Allegories of faith: assumptions of religious intolerance in the light of a terror fiction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Robéria Nádia Araújo
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43233
Resumo: In the epistemological trail of Cultural Studies (HALL, 2004; 2016) a fiction of the horror genre becomes the axis for understanding and analyzing the concept of religious intolerance. It is the american miniseries Midnight Mass whose conditions of representation, appropriation, intentions and symbolic disputes bring together the popular imagination and religious archetypes, allowing reflections on prejudices, stigmas and tensions that affect minority beliefs in our country , especially those of African origins. From this problematization, the reasoning undertaken seeks to corroborate the extraordinary power that stories “invented” for TV acquire in the construction of verisimilitude as immersive sources of intertextuality, plurality of voices and production of meanings (BULHÕES, 2009).
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spelling Allegories of faith: assumptions of religious intolerance in the light of a terror fictionAlegorías de la fe: supuestos de la intolerancia religiosa a la luz de una ficción de terrorAlegorias da fé: pressupostos de intolerância religiosa à luz de uma ficção de terrorMidnight Massserial fictionhorror genrereligious intoleranceMisa de Gallo; Ficción en serie; género de terror; Intolerancia religiosaMissa da Meia-NoiteFicção seriadaGênero terrorIntolerância religiosaAudiovisualImaginárioReligiãoIn the epistemological trail of Cultural Studies (HALL, 2004; 2016) a fiction of the horror genre becomes the axis for understanding and analyzing the concept of religious intolerance. It is the american miniseries Midnight Mass whose conditions of representation, appropriation, intentions and symbolic disputes bring together the popular imagination and religious archetypes, allowing reflections on prejudices, stigmas and tensions that affect minority beliefs in our country , especially those of African origins. From this problematization, the reasoning undertaken seeks to corroborate the extraordinary power that stories “invented” for TV acquire in the construction of verisimilitude as immersive sources of intertextuality, plurality of voices and production of meanings (BULHÕES, 2009).En la estela epistemológica de los Estudios Culturales (HALL, 2004, 2016) una ficción del género de terror se convierte en el eje para comprender y analizar el concepto de intolerancia religiosa. Se trata de la miniserie estadounidense Midnight Mass, cuyas condiciones de representación, apropiación, intenciones y disputas simbólicas aglutinan el imaginario popular y los arquetipos religiosos, permitiendo reflexionar sobre los prejuicios, estigmas y tensiones que afectan a las creencias minoritarias en nuestro país, en especial las de origen africano. A partir de esta problematización, el razonamiento emprendido busca corroborar el extraordinario poder que adquieren los relatos “inventados” para la TV en laconstrucción de la verosimilitud como fuentes inmersivas de intertextualidades, pluralidad de voces y producción de sentidos (BULHÕES, 2009).Na trilha epistemológica dos Estudos Culturais (HALL, 2004, 2016) uma ficção do gênero terror torna-se eixo para compreensão e análise da concepção de intolerância religiosa. Trata-se da minissérie americana Missa da Meia-Noite (Midnight Mass) cujas condições de representação, apropriação, intencionalidades e disputas simbólicas aproximam o imaginário popular e os arquétipos religiosos permitindo reflexões sobre preconceitos, estigmas e tensionamentos que afetam as crenças minoritárias no nosso país, especialmente as de matrizes africanas. A partir dessa problematização, o raciocínio empreendido busca corroborar o extraordinário poder que as histórias “inventadas” para a TV adquirem na construção de verossimilhança como fontes imersivas de intertextualidades, pluralidade de vozes e produção de sentidos (BULHÕES, 2009).Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4323310.15448/1980-3729.2023.1.43233Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e43233Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e43233Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e432331980-37291415-054910.15448/1980-3729.2023.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43233/28065Copyright (c) 2023 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Robéria Nádia Araújo2024-04-05T12:55:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43233Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2024-04-05T12:55:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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