Saberes escolares, arte e narrativas nas escritas dos vestibulandos (School knowledge, historical iconography and narratives in the writings of high school students) - DOI: 10.5752/P.2237-8871.2011v12n17p46

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vartuli, Silvia Maria Amancio Rachi
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/P.2237-8871.2011v12n17p46
Resumo: O artigo é um recorte da pesquisa de mestrado, na linha de pesquisa "ensino de história", realizada na Faculdade de Educação da UFMG. Busca evidenciar como os alunos concluintes da educação básica elaboram narrativas acerca das representações construídas, e que circulam nos diferentes espaços sociais, sobre um personagem da história do Brasil. Além disso, visa compreender as interpretações elaboradas sobre os conhecimentos históricos durante o processo de educação escolar, especialmente no que tange à construção de uma "memória histórica oficial". Escolhemos como fontes de pesquisa as respostas dadas à questão da prova de história da segunda etapa do vestibular da UFMG, a qual apresenta reproduções de duas representações iconográficas do personagem Tiradentes.  AbstractThis article is part of a dissertation master's in line to search "history education" held at the University of Education, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG. Seeks to show how students graduating from basic education elaborate narratives about the representations made, and which move in different social spaces, about a character in the history of Brazil. In addition, it seeks to understand the interpretations elaborated on the historical knowledge during the process of education, especially regarding the construction of an official historical memory. We chose as sources of research the answers to the question of evidence of the history of the second stage of university entrance examination, for UFMG, which features reproductions of two iconic representations of the character Tiradentes. 
id PUC_MINS-9_311e1c41eafc776be119749740940a48
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1863
network_acronym_str PUC_MINS-9
network_name_str Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling Saberes escolares, arte e narrativas nas escritas dos vestibulandos (School knowledge, historical iconography and narratives in the writings of high school students) - DOI: 10.5752/P.2237-8871.2011v12n17p46HistóriasociedadeculturaO artigo é um recorte da pesquisa de mestrado, na linha de pesquisa "ensino de história", realizada na Faculdade de Educação da UFMG. Busca evidenciar como os alunos concluintes da educação básica elaboram narrativas acerca das representações construídas, e que circulam nos diferentes espaços sociais, sobre um personagem da história do Brasil. Além disso, visa compreender as interpretações elaboradas sobre os conhecimentos históricos durante o processo de educação escolar, especialmente no que tange à construção de uma "memória histórica oficial". Escolhemos como fontes de pesquisa as respostas dadas à questão da prova de história da segunda etapa do vestibular da UFMG, a qual apresenta reproduções de duas representações iconográficas do personagem Tiradentes.  AbstractThis article is part of a dissertation master's in line to search "history education" held at the University of Education, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG. Seeks to show how students graduating from basic education elaborate narratives about the representations made, and which move in different social spaces, about a character in the history of Brazil. In addition, it seeks to understand the interpretations elaborated on the historical knowledge during the process of education, especially regarding the construction of an official historical memory. We chose as sources of research the answers to the question of evidence of the history of the second stage of university entrance examination, for UFMG, which features reproductions of two iconic representations of the character Tiradentes. Editora PUC Minas2011-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/P.2237-8871.2011v12n17p4610.5752/P.2237-8871.2011v12n17p46Cadernos de História; v. 12 n. 17 (2011): Dossiê Ensino de História; 46-582237-88711679-5636reponame:Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/P.2237-8871.2011v12n17p46/3728Vartuli, Silvia Maria Amancio Rachiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-07T17:15:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1863Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/indexPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/oaicadernosdehistoria@pucminas.br||cadernosdehistoria@pucminas.br2237-88711679-5636opendoar:2018-06-07T17:15:47Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv Saberes escolares, arte e narrativas nas escritas dos vestibulandos (School knowledge, historical iconography and narratives in the writings of high school students) - DOI: 10.5752/P.2237-8871.2011v12n17p46
title Saberes escolares, arte e narrativas nas escritas dos vestibulandos (School knowledge, historical iconography and narratives in the writings of high school students) - DOI: 10.5752/P.2237-8871.2011v12n17p46
spellingShingle Saberes escolares, arte e narrativas nas escritas dos vestibulandos (School knowledge, historical iconography and narratives in the writings of high school students) - DOI: 10.5752/P.2237-8871.2011v12n17p46
Vartuli, Silvia Maria Amancio Rachi
História
sociedade
cultura
title_short Saberes escolares, arte e narrativas nas escritas dos vestibulandos (School knowledge, historical iconography and narratives in the writings of high school students) - DOI: 10.5752/P.2237-8871.2011v12n17p46
title_full Saberes escolares, arte e narrativas nas escritas dos vestibulandos (School knowledge, historical iconography and narratives in the writings of high school students) - DOI: 10.5752/P.2237-8871.2011v12n17p46
title_fullStr Saberes escolares, arte e narrativas nas escritas dos vestibulandos (School knowledge, historical iconography and narratives in the writings of high school students) - DOI: 10.5752/P.2237-8871.2011v12n17p46
title_full_unstemmed Saberes escolares, arte e narrativas nas escritas dos vestibulandos (School knowledge, historical iconography and narratives in the writings of high school students) - DOI: 10.5752/P.2237-8871.2011v12n17p46
title_sort Saberes escolares, arte e narrativas nas escritas dos vestibulandos (School knowledge, historical iconography and narratives in the writings of high school students) - DOI: 10.5752/P.2237-8871.2011v12n17p46
author Vartuli, Silvia Maria Amancio Rachi
author_facet Vartuli, Silvia Maria Amancio Rachi
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vartuli, Silvia Maria Amancio Rachi
dc.subject.por.fl_str_mv História
sociedade
cultura
topic História
sociedade
cultura
description O artigo é um recorte da pesquisa de mestrado, na linha de pesquisa "ensino de história", realizada na Faculdade de Educação da UFMG. Busca evidenciar como os alunos concluintes da educação básica elaboram narrativas acerca das representações construídas, e que circulam nos diferentes espaços sociais, sobre um personagem da história do Brasil. Além disso, visa compreender as interpretações elaboradas sobre os conhecimentos históricos durante o processo de educação escolar, especialmente no que tange à construção de uma "memória histórica oficial". Escolhemos como fontes de pesquisa as respostas dadas à questão da prova de história da segunda etapa do vestibular da UFMG, a qual apresenta reproduções de duas representações iconográficas do personagem Tiradentes.  AbstractThis article is part of a dissertation master's in line to search "history education" held at the University of Education, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG. Seeks to show how students graduating from basic education elaborate narratives about the representations made, and which move in different social spaces, about a character in the history of Brazil. In addition, it seeks to understand the interpretations elaborated on the historical knowledge during the process of education, especially regarding the construction of an official historical memory. We chose as sources of research the answers to the question of evidence of the history of the second stage of university entrance examination, for UFMG, which features reproductions of two iconic representations of the character Tiradentes. 
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-10-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/P.2237-8871.2011v12n17p46
10.5752/P.2237-8871.2011v12n17p46
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/P.2237-8871.2011v12n17p46
identifier_str_mv 10.5752/P.2237-8871.2011v12n17p46
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/P.2237-8871.2011v12n17p46/3728
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de História; v. 12 n. 17 (2011): Dossiê Ensino de História; 46-58
2237-8871
1679-5636
reponame:Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC_MINS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC_MINS
institution PUC_MINS
reponame_str Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)
collection Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv cadernosdehistoria@pucminas.br||cadernosdehistoria@pucminas.br
_version_ 1798321096811872256