Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Irene
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Romanini, Vinícius
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/7546
Resumo: The paradigmatic crisis that communication is going through requires an ontological review that includes the debate about the conditions of possibility of the communicational phenomenon. In this article we argue that semiosis offers a conceptual framework that allows for the study of communication as qualitative action. Semiosis or the action of the sign is defined as a fundamental process that, based on perception, structures dynamic ontological diagrams that model the world of species, creating cognition and culture. The purpose of semiotics of communication is to understand how modeling systems evolve ontologically and philogenically, producing, in case of human culture, means of communication more and more varied and technologically advanced.
id PUC_RS-12_26c4af891f2c7c10a784b152d2bf0196
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/7546
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Semiotics of communication: from semiosis of nature to cultureSemiótica de la comunicación: de la semiosis de la naturaleza a la culturaSemiótica da comunicação: da semiose da natureza à culturaSemiosisontologic diagrammodellizationSemioticsSemiosisdiagrama ontológicomodelaciónSemióticaSemiosediagrama ontológicomodelizaçãoSemióticaThe paradigmatic crisis that communication is going through requires an ontological review that includes the debate about the conditions of possibility of the communicational phenomenon. In this article we argue that semiosis offers a conceptual framework that allows for the study of communication as qualitative action. Semiosis or the action of the sign is defined as a fundamental process that, based on perception, structures dynamic ontological diagrams that model the world of species, creating cognition and culture. The purpose of semiotics of communication is to understand how modeling systems evolve ontologically and philogenically, producing, in case of human culture, means of communication more and more varied and technologically advanced.La crisis paradigmática por la que pasa la comunicación exige una revisión ontológica que incluya la discusión sobre las condiciones de posibilidad del fenómeno comunicacional. En este artículo argumentamos que la semiótica ofrece un marco conceptual que permite estudiar la comunicación a partir de acciones cualitativas. La semiosis o acción del signo se define como un proceso fundamental que, a partir de la percepción, estructura diagramas ontológicos dinámicos que modelan el mundo de las especies, creando cognición y cultura. El propósito de la semiótica de la comunicación es entender cómo los sistemas modelizantes evolucionan ontogénicamente y filogenicamente, produciendo, en el caso de la cultura humana, medios de comunicación cada vez más variados y tecnológicamente avanzados.A crise paradigmática por que passa a comunicação exige uma revisão ontológica que inclua a discussão sobre as condições de possibilidade do fenômeno comunicacional. Neste artigo argumentamos que a semiótica oferece um arcabouço conceitual que permite estudar a comunicação a partir de ações qualitativas. A semiose ou ação do signo é definida como um processo fundamental que, a partir da percepção, estrutura diagramas ontológicos dinâmicos que modelizam o mundo das espécies, criando cognição e cultura. O propósito da semiótica da comunicação é entender como sistemas modelizantes evoluem ontogênica e filogenicamente, produzindo, no caso da cultura humana, meios de comunicação cada vez mais variados e tecnologicamente avançados.Editora da PUCRS - ediPUCRS2010-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/754610.15448/1980-3729.2010.2.7546Revista FAMECOS; Vol. 17 No. 2 (2010); 89-97Revista FAMECOS; Vol. 17 Núm. 2 (2010); 89-97Revista FAMECOS; v. 17 n. 2 (2010); 89-971980-37291415-054910.15448/1980-3729.2010.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/7546/5411Machado, IreneRomanini, Viníciusinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-02-08T14:40:02Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/7546Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2018-02-08T14:40:02Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture
Semiótica de la comunicación: de la semiosis de la naturaleza a la cultura
Semiótica da comunicação: da semiose da natureza à cultura
title Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture
spellingShingle Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture
Machado, Irene
Semiosis
ontologic diagram
modellization
Semiotics
Semiosis
diagrama ontológico
modelación
Semiótica
Semiose
diagrama ontológico
modelização
Semiótica
title_short Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture
title_full Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture
title_fullStr Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture
title_full_unstemmed Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture
title_sort Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture
author Machado, Irene
author_facet Machado, Irene
Romanini, Vinícius
author_role author
author2 Romanini, Vinícius
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Irene
Romanini, Vinícius
dc.subject.por.fl_str_mv Semiosis
ontologic diagram
modellization
Semiotics
Semiosis
diagrama ontológico
modelación
Semiótica
Semiose
diagrama ontológico
modelização
Semiótica
topic Semiosis
ontologic diagram
modellization
Semiotics
Semiosis
diagrama ontológico
modelación
Semiótica
Semiose
diagrama ontológico
modelização
Semiótica
description The paradigmatic crisis that communication is going through requires an ontological review that includes the debate about the conditions of possibility of the communicational phenomenon. In this article we argue that semiosis offers a conceptual framework that allows for the study of communication as qualitative action. Semiosis or the action of the sign is defined as a fundamental process that, based on perception, structures dynamic ontological diagrams that model the world of species, creating cognition and culture. The purpose of semiotics of communication is to understand how modeling systems evolve ontologically and philogenically, producing, in case of human culture, means of communication more and more varied and technologically advanced.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/7546
10.15448/1980-3729.2010.2.7546
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/7546
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2010.2.7546
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/7546/5411
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 17 No. 2 (2010); 89-97
Revista FAMECOS; Vol. 17 Núm. 2 (2010); 89-97
Revista FAMECOS; v. 17 n. 2 (2010); 89-97
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2010.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128661443477504