NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Interações (Uberlândia. Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/19019 |
Resumo: | The Religious Education in Brazil has undergone many changes in recent decades. These changes mainly affect their objectives, curriculum and teacher training. This article aims to establish proposals and methodological critiques for this new model of the discipline, based on the contributions of the Pedagogy of Comenius. In order to achieve this goal, three textual topics have been developed. The first is dedicated to the biography of Comenius and its importance to the modern pedagogy. Next, we discuss the new Religious Education, its epistemological perspectives and teacher’s training. Finally, critical and methodological proposals are constructed for the content based on the principles presented in a chapter of the Didactical Magna, the author’s main book. The conclusion of this work is that, despite the time lapse, Comenius' work remains always current to guide and assist teachers in their practices. |
id |
PUC_MINS-5_33de0394dfba54c4fadd38a87e8974f9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19019 |
network_acronym_str |
PUC_MINS-5 |
network_name_str |
Interações (Uberlândia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATIONAPONTAMENTOS SOBRE O ENSINO RELIGIOSO ESCOLARReligious EducationTeaching MethodologyComeniusDidactical MagnaEnsino ReligiosoMetodologia de EnsinoComênioDidática MagnaThe Religious Education in Brazil has undergone many changes in recent decades. These changes mainly affect their objectives, curriculum and teacher training. This article aims to establish proposals and methodological critiques for this new model of the discipline, based on the contributions of the Pedagogy of Comenius. In order to achieve this goal, three textual topics have been developed. The first is dedicated to the biography of Comenius and its importance to the modern pedagogy. Next, we discuss the new Religious Education, its epistemological perspectives and teacher’s training. Finally, critical and methodological proposals are constructed for the content based on the principles presented in a chapter of the Didactical Magna, the author’s main book. The conclusion of this work is that, despite the time lapse, Comenius' work remains always current to guide and assist teachers in their practices.Resumo: O Ensino Religioso, no Brasil, tem sofrido muitas transformações nas últimas décadas. Essas mudanças atingem, principalmente, seus objetivos, currículo e formação docente. Este artigo tem por propósito estabelecer propostas e críticas metodológicas para esse novo modelo da disciplina, a partir das contribuições da pedagogia de Comênio. Com vistas a atingir este objetivo, foram desenvolvidos três tópicos textuais. O primeiro dedica-se à biografia de Comênio e sua importância para a pedagogia moderna. A seguir, discorre-se sobre o novo Ensino Religioso, suas perspectivas epistemológicas e de formação docente. Por fim, são construídas críticas e proposições metodológicas para o conteúdo a partir dos princípios apresentados em um capítulo da Didática Magna, principal livro do autor. Conclui-se deste trabalho que, apesar do lapso temporal, a obra de Comênio permanece sempre atual para orientar e auxiliar os docentes em suas práticas. Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais2019-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/1901910.5752/P.1983-2478.2019v14n25p205-226INTERAÇÕES; Vol 14 No 25 (2019): Pentecostalism and politics; 205-226INTERAÇÕES; Vol. 14 Núm. 25 (2019): Pentecostalismo e política; 205-226INTERAÇÕES; v. 14 n. 25 (2019): Pentecostalismo e política; 205-2261983-2478reponame:Interações (Uberlândia. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/19019/16556Copyright (c) 2019 INTERAÇÕESinfo:eu-repo/semantics/openAccessBrasil dos Santos, Taciana2021-02-12T05:06:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19019Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/indexPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/oai||interacoes.pucminas@gmail.com1983-24781809-8479opendoar:2021-02-12T05:06:56Interações (Uberlândia. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION APONTAMENTOS SOBRE O ENSINO RELIGIOSO ESCOLAR |
title |
NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION |
spellingShingle |
NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION Brasil dos Santos, Taciana Religious Education Teaching Methodology Comenius Didactical Magna Ensino Religioso Metodologia de Ensino Comênio Didática Magna |
title_short |
NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION |
title_full |
NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION |
title_fullStr |
NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION |
title_full_unstemmed |
NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION |
title_sort |
NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION |
author |
Brasil dos Santos, Taciana |
author_facet |
Brasil dos Santos, Taciana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brasil dos Santos, Taciana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Religious Education Teaching Methodology Comenius Didactical Magna Ensino Religioso Metodologia de Ensino Comênio Didática Magna |
topic |
Religious Education Teaching Methodology Comenius Didactical Magna Ensino Religioso Metodologia de Ensino Comênio Didática Magna |
description |
The Religious Education in Brazil has undergone many changes in recent decades. These changes mainly affect their objectives, curriculum and teacher training. This article aims to establish proposals and methodological critiques for this new model of the discipline, based on the contributions of the Pedagogy of Comenius. In order to achieve this goal, three textual topics have been developed. The first is dedicated to the biography of Comenius and its importance to the modern pedagogy. Next, we discuss the new Religious Education, its epistemological perspectives and teacher’s training. Finally, critical and methodological proposals are constructed for the content based on the principles presented in a chapter of the Didactical Magna, the author’s main book. The conclusion of this work is that, despite the time lapse, Comenius' work remains always current to guide and assist teachers in their practices. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/19019 10.5752/P.1983-2478.2019v14n25p205-226 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/19019 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.1983-2478.2019v14n25p205-226 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/19019/16556 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 INTERAÇÕES info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 INTERAÇÕES |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
INTERAÇÕES; Vol 14 No 25 (2019): Pentecostalism and politics; 205-226 INTERAÇÕES; Vol. 14 Núm. 25 (2019): Pentecostalismo e política; 205-226 INTERAÇÕES; v. 14 n. 25 (2019): Pentecostalismo e política; 205-226 1983-2478 reponame:Interações (Uberlândia. Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC_MINS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC_MINS |
institution |
PUC_MINS |
reponame_str |
Interações (Uberlândia. Online) |
collection |
Interações (Uberlândia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Interações (Uberlândia. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
||interacoes.pucminas@gmail.com |
_version_ |
1798321139988037632 |