NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brasil dos Santos, Taciana
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interações (Uberlândia. Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/19019
Resumo: The Religious Education in Brazil has undergone many changes in recent decades. These changes mainly affect their objectives, curriculum and teacher training. This article aims to establish proposals and methodological critiques for this new model of the discipline, based on the contributions of the Pedagogy of Comenius. In order to achieve this goal, three textual topics have been developed. The first is dedicated to the biography of Comenius and its importance to the modern pedagogy. Next, we discuss the new Religious Education, its epistemological perspectives and teacher’s training. Finally, critical and methodological proposals are constructed for the content based on the principles presented in a chapter of the Didactical Magna, the author’s main book. The conclusion of this work is that, despite the time lapse, Comenius' work remains always current to guide and assist teachers in their practices.
id PUC_MINS-5_33de0394dfba54c4fadd38a87e8974f9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19019
network_acronym_str PUC_MINS-5
network_name_str Interações (Uberlândia. Online)
repository_id_str
spelling NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATIONAPONTAMENTOS SOBRE O ENSINO RELIGIOSO ESCOLARReligious EducationTeaching MethodologyComeniusDidactical MagnaEnsino ReligiosoMetodologia de EnsinoComênioDidática MagnaThe Religious Education in Brazil has undergone many changes in recent decades. These changes mainly affect their objectives, curriculum and teacher training. This article aims to establish proposals and methodological critiques for this new model of the discipline, based on the contributions of the Pedagogy of Comenius. In order to achieve this goal, three textual topics have been developed. The first is dedicated to the biography of Comenius and its importance to the modern pedagogy. Next, we discuss the new Religious Education, its epistemological perspectives and teacher’s training. Finally, critical and methodological proposals are constructed for the content based on the principles presented in a chapter of the Didactical Magna, the author’s main book. The conclusion of this work is that, despite the time lapse, Comenius' work remains always current to guide and assist teachers in their practices.Resumo: O Ensino Religioso, no Brasil, tem sofrido muitas transformações nas últimas décadas. Essas mudanças atingem, principalmente, seus objetivos, currículo e formação docente. Este artigo tem por propósito estabelecer propostas e críticas metodológicas para esse novo modelo da disciplina, a partir das contribuições da pedagogia de Comênio. Com vistas a atingir este objetivo, foram desenvolvidos três tópicos textuais. O primeiro dedica-se à biografia de Comênio e sua importância para a pedagogia moderna. A seguir, discorre-se sobre o novo Ensino Religioso, suas perspectivas epistemológicas e de formação docente. Por fim, são construídas críticas e proposições metodológicas para o conteúdo a partir dos princípios apresentados em um capítulo da Didática Magna, principal livro do autor. Conclui-se deste trabalho que, apesar do lapso temporal, a obra de Comênio permanece sempre atual para orientar e auxiliar os docentes em suas práticas.  Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais2019-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/1901910.5752/P.1983-2478.2019v14n25p205-226INTERAÇÕES; Vol 14 No 25 (2019): Pentecostalism and politics; 205-226INTERAÇÕES; Vol. 14 Núm. 25 (2019): Pentecostalismo e política; 205-226INTERAÇÕES; v. 14 n. 25 (2019): Pentecostalismo e política; 205-2261983-2478reponame:Interações (Uberlândia. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/19019/16556Copyright (c) 2019 INTERAÇÕESinfo:eu-repo/semantics/openAccessBrasil dos Santos, Taciana2021-02-12T05:06:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19019Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/indexPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/oai||interacoes.pucminas@gmail.com1983-24781809-8479opendoar:2021-02-12T05:06:56Interações (Uberlândia. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION
APONTAMENTOS SOBRE O ENSINO RELIGIOSO ESCOLAR
title NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION
spellingShingle NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION
Brasil dos Santos, Taciana
Religious Education
Teaching Methodology
Comenius
Didactical Magna
Ensino Religioso
Metodologia de Ensino
Comênio
Didática Magna
title_short NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION
title_full NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION
title_fullStr NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION
title_full_unstemmed NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION
title_sort NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION
author Brasil dos Santos, Taciana
author_facet Brasil dos Santos, Taciana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brasil dos Santos, Taciana
dc.subject.por.fl_str_mv Religious Education
Teaching Methodology
Comenius
Didactical Magna
Ensino Religioso
Metodologia de Ensino
Comênio
Didática Magna
topic Religious Education
Teaching Methodology
Comenius
Didactical Magna
Ensino Religioso
Metodologia de Ensino
Comênio
Didática Magna
description The Religious Education in Brazil has undergone many changes in recent decades. These changes mainly affect their objectives, curriculum and teacher training. This article aims to establish proposals and methodological critiques for this new model of the discipline, based on the contributions of the Pedagogy of Comenius. In order to achieve this goal, three textual topics have been developed. The first is dedicated to the biography of Comenius and its importance to the modern pedagogy. Next, we discuss the new Religious Education, its epistemological perspectives and teacher’s training. Finally, critical and methodological proposals are constructed for the content based on the principles presented in a chapter of the Didactical Magna, the author’s main book. The conclusion of this work is that, despite the time lapse, Comenius' work remains always current to guide and assist teachers in their practices.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/19019
10.5752/P.1983-2478.2019v14n25p205-226
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/19019
identifier_str_mv 10.5752/P.1983-2478.2019v14n25p205-226
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/19019/16556
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 INTERAÇÕES
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 INTERAÇÕES
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv INTERAÇÕES; Vol 14 No 25 (2019): Pentecostalism and politics; 205-226
INTERAÇÕES; Vol. 14 Núm. 25 (2019): Pentecostalismo e política; 205-226
INTERAÇÕES; v. 14 n. 25 (2019): Pentecostalismo e política; 205-226
1983-2478
reponame:Interações (Uberlândia. Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC_MINS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC_MINS
institution PUC_MINS
reponame_str Interações (Uberlândia. Online)
collection Interações (Uberlândia. Online)
repository.name.fl_str_mv Interações (Uberlândia. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv ||interacoes.pucminas@gmail.com
_version_ 1798321139988037632