PLACES OF KAINGANG KNOWING:
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Arquitetura e Urbanismo (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/Arquiteturaeurbanismo/article/view/22688 |
Resumo: | This article deals with the analysis of the diverse spaces dedicated to Kaingang indigenous education in Aldeia Kondá. When analyzing the community, it can be seen that the education of future generations transcends the formal school space and transits through other places that make it possible for the children, community elders and teachers to play a leading roles. Based on participant observation and oral history records, these new ways of learning and teaching are discussed and related to the culture and current legislation on indigenous school education. |
id |
PUC_MINS-8_1763d2fa44565f37a5f5e8fde2ed4792 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22688 |
network_acronym_str |
PUC_MINS-8 |
network_name_str |
Cadernos de Arquitetura e Urbanismo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PLACES OF KAINGANG KNOWING: LUGARES DE CONOCIMIENTO DE KAINGANG: LUGARES DO SABER KAINGANG: CULTURA E ESPAÇO ESCOLARSchool architecture; indigenous education; Kondá village; Kaingang cultureArquitectura escolar; educación indígena; Pueblo de Kondá; Cultura Kaingang.Arquitetura escolar; educação indígena; Aldeia Kondá; Cultura KaingangThis article deals with the analysis of the diverse spaces dedicated to Kaingang indigenous education in Aldeia Kondá. When analyzing the community, it can be seen that the education of future generations transcends the formal school space and transits through other places that make it possible for the children, community elders and teachers to play a leading roles. Based on participant observation and oral history records, these new ways of learning and teaching are discussed and related to the culture and current legislation on indigenous school education.Este artículo aborda el análisis de los diversos espacios dedicados a la educación indígena Kaingang en Aldeia Kondá. Mediante el análisis de la comunidad se da cuenta de que la educación de las generaciones futuras trasciende el entorno escolar formal y se mueve por otros lugares que permiten el papel de los niños y los ancianos de la comunidad y los maestros. Sobre la base de la observación participante y los registros de historia oral, estas nuevas formas de aprendizaje y enseñanza se discuten y se relacionan con la cultura y la legislación actual sobre educación escolar indígena.Este artigo trata da análise dos diversos espaços voltados para a educação indígena Kaingang na Aldeia Kondá. Ao analisar a comunidade percebe-se que a educação das futuras gerações transcende o espaço escolar formal e transita por outros lugares que possibilitam o protagonismo tanto das crianças quanto de anciãos e professores da comunidade. A partir da observação participante e dos registros de história oral, essas novas formas de aprender e de ensinar são discutidas e relacionadas frente à cultura e à legislação vigente sobre a educação escolar indígena.Editora PUC Minas2020-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/Arquiteturaeurbanismo/article/view/2268810.5752/P.2316-1752.2019v26n39p183Cadernos de Arquitetura e Urbanismo; v. 26 n. 39 (2019): Cadernos de Arquitetura e Urbanismo – Edição Especial: Espaço para a vida; 1832316-17521413-2095reponame:Cadernos de Arquitetura e Urbanismo (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/Arquiteturaeurbanismo/article/view/22688/16940Copyright (c) 2020 Cadernos de Arquitetura e Urbanismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDill, Fernanda Machado Bueno, Ayrton Portilho2024-07-07T12:09:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22688Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/Arquiteturaeurbanismo/indexPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/Arquiteturaeurbanismo/oaiwaleskacamposrabelo@gmail.com||waleskacamposrabelo@gmail.com2316-17521413-2095opendoar:2024-07-07T12:09:02Cadernos de Arquitetura e Urbanismo (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PLACES OF KAINGANG KNOWING: LUGARES DE CONOCIMIENTO DE KAINGANG: LUGARES DO SABER KAINGANG: CULTURA E ESPAÇO ESCOLAR |
title |
PLACES OF KAINGANG KNOWING: |
spellingShingle |
PLACES OF KAINGANG KNOWING: Dill, Fernanda Machado School architecture; indigenous education; Kondá village; Kaingang culture Arquitectura escolar; educación indígena; Pueblo de Kondá; Cultura Kaingang. Arquitetura escolar; educação indígena; Aldeia Kondá; Cultura Kaingang |
title_short |
PLACES OF KAINGANG KNOWING: |
title_full |
PLACES OF KAINGANG KNOWING: |
title_fullStr |
PLACES OF KAINGANG KNOWING: |
title_full_unstemmed |
PLACES OF KAINGANG KNOWING: |
title_sort |
PLACES OF KAINGANG KNOWING: |
author |
Dill, Fernanda Machado |
author_facet |
Dill, Fernanda Machado Bueno, Ayrton Portilho |
author_role |
author |
author2 |
Bueno, Ayrton Portilho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dill, Fernanda Machado Bueno, Ayrton Portilho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School architecture; indigenous education; Kondá village; Kaingang culture Arquitectura escolar; educación indígena; Pueblo de Kondá; Cultura Kaingang. Arquitetura escolar; educação indígena; Aldeia Kondá; Cultura Kaingang |
topic |
School architecture; indigenous education; Kondá village; Kaingang culture Arquitectura escolar; educación indígena; Pueblo de Kondá; Cultura Kaingang. Arquitetura escolar; educação indígena; Aldeia Kondá; Cultura Kaingang |
description |
This article deals with the analysis of the diverse spaces dedicated to Kaingang indigenous education in Aldeia Kondá. When analyzing the community, it can be seen that the education of future generations transcends the formal school space and transits through other places that make it possible for the children, community elders and teachers to play a leading roles. Based on participant observation and oral history records, these new ways of learning and teaching are discussed and related to the culture and current legislation on indigenous school education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/Arquiteturaeurbanismo/article/view/22688 10.5752/P.2316-1752.2019v26n39p183 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/Arquiteturaeurbanismo/article/view/22688 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.2316-1752.2019v26n39p183 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/Arquiteturaeurbanismo/article/view/22688/16940 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cadernos de Arquitetura e Urbanismo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cadernos de Arquitetura e Urbanismo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Arquitetura e Urbanismo; v. 26 n. 39 (2019): Cadernos de Arquitetura e Urbanismo – Edição Especial: Espaço para a vida; 183 2316-1752 1413-2095 reponame:Cadernos de Arquitetura e Urbanismo (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC_MINS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC_MINS |
institution |
PUC_MINS |
reponame_str |
Cadernos de Arquitetura e Urbanismo (Online) |
collection |
Cadernos de Arquitetura e Urbanismo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Arquitetura e Urbanismo (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
waleskacamposrabelo@gmail.com||waleskacamposrabelo@gmail.com |
_version_ |
1809307910044385280 |