The epic tradition at the time of “horizontal Lusophony”. Uma viagem à Índia of Gonçalo M. Tavares in confrontation with other Portuguese-speaking poetic voices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Łukaszyk, Ewa A.
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Scripta
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/23984
Resumo: The article presents the evolution of the concept of Lusophony, from its political formation in the last decade of the 20th century till the new reality observed by José Eduardo Agualusa. The first formulation implied, according to Alfredo Margarido, a return to the period of Maritime Discoveries; such a return effectively happened, on the symbolic level, with the ironic re-elaboration of the literary model given by Camões in Uma viagem à Índia by Gonçalo M. Tavares. The alleged “horizontal” dimension of the new Lusophony is debated through the confrontation of Tavares with the epic resonances of other poetical voices: Tony Tcheka, Conceição Lima, Filinto Elísio and Afonso Cruz. Following the theory of minor literature formulated by Gilles Deleuze and Félix Guattari, the author speaks of a “desertification” of the epic tradition that loses its glorious connotations. As a consequence of this process, the closed horizon of hegemonic literature opens up for new connectivities.
id PUC_MINS-6_a1efdee5aff723cd710ab69f274165c4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23984
network_acronym_str PUC_MINS-6
network_name_str Revista Scripta
repository_id_str
spelling The epic tradition at the time of “horizontal Lusophony”. Uma viagem à Índia of Gonçalo M. Tavares in confrontation with other Portuguese-speaking poetic voicesA tradição épica na hora da “lusofonia horizontal”. Uma viagem à Índia de Gonçalo M. Tavares face a outras vozes poéticas da língua portuguesaLusophonyEpic poetryMinor literatureIntertextualityLusofoniaPoesia épicaLiteratura menorIntertextualidadeThe article presents the evolution of the concept of Lusophony, from its political formation in the last decade of the 20th century till the new reality observed by José Eduardo Agualusa. The first formulation implied, according to Alfredo Margarido, a return to the period of Maritime Discoveries; such a return effectively happened, on the symbolic level, with the ironic re-elaboration of the literary model given by Camões in Uma viagem à Índia by Gonçalo M. Tavares. The alleged “horizontal” dimension of the new Lusophony is debated through the confrontation of Tavares with the epic resonances of other poetical voices: Tony Tcheka, Conceição Lima, Filinto Elísio and Afonso Cruz. Following the theory of minor literature formulated by Gilles Deleuze and Félix Guattari, the author speaks of a “desertification” of the epic tradition that loses its glorious connotations. As a consequence of this process, the closed horizon of hegemonic literature opens up for new connectivities.O artigo apresenta a evolução do conceito de lusofonia, desde a sua formação política nos finais do século passado até uma nova realidade observada por José Eduardo Agualusa. A primeira formulação implicou, segundo Alfredo Margarido, um retorno ao período dos Descobrimentos, que efetivamente se deu, ao nível simbólico, com a retomada irónica do modelo camoniano por Gonçalo M. Tavares. A suposta “horizontalidade” da nova lusofonia é discutida através do confronto de Uma viagem à Índia com outras ressonâncias épicas, presentes na poesia de Tony Tcheka, Conceição Lima, Filinto Elísio e Afonso Cruz. No rastro da teoria de literatura menor de Gilles Deleuze e Félix Guattari, fala-se da “desertificação” da tradição épica que perde a conotação gloriosa; em consequência deste processo, o horizonte fechado da literatura hegemónica abre-se para novas ligações.PUC Minas2020-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/2398410.5752/P.2358-3428.2020v24n52p119-138Scripta; Vol 24 No 52 (2020): Os poetas e a poesia moderna e contemporânea de língua portuguesa; 119-138Scripta; v. 24 n. 52 (2020): Os poetas e a poesia moderna e contemporânea de língua portuguesa; 119-1382358-34281516-4039reponame:Revista Scriptainstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/23984/17588Copyright (c) 2020 Editora PUC Minashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessŁukaszyk, Ewa A.2022-02-17T06:29:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23984Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/userhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/oai||cespuc@pucminas.br2358-34281516-4039opendoar:2022-02-17T06:29:33Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv The epic tradition at the time of “horizontal Lusophony”. Uma viagem à Índia of Gonçalo M. Tavares in confrontation with other Portuguese-speaking poetic voices
A tradição épica na hora da “lusofonia horizontal”. Uma viagem à Índia de Gonçalo M. Tavares face a outras vozes poéticas da língua portuguesa
title The epic tradition at the time of “horizontal Lusophony”. Uma viagem à Índia of Gonçalo M. Tavares in confrontation with other Portuguese-speaking poetic voices
spellingShingle The epic tradition at the time of “horizontal Lusophony”. Uma viagem à Índia of Gonçalo M. Tavares in confrontation with other Portuguese-speaking poetic voices
Łukaszyk, Ewa A.
Lusophony
Epic poetry
Minor literature
Intertextuality
Lusofonia
Poesia épica
Literatura menor
Intertextualidade
title_short The epic tradition at the time of “horizontal Lusophony”. Uma viagem à Índia of Gonçalo M. Tavares in confrontation with other Portuguese-speaking poetic voices
title_full The epic tradition at the time of “horizontal Lusophony”. Uma viagem à Índia of Gonçalo M. Tavares in confrontation with other Portuguese-speaking poetic voices
title_fullStr The epic tradition at the time of “horizontal Lusophony”. Uma viagem à Índia of Gonçalo M. Tavares in confrontation with other Portuguese-speaking poetic voices
title_full_unstemmed The epic tradition at the time of “horizontal Lusophony”. Uma viagem à Índia of Gonçalo M. Tavares in confrontation with other Portuguese-speaking poetic voices
title_sort The epic tradition at the time of “horizontal Lusophony”. Uma viagem à Índia of Gonçalo M. Tavares in confrontation with other Portuguese-speaking poetic voices
author Łukaszyk, Ewa A.
author_facet Łukaszyk, Ewa A.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Łukaszyk, Ewa A.
dc.subject.por.fl_str_mv Lusophony
Epic poetry
Minor literature
Intertextuality
Lusofonia
Poesia épica
Literatura menor
Intertextualidade
topic Lusophony
Epic poetry
Minor literature
Intertextuality
Lusofonia
Poesia épica
Literatura menor
Intertextualidade
description The article presents the evolution of the concept of Lusophony, from its political formation in the last decade of the 20th century till the new reality observed by José Eduardo Agualusa. The first formulation implied, according to Alfredo Margarido, a return to the period of Maritime Discoveries; such a return effectively happened, on the symbolic level, with the ironic re-elaboration of the literary model given by Camões in Uma viagem à Índia by Gonçalo M. Tavares. The alleged “horizontal” dimension of the new Lusophony is debated through the confrontation of Tavares with the epic resonances of other poetical voices: Tony Tcheka, Conceição Lima, Filinto Elísio and Afonso Cruz. Following the theory of minor literature formulated by Gilles Deleuze and Félix Guattari, the author speaks of a “desertification” of the epic tradition that loses its glorious connotations. As a consequence of this process, the closed horizon of hegemonic literature opens up for new connectivities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/23984
10.5752/P.2358-3428.2020v24n52p119-138
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/23984
identifier_str_mv 10.5752/P.2358-3428.2020v24n52p119-138
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/23984/17588
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Editora PUC Minas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Editora PUC Minas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Scripta; Vol 24 No 52 (2020): Os poetas e a poesia moderna e contemporânea de língua portuguesa; 119-138
Scripta; v. 24 n. 52 (2020): Os poetas e a poesia moderna e contemporânea de língua portuguesa; 119-138
2358-3428
1516-4039
reponame:Revista Scripta
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC_MINS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC_MINS
institution PUC_MINS
reponame_str Revista Scripta
collection Revista Scripta
repository.name.fl_str_mv Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv ||cespuc@pucminas.br
_version_ 1798329531460747264