la ampliación del recorrido educativo de los alumnos, con accionesformativas en las diferentes áreas del conocimiento. Este estudio tiene lainvestigación-intervención como metodología y las ideas de Deleuze yGuattari como marco teórico, en diálogo con las ideas de Bourdieu. A partirde las discusiones del territorio escolar, sobre la relación con la familia yla violencia, el grupo aparece aquí como resistencia, como un dispositivoque favorece el surgimiento del colectivo en la creación de procesos desubjetivación inventivos.Este artigo coloca em discussão a potência do dispositivo grupal na produção de dados da pesquisa “Educação básica e família: reproduções e invenções no programa Escola Integrada de Belo Horizonte (PEI)”, que busca conhecer as relações estabelecidas pelos coordenadores e alunos em formação docente nas oficinas. Trata-se de um programa de formação docente implantado e mantido pela Prefeitura Municipal de Belo Horizonte, com base na ampliação da jornada escolar, com estudantes universitários de diferentes áreas do conhecimento. Este estudo tem a pesquisa-intervenção como metodologia e as ideias de Deleuze e Guattari como marco teórico, em diálogo com as ideias de Bourdieu. Com base nas discussões do território escolar, no que se refere à relação com a família e à violência, o grupo aparece aqui como resistência, como um dispositivo que favorece a emergência do coletivo na criação de processos de subjetivação inventivos.Editora PUC Minas2020-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/2275010.5752/P.1678-9563.2020v26n1p441-459Psicologia em Revista; v. 26 n. 1 (2020): Psicologia em Revista; 452-4701678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22750/17828Copyright (c) 2020 Roberta Carvalho Romagnolihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRomagnoli, Roberta Carvalho2021-04-16T16:14:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22750Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2021-04-16T16:14:59Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE INVESTIGACIÓN/INTERVENCIÓN EN EDUCACIÓN BÁSICA: EL GRUPO COMO RESISTENCIA PESQUISAR/INTERVIR NA EDUCAÇÃO BÁSICA: O GRUPO COMO RESISTÊNCIA |
title |
RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE |
spellingShingle |
RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE Romagnoli, Roberta Carvalho Basic education Group device Psychosocial intervention Educación básica Dispositivo de grupo Intervención psicosocial educação básica; dispositivo grupal; intervenção psicossocial; |
title_short |
RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE |
title_full |
RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE |
title_fullStr |
RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE |
title_full_unstemmed |
RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE |
title_sort |
RESEARCH/INTERVENTION IN BASIC EDUCATION: THE GROUP AS RESISTANCE |
author |
Romagnoli, Roberta Carvalho |
author_facet |
Romagnoli, Roberta Carvalho |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Romagnoli, Roberta Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Basic education Group device Psychosocial intervention Educación básica Dispositivo de grupo Intervención psicosocial educação básica; dispositivo grupal; intervenção psicossocial; |
topic |
Basic education Group device Psychosocial intervention Educación básica Dispositivo de grupo Intervención psicosocial educação básica; dispositivo grupal; intervenção psicossocial; |
description |
This article brings into debate the importance of the group device inthe production of data from the research “Basic education and family:reproductions and inventions in the Belo Horizonte Integrated SchoolProgram”, which means to know the relationships established by coordinatorsand students in teacher training in the workshops. Actually, It is a teachertraining program implemented and maintained by the Belo Horizonte CityHall, based on the expansion of the school day extension, with universitystudents from different areas of knowledge. The study applies the researchinterventionmethodology and the ideas of Deleuze and Guattari as atheoretical framework, interrelated with Bourdieu’s ideas. Based on thediscussions of the school territory, regarding the relationship with the familyand violence, the group appears here as resistance, as a device that favorsthe emergence of the collective in the creation of inventive processes ofsubjectivation. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22750 10.5752/P.1678-9563.2020v26n1p441-459 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22750 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.1678-9563.2020v26n1p441-459 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22750/17828 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Roberta Carvalho Romagnoli http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Roberta Carvalho Romagnoli http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia em Revista; v. 26 n. 1 (2020): Psicologia em Revista; 452-470 1678-9563 1677-1168 reponame:Psicologia em Revista (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC MINAS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC MINAS |
institution |
PUC MINAS |
reponame_str |
Psicologia em Revista (Online) |
collection |
Psicologia em Revista (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
psirevista@pucminas.br |
_version_ |
1797688274143150080 |