Conceitos em leitura: contribuições das ciências cognitivas e dos estudos em letramentos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Débora Ventura Klayn
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Scripta
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/28127
Resumo: This article seeks to combine studies of cognitive sciences and literacies, with a view to discussing the concept of reading and its practice in the school environment. For this, it starts from the field of cognitive sciences postulations, such as the notion of conceptual integration, relating it to processes inherent to the act of reading: activation of prior knowledge, merging, integration, production of inferences, among other actions. Subsequently, the discussions advance to the contributions of studies on literacies and observations arising from the enunciative-discursive theories of languages. In this sense, the article discuss autonomous and ideological views of literacies, investigating their implications for school reading practices. In the course of the sections, the theoretical contributions of each field of knowledge are associated with discussions and examples on the practice of reading in teaching materials and official documents of Portuguese language teaching in Brazil. The final considerations of the article reveal the importance of articulating concepts from different fields of knowledge in the search for a contribution to the rethinking of school reading practices.
id PUC_MINS-6_94c9878b798890c63e1b39170f61f2ab
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28127
network_acronym_str PUC_MINS-6
network_name_str Revista Scripta
repository_id_str
spelling Conceitos em leitura: contribuições das ciências cognitivas e dos estudos em letramentosReading. Cognition. Literacies.ReadingCognitionLiteraciesLeituraCogniçãoLetramentosThis article seeks to combine studies of cognitive sciences and literacies, with a view to discussing the concept of reading and its practice in the school environment. For this, it starts from the field of cognitive sciences postulations, such as the notion of conceptual integration, relating it to processes inherent to the act of reading: activation of prior knowledge, merging, integration, production of inferences, among other actions. Subsequently, the discussions advance to the contributions of studies on literacies and observations arising from the enunciative-discursive theories of languages. In this sense, the article discuss autonomous and ideological views of literacies, investigating their implications for school reading practices. In the course of the sections, the theoretical contributions of each field of knowledge are associated with discussions and examples on the practice of reading in teaching materials and official documents of Portuguese language teaching in Brazil. The final considerations of the article reveal the importance of articulating concepts from different fields of knowledge in the search for a contribution to the rethinking of school reading practices.Este artigo busca agregar estudos das ciências cognitivas e dos letramentos, com vistas a discutir o conceito de leitura e sua prática no ambiente escolar. Para isso, parte de postulações advindas do campo das ciências da cognição, tal como a noção de integração conceptual, relacionando-a a processos inerentes ao ato da leitura: ativação de conhecimentos prévios, mesclagem, integração, produção de inferências, entre outras ações. Na sequência, as discussões avançam para as contribuições dos estudos sobre letramentos, sendo atravessadas por observações advindas das teorias enunciativo-discursivas das linguagens. Nesse sentido, são problematizadas as visões autônoma e ideológica dos letramentos, discutindo-se suas implicações em práticas escolares de leitura. No decorrer das seções, os aportes teóricos de cada campo do saber são associados a discussões e exemplos sobre a prática de leitura em materiais didáticos e documentos oficiais do ensino de língua portuguesa no Brasil. As considerações finais do artigo revelam a importância da articulação de conceitos de diferentes campos do saber na busca pela contribuição com o repensar das práticas escolares de leitura.PUC Minas2022-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/2812710.5752/P.2358-3428.2022v26n56p43-54Scripta; Vol 26 No 56 (2022): Leituras, releituras e desleituras; 43-54Scripta; V. 26 N. 56 (2022): Leituras, releituras e desleituras; 43-54Scripta; v. 26 n. 56 (2022): Leituras, releituras e desleituras; 43-542358-34281516-4039reponame:Revista Scriptainstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/28127/20228Copyright (c) 2022 Editora PUC Minashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Débora Ventura Klayn2023-01-18T11:54:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28127Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/userhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/oai||cespuc@pucminas.br2358-34281516-4039opendoar:2023-01-18T11:54:27Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv Conceitos em leitura: contribuições das ciências cognitivas e dos estudos em letramentos
title Conceitos em leitura: contribuições das ciências cognitivas e dos estudos em letramentos
spellingShingle Conceitos em leitura: contribuições das ciências cognitivas e dos estudos em letramentos
Nascimento, Débora Ventura Klayn
Reading. Cognition. Literacies.
Reading
Cognition
Literacies
Leitura
Cognição
Letramentos
title_short Conceitos em leitura: contribuições das ciências cognitivas e dos estudos em letramentos
title_full Conceitos em leitura: contribuições das ciências cognitivas e dos estudos em letramentos
title_fullStr Conceitos em leitura: contribuições das ciências cognitivas e dos estudos em letramentos
title_full_unstemmed Conceitos em leitura: contribuições das ciências cognitivas e dos estudos em letramentos
title_sort Conceitos em leitura: contribuições das ciências cognitivas e dos estudos em letramentos
author Nascimento, Débora Ventura Klayn
author_facet Nascimento, Débora Ventura Klayn
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Débora Ventura Klayn
dc.subject.por.fl_str_mv Reading. Cognition. Literacies.
Reading
Cognition
Literacies
Leitura
Cognição
Letramentos
topic Reading. Cognition. Literacies.
Reading
Cognition
Literacies
Leitura
Cognição
Letramentos
description This article seeks to combine studies of cognitive sciences and literacies, with a view to discussing the concept of reading and its practice in the school environment. For this, it starts from the field of cognitive sciences postulations, such as the notion of conceptual integration, relating it to processes inherent to the act of reading: activation of prior knowledge, merging, integration, production of inferences, among other actions. Subsequently, the discussions advance to the contributions of studies on literacies and observations arising from the enunciative-discursive theories of languages. In this sense, the article discuss autonomous and ideological views of literacies, investigating their implications for school reading practices. In the course of the sections, the theoretical contributions of each field of knowledge are associated with discussions and examples on the practice of reading in teaching materials and official documents of Portuguese language teaching in Brazil. The final considerations of the article reveal the importance of articulating concepts from different fields of knowledge in the search for a contribution to the rethinking of school reading practices.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/28127
10.5752/P.2358-3428.2022v26n56p43-54
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/28127
identifier_str_mv 10.5752/P.2358-3428.2022v26n56p43-54
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/28127/20228
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Editora PUC Minas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Editora PUC Minas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Scripta; Vol 26 No 56 (2022): Leituras, releituras e desleituras; 43-54
Scripta; V. 26 N. 56 (2022): Leituras, releituras e desleituras; 43-54
Scripta; v. 26 n. 56 (2022): Leituras, releituras e desleituras; 43-54
2358-3428
1516-4039
reponame:Revista Scripta
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC_MINS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC_MINS
institution PUC_MINS
reponame_str Revista Scripta
collection Revista Scripta
repository.name.fl_str_mv Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv ||cespuc@pucminas.br
_version_ 1798329526812409856