A formação crítica do leitor à reflexão dos fatores pragmáticos da textualidade na produção de fake news sobre a covid-19: uma análise linguística textual
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Scripta |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/26512 |
Resumo: | In the midst of the pandemic of the new coronavirus (Covid-19), the explosion of information in the media about the disease has intensified the production and dissemination of fake news. Thus, this work, supported by the qualitative research approach, aimed to analyze the critical formation of the reader to the reflection of the pragmatic factors of textuality in the production of fake news about Covid-19. Three publications on coronavirus cure through homemade inputs are analyzed. These publications were checked by the Ministry of Health website and confirmed as fake news. The research was based on Textual Linguistics under the theoretical foundations of Costa Val (1991; 2008), Koch and Travaglia (1993; 2015), Marcuschi (2008), Koch (2014), Koch and Elias (2008), Rodrigues et al. (2009); Santaella (2018), Leite (2019) and Galhardi et al. (2020), Bauman (2001) on fake news and its intensification. It was found that the critical training of readers is still limited, as the producers of fake news use the pragmatic factors of textuality to attribute meanings to what is stated about Covid-19 and gain the cooperation of the reader in the acceptance of its contents. Therefore, this interaction among author / text / reader makes it difficult to combat the health crisis in Brazil. |
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A formação crítica do leitor à reflexão dos fatores pragmáticos da textualidade na produção de fake news sobre a covid-19: uma análise linguística textualCovid-19. Fake News. Textual Linguistics.In the midst of the pandemic of the new coronavirus (Covid-19), the explosion of information in the media about the disease has intensified the production and dissemination of fake news. Thus, this work, supported by the qualitative research approach, aimed to analyze the critical formation of the reader to the reflection of the pragmatic factors of textuality in the production of fake news about Covid-19. Three publications on coronavirus cure through homemade inputs are analyzed. These publications were checked by the Ministry of Health website and confirmed as fake news. The research was based on Textual Linguistics under the theoretical foundations of Costa Val (1991; 2008), Koch and Travaglia (1993; 2015), Marcuschi (2008), Koch (2014), Koch and Elias (2008), Rodrigues et al. (2009); Santaella (2018), Leite (2019) and Galhardi et al. (2020), Bauman (2001) on fake news and its intensification. It was found that the critical training of readers is still limited, as the producers of fake news use the pragmatic factors of textuality to attribute meanings to what is stated about Covid-19 and gain the cooperation of the reader in the acceptance of its contents. Therefore, this interaction among author / text / reader makes it difficult to combat the health crisis in Brazil.Em meio à pandemia do novo coronavírus (Covid-19), a explosão de informações nas mídias a respeito da doença tem intensificado a produção e disseminação de notícias falsas. Dessa forma, este trabalho, apoiado na abordagem qualitativa de pesquisa, objetivou analisar a formação crítica do leitor à reflexão dos fatores pragmáticos da textualidade na produção de fake news sobre a Covid-19. São objetos de análise três publicações sobre a cura do coronavírus mediante insumos caseiros. Essas publicações foram checadas pelo site do Ministério da Saúde e comprovadas como fake news. A pesquisa foi embasada na Linguística Textual sob os fundamentos teóricos de Costa Val (1991; 2008), Koch e Travaglia (1993; 2015), Marcuschi (2008), Koch (2014), Koch e Elias (2008), Rodrigues et al. (2009); Santaella (2018), Leite (2019) e Galhardi et al. (2020), Bauman (2001) sobre fake news e sua intensificação. Constatou-se que a formação crítica dos leitores ainda é limitada, pois os produtores de fake news se valem dos fatores pragmáticos da textualidade para atribuir sentidos ao que se enuncia sobre a Covid-19 e ganham à cooperação do leitor na aceitação dos seus conteúdos. Logo, essa interação autor/texto/leitor dificulta o combate à crise sanitária no Brasil.PUC Minas2021-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/2651210.5752/P.2358-3428.2021v25n54p207-234Scripta; Vol 25 No 54 (2021): Desordem informacional e propagação de fake news: a importância da formação do leitor; 207-234Scripta; v. 25 n. 54 (2021): Desordem informacional e propagação de fake news: a importância da formação do leitor; 207-2342358-34281516-4039reponame:Revista Scriptainstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/26512/18959Copyright (c) 2021 Editora PUC Minashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBagagim, Natália CoêlhoRibeiro, Marcelo Silva de SouzaSilva, Lucinalva de Almeida2022-02-17T06:28:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26512Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/userhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/oai||cespuc@pucminas.br2358-34281516-4039opendoar:2022-02-17T06:28:02Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
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