Sobre a construção de uma sociedade leitora: leitura literária como praxis de transformação social
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Scripta |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/28022 |
Resumo: | The article presents a proposal for recording and analyzing contemporary actions to promote literary reading in school and extra-school spaces. Therefore, it notes concepts related to reading as a cultural practice; evokes fundamental aspects of the inclusion of a national literature as a teaching subject in Brazilian schools at the end of the 19th century and, finally, organizes and punctuates topics of interest in a list of initiatives carried out outside the walls, due to their declared aspirations and probable relationship of complementarity with the institutionalization of the literature in the current version. As a result, it extends and problematizes the conception of literary reading committed to a praxis of social transformation. |
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Sobre a construção de uma sociedade leitora: leitura literária como praxis de transformação socialCulturaCidadaniaEducaçãoLeituraLitraturaThe article presents a proposal for recording and analyzing contemporary actions to promote literary reading in school and extra-school spaces. Therefore, it notes concepts related to reading as a cultural practice; evokes fundamental aspects of the inclusion of a national literature as a teaching subject in Brazilian schools at the end of the 19th century and, finally, organizes and punctuates topics of interest in a list of initiatives carried out outside the walls, due to their declared aspirations and probable relationship of complementarity with the institutionalization of the literature in the current version. As a result, it extends and problematizes the conception of literary reading committed to a praxis of social transformation.O artigo apresenta proposta de registro e análise de ações contemporâneas de promoção da leitura literária em espaços escolares e extraescolares. Para tanto, anota conceitos relacionados à leitura como prática cultural; evoca aspectos fundantes da inclusão de uma literatura nacional como matéria de ensino, na escola brasileira do final do século XIX e, por fim, organiza e pontua tópicos de interesse em uma lista de iniciativas realizadas extramuros, por suas declaradas aspirações e provável relação de complementaridade com a institucionalização da literatura em versão atual. Em resultado, distende e problematiza a concepção de leitura literária comprometida a uma práxis de transformação social.PUC Minas2022-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/2802210.5752/P.2358-3428.2022v26n56p29-42Scripta; Vol 26 No 56 (2022): Leituras, releituras e desleituras; 29-42Scripta; v. 26 n. 56 (2022): Leituras, releituras e desleituras; 29-422358-34281516-4039reponame:Revista Scriptainstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/28022/20227Copyright (c) 2022 Editora PUC Minashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Maria Aparecida Silva2022-12-19T19:26:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28022Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/userhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/oai||cespuc@pucminas.br2358-34281516-4039opendoar:2022-12-19T19:26:28Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
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