O Teatro de memória encenado em museus históricos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/27864 |
Resumo: | Despite consistent criticisms that have been made for decades, is still at use a way of “staging” History that refers to the mode of seeing proposed since classical antiquity with the “theaters of memory”. The appeal to the functions of evocation and celebration in these museums, employing such a way of articulating images and spaces in order to organize the remembrance of an order of the world, highlights the "theatricalization of power", through which hegemonic groups mobilize heritage as a political force. We intend here, taking as objects of analysis exhibition circuits of the National Historical Museum (MHN) in Rio de Janeiro and the City Museum of Governador Valadares/MG (MCGV), to capture such perspective "in the act", treating the situation itself as a "historical problem" to be investigated. This contrast allows us to emphasize how this theatricalization is perpetuated, as well as to reinforce a critical and methodologically consistent posture in the use of current historiographic approaches and theoretical achievements of social museology, in order to make History museums more effective in the tasks that their time imposes on them. |
id |
PUC_MINS-9_4708dd5560f8ee184440cbfb63c7593e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27864 |
network_acronym_str |
PUC_MINS-9 |
network_name_str |
Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O Teatro de memória encenado em museus históricosTeatro da memória; museus históricos; exposição.Despite consistent criticisms that have been made for decades, is still at use a way of “staging” History that refers to the mode of seeing proposed since classical antiquity with the “theaters of memory”. The appeal to the functions of evocation and celebration in these museums, employing such a way of articulating images and spaces in order to organize the remembrance of an order of the world, highlights the "theatricalization of power", through which hegemonic groups mobilize heritage as a political force. We intend here, taking as objects of analysis exhibition circuits of the National Historical Museum (MHN) in Rio de Janeiro and the City Museum of Governador Valadares/MG (MCGV), to capture such perspective "in the act", treating the situation itself as a "historical problem" to be investigated. This contrast allows us to emphasize how this theatricalization is perpetuated, as well as to reinforce a critical and methodologically consistent posture in the use of current historiographic approaches and theoretical achievements of social museology, in order to make History museums more effective in the tasks that their time imposes on them.A despeito de críticas consistentes que vêm sendo feitas há décadas, perpetua-se nas exposições de museus históricos dos mais diversos tamanhos, localizações e trajetórias institucionais um modo de “encenar” a História que remete ao modo de ver proposto desde a Antiguidade clássica nos “teatros da memória”. O apelo às funções de evocação e celebração nestes museus, empregando tal forma de articular imagens e espaços de maneira a organizar a rememoração de uma ordem do mundo evidencia a “teatralização do poder”, através da qual grupos hegemônicos mobilizam o patrimônio cultural como força política. Pretendemos aqui, tomando como objetos de análise circuitos expositivos do Museu Histórico Nacional (MHN) no Rio de Janeiro e do Museu da Cidade de Governador Valadares/MG (MCGV), flagrar tal perspectiva “no ato”, tratando tal situação em si como um "problema histórico” a ser investigado. Este contraste permite-nos salientar como essa teatralização se perpetua, bem como reforçar uma postura crítica e metodologicamente consistente no aproveitamento das abordagens historiográficas correntes e das conquistas teóricas da museologia social, de maneira a tornar os museus históricos mais efetivos diante das tarefas que seu tempo lhes impõe.Editora PUC Minas2022-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/2786410.5752/P.2237-8871.2022v23n38p153-172Cadernos de História; v. 23 n. 38 (2022): Dossiê: Patrimônio Cultural; 153-1722237-88711679-5636reponame:Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/27864/20333Copyright (c) 2022 Cadernos de Históriahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Lucinei Pereira daFreitas, Kelly Amaral de Garcia, Luiz Henrique Assis2023-05-31T14:28:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27864Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/indexPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/oaicadernosdehistoria@pucminas.br||cadernosdehistoria@pucminas.br2237-88711679-5636opendoar:2023-05-31T14:28:54Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Teatro de memória encenado em museus históricos |
title |
O Teatro de memória encenado em museus históricos |
spellingShingle |
O Teatro de memória encenado em museus históricos Silva, Lucinei Pereira da Teatro da memória; museus históricos; exposição. |
title_short |
O Teatro de memória encenado em museus históricos |
title_full |
O Teatro de memória encenado em museus históricos |
title_fullStr |
O Teatro de memória encenado em museus históricos |
title_full_unstemmed |
O Teatro de memória encenado em museus históricos |
title_sort |
O Teatro de memória encenado em museus históricos |
author |
Silva, Lucinei Pereira da |
author_facet |
Silva, Lucinei Pereira da Freitas, Kelly Amaral de Garcia, Luiz Henrique Assis |
author_role |
author |
author2 |
Freitas, Kelly Amaral de Garcia, Luiz Henrique Assis |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Lucinei Pereira da Freitas, Kelly Amaral de Garcia, Luiz Henrique Assis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro da memória; museus históricos; exposição. |
topic |
Teatro da memória; museus históricos; exposição. |
description |
Despite consistent criticisms that have been made for decades, is still at use a way of “staging” History that refers to the mode of seeing proposed since classical antiquity with the “theaters of memory”. The appeal to the functions of evocation and celebration in these museums, employing such a way of articulating images and spaces in order to organize the remembrance of an order of the world, highlights the "theatricalization of power", through which hegemonic groups mobilize heritage as a political force. We intend here, taking as objects of analysis exhibition circuits of the National Historical Museum (MHN) in Rio de Janeiro and the City Museum of Governador Valadares/MG (MCGV), to capture such perspective "in the act", treating the situation itself as a "historical problem" to be investigated. This contrast allows us to emphasize how this theatricalization is perpetuated, as well as to reinforce a critical and methodologically consistent posture in the use of current historiographic approaches and theoretical achievements of social museology, in order to make History museums more effective in the tasks that their time imposes on them. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/27864 10.5752/P.2237-8871.2022v23n38p153-172 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/27864 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.2237-8871.2022v23n38p153-172 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/27864/20333 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cadernos de História http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cadernos de História http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de História; v. 23 n. 38 (2022): Dossiê: Patrimônio Cultural; 153-172 2237-8871 1679-5636 reponame:Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC_MINS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC_MINS |
institution |
PUC_MINS |
reponame_str |
Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosdehistoria@pucminas.br||cadernosdehistoria@pucminas.br |
_version_ |
1798321096309604352 |