O Teatro de memória encenado em museus históricos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Lucinei Pereira da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Freitas, Kelly Amaral de, Garcia, Luiz Henrique Assis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/27864
Resumo: Despite consistent criticisms that have been made for decades, is still at use a way of “staging” History that refers to the mode of seeing proposed since classical antiquity with the “theaters of memory”. The appeal to the functions of evocation and celebration in these museums, employing such a way of articulating images and spaces in order to organize the remembrance of an order of the world, highlights the "theatricalization of power", through which hegemonic groups mobilize heritage as a political force. We intend here, taking as objects of analysis exhibition circuits of the National Historical Museum (MHN) in Rio de Janeiro and the City Museum of Governador Valadares/MG (MCGV), to capture such perspective "in the act", treating the situation itself as a "historical problem" to be investigated. This contrast allows us to emphasize how this theatricalization is perpetuated, as well as to reinforce a critical and methodologically consistent posture in the use of current historiographic approaches and theoretical achievements of social museology, in order to make History museums more effective in the tasks that their time imposes on them.
id PUC_MINS-9_4708dd5560f8ee184440cbfb63c7593e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27864
network_acronym_str PUC_MINS-9
network_name_str Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling O Teatro de memória encenado em museus históricosTeatro da memória; museus históricos; exposição.Despite consistent criticisms that have been made for decades, is still at use a way of “staging” History that refers to the mode of seeing proposed since classical antiquity with the “theaters of memory”. The appeal to the functions of evocation and celebration in these museums, employing such a way of articulating images and spaces in order to organize the remembrance of an order of the world, highlights the "theatricalization of power", through which hegemonic groups mobilize heritage as a political force. We intend here, taking as objects of analysis exhibition circuits of the National Historical Museum (MHN) in Rio de Janeiro and the City Museum of Governador Valadares/MG (MCGV), to capture such perspective "in the act", treating the situation itself as a "historical problem" to be investigated. This contrast allows us to emphasize how this theatricalization is perpetuated, as well as to reinforce a critical and methodologically consistent posture in the use of current historiographic approaches and theoretical achievements of social museology, in order to make History museums more effective in the tasks that their time imposes on them.A despeito de críticas consistentes que vêm sendo feitas há décadas, perpetua-se nas exposições de museus históricos dos mais diversos tamanhos, localizações e trajetórias institucionais um modo de “encenar” a História que remete ao modo de ver proposto desde a Antiguidade clássica nos “teatros da memória”. O apelo às funções de evocação e celebração nestes museus, empregando tal forma de articular imagens e espaços de maneira a organizar a rememoração de uma ordem do mundo evidencia a “teatralização do poder”, através da qual grupos hegemônicos mobilizam o patrimônio cultural como força política. Pretendemos aqui, tomando como objetos de análise circuitos expositivos do Museu Histórico Nacional (MHN) no Rio de Janeiro e do Museu da Cidade de Governador Valadares/MG (MCGV), flagrar tal perspectiva “no ato”, tratando tal situação em si como um "problema histórico” a ser investigado. Este contraste permite-nos salientar como essa teatralização se perpetua, bem como reforçar uma postura crítica e metodologicamente consistente no aproveitamento das abordagens historiográficas correntes e das conquistas teóricas da museologia social, de maneira a tornar os museus históricos mais efetivos diante das tarefas que seu tempo lhes impõe.Editora PUC Minas2022-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/2786410.5752/P.2237-8871.2022v23n38p153-172Cadernos de História; v. 23 n. 38 (2022): Dossiê: Patrimônio Cultural; 153-1722237-88711679-5636reponame:Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/27864/20333Copyright (c) 2022 Cadernos de Históriahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Lucinei Pereira daFreitas, Kelly Amaral de Garcia, Luiz Henrique Assis2023-05-31T14:28:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27864Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/indexPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/oaicadernosdehistoria@pucminas.br||cadernosdehistoria@pucminas.br2237-88711679-5636opendoar:2023-05-31T14:28:54Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv O Teatro de memória encenado em museus históricos
title O Teatro de memória encenado em museus históricos
spellingShingle O Teatro de memória encenado em museus históricos
Silva, Lucinei Pereira da
Teatro da memória; museus históricos; exposição.
title_short O Teatro de memória encenado em museus históricos
title_full O Teatro de memória encenado em museus históricos
title_fullStr O Teatro de memória encenado em museus históricos
title_full_unstemmed O Teatro de memória encenado em museus históricos
title_sort O Teatro de memória encenado em museus históricos
author Silva, Lucinei Pereira da
author_facet Silva, Lucinei Pereira da
Freitas, Kelly Amaral de
Garcia, Luiz Henrique Assis
author_role author
author2 Freitas, Kelly Amaral de
Garcia, Luiz Henrique Assis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Lucinei Pereira da
Freitas, Kelly Amaral de
Garcia, Luiz Henrique Assis
dc.subject.por.fl_str_mv Teatro da memória; museus históricos; exposição.
topic Teatro da memória; museus históricos; exposição.
description Despite consistent criticisms that have been made for decades, is still at use a way of “staging” History that refers to the mode of seeing proposed since classical antiquity with the “theaters of memory”. The appeal to the functions of evocation and celebration in these museums, employing such a way of articulating images and spaces in order to organize the remembrance of an order of the world, highlights the "theatricalization of power", through which hegemonic groups mobilize heritage as a political force. We intend here, taking as objects of analysis exhibition circuits of the National Historical Museum (MHN) in Rio de Janeiro and the City Museum of Governador Valadares/MG (MCGV), to capture such perspective "in the act", treating the situation itself as a "historical problem" to be investigated. This contrast allows us to emphasize how this theatricalization is perpetuated, as well as to reinforce a critical and methodologically consistent posture in the use of current historiographic approaches and theoretical achievements of social museology, in order to make History museums more effective in the tasks that their time imposes on them.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/27864
10.5752/P.2237-8871.2022v23n38p153-172
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/27864
identifier_str_mv 10.5752/P.2237-8871.2022v23n38p153-172
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/27864/20333
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Cadernos de História
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Cadernos de História
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de História; v. 23 n. 38 (2022): Dossiê: Patrimônio Cultural; 153-172
2237-8871
1679-5636
reponame:Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC_MINS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC_MINS
institution PUC_MINS
reponame_str Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)
collection Cadernos de História (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de História (Belo Horizonte. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv cadernosdehistoria@pucminas.br||cadernosdehistoria@pucminas.br
_version_ 1798321096309604352