“DIFFICULT WOMEN”: The anti-heroine in American television series

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castellano, Mayka
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Meimaridis, Melina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/27007
Resumo: Given the significant amount of successful television series centered on male antiheroes, such as The Sopranos, Mad Men and Dexter, this article seeks to discuss the issue of female representation in American television series, in pursuit of female antiheroes. Past and present female representations are analyzed, highlighting recurring roles and their social implications. In order to evaluate the contemporary context, when more complex female characters begin to appear, we analyze the television drama UnREAL and assume that, although current dramas point to a diversification in the representation of the female experience in fiction, anti-heroines are constructed by emulating elements either traditionally associated with the masculine universe, or with usual gender stereotypes.
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spelling “DIFFICULT WOMEN”: The anti-heroine in American television series"MUJERES DIFÍCILES": La anti-heroína en la ficción seriada televisiva americana“MULHERES DIFÍCEIS”: A anti-heroína na ficção seriada televisiva americanaTelevision SeriesAntiheroFemale CharactersTelevision SeriesComunicaciónficciónanti-héroesFicción seriada televisivaSéries Televisivas. Anti-herói. Personagens FemininasRepresentação feminina em séries televisivasGiven the significant amount of successful television series centered on male antiheroes, such as The Sopranos, Mad Men and Dexter, this article seeks to discuss the issue of female representation in American television series, in pursuit of female antiheroes. Past and present female representations are analyzed, highlighting recurring roles and their social implications. In order to evaluate the contemporary context, when more complex female characters begin to appear, we analyze the television drama UnREAL and assume that, although current dramas point to a diversification in the representation of the female experience in fiction, anti-heroines are constructed by emulating elements either traditionally associated with the masculine universe, or with usual gender stereotypes.Considerando la expresiva cantidad de series televisivas centradas en anti-héroes con destaque en las últimas décadas, como The Sopranos, Mad Men y Dexter, este artículo busca pensar la figura de la anti-heroína. Para ello, presentamos una perspectiva histórica sobre la representación de las mujeres en ese tipo de producción, destacando papeles recurrentes y sus implicaciones sociales. Para problematizar el contexto contemporáneo, cuando los personajes femeninos más complejos empiezan a aparecer, tomamos como objeto central del análisis el drama y partimos del supuesto de que, aunque apunte una diversificación en las formas de representación de la vivencia femenina en la ficción, las anti-heroínas se construyen a través de la aproximación por veces con elementos tradicionalmente asociados al universo masculino, otras veces con habituales estereotipos de género. Tendo em vista a expressiva quantidade de séries televisivas centradas em anti-heróis com destaque nas últimas décadas, tais como The Sopranos, Mad Men e Dexter, este artigo busca pensar a figura da anti-heroína. Para isso, apresentamos uma perspectiva histórica sobre a representação das mulheres nesse tipo de produção, destacando papéis recorrentes e suas implicações sociais. Para problematizar o contexto contemporâneo, quando personagens femininas mais complexas começam a aparecer, tomamos como objeto central da análise o drama   e partimos do pressuposto de que, embora apontem uma diversificação nas formas de representação da vivência feminina na ficção, as anti-heroínas são construídas através da aproximação ora com elementos tradicionalmente associados ao universo masculino, ora com habituais estereótipos de gênero.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2700710.15448/1980-3729.2018.1.27007Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 1 (2018); ID27007Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 1 (2018); ID27007Revista FAMECOS; v. 25 n. 1 (2018); ID270071980-37291415-054910.15448/1980-3729.2018.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/27007/16243Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessCastellano, MaykaMeimaridis, Melina2018-01-01T14:10:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27007Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2018-01-01T14:10:37Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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