Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/7546 |
Resumo: | The paradigmatic crisis that communication is going through requires an ontological review that includes the debate about the conditions of possibility of the communicational phenomenon. In this article we argue that semiosis offers a conceptual framework that allows for the study of communication as qualitative action. Semiosis or the action of the sign is defined as a fundamental process that, based on perception, structures dynamic ontological diagrams that model the world of species, creating cognition and culture. The purpose of semiotics of communication is to understand how modeling systems evolve ontologically and philogenically, producing, in case of human culture, means of communication more and more varied and technologically advanced. |
id |
PUC_RS-12_26c4af891f2c7c10a784b152d2bf0196 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/7546 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Semiotics of communication: from semiosis of nature to cultureSemiótica de la comunicación: de la semiosis de la naturaleza a la culturaSemiótica da comunicação: da semiose da natureza à culturaSemiosisontologic diagrammodellizationSemioticsSemiosisdiagrama ontológicomodelaciónSemióticaSemiosediagrama ontológicomodelizaçãoSemióticaThe paradigmatic crisis that communication is going through requires an ontological review that includes the debate about the conditions of possibility of the communicational phenomenon. In this article we argue that semiosis offers a conceptual framework that allows for the study of communication as qualitative action. Semiosis or the action of the sign is defined as a fundamental process that, based on perception, structures dynamic ontological diagrams that model the world of species, creating cognition and culture. The purpose of semiotics of communication is to understand how modeling systems evolve ontologically and philogenically, producing, in case of human culture, means of communication more and more varied and technologically advanced.La crisis paradigmática por la que pasa la comunicación exige una revisión ontológica que incluya la discusión sobre las condiciones de posibilidad del fenómeno comunicacional. En este artículo argumentamos que la semiótica ofrece un marco conceptual que permite estudiar la comunicación a partir de acciones cualitativas. La semiosis o acción del signo se define como un proceso fundamental que, a partir de la percepción, estructura diagramas ontológicos dinámicos que modelan el mundo de las especies, creando cognición y cultura. El propósito de la semiótica de la comunicación es entender cómo los sistemas modelizantes evolucionan ontogénicamente y filogenicamente, produciendo, en el caso de la cultura humana, medios de comunicación cada vez más variados y tecnológicamente avanzados.A crise paradigmática por que passa a comunicação exige uma revisão ontológica que inclua a discussão sobre as condições de possibilidade do fenômeno comunicacional. Neste artigo argumentamos que a semiótica oferece um arcabouço conceitual que permite estudar a comunicação a partir de ações qualitativas. A semiose ou ação do signo é definida como um processo fundamental que, a partir da percepção, estrutura diagramas ontológicos dinâmicos que modelizam o mundo das espécies, criando cognição e cultura. O propósito da semiótica da comunicação é entender como sistemas modelizantes evoluem ontogênica e filogenicamente, produzindo, no caso da cultura humana, meios de comunicação cada vez mais variados e tecnologicamente avançados.Editora da PUCRS - ediPUCRS2010-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/754610.15448/1980-3729.2010.2.7546Revista FAMECOS; Vol. 17 No. 2 (2010); 89-97Revista FAMECOS; Vol. 17 Núm. 2 (2010); 89-97Revista FAMECOS; v. 17 n. 2 (2010); 89-971980-37291415-054910.15448/1980-3729.2010.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/7546/5411Machado, IreneRomanini, Viníciusinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-02-08T14:40:02Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/7546Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2018-02-08T14:40:02Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture Semiótica de la comunicación: de la semiosis de la naturaleza a la cultura Semiótica da comunicação: da semiose da natureza à cultura |
title |
Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture |
spellingShingle |
Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture Machado, Irene Semiosis ontologic diagram modellization Semiotics Semiosis diagrama ontológico modelación Semiótica Semiose diagrama ontológico modelização Semiótica |
title_short |
Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture |
title_full |
Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture |
title_fullStr |
Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture |
title_full_unstemmed |
Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture |
title_sort |
Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture |
author |
Machado, Irene |
author_facet |
Machado, Irene Romanini, Vinícius |
author_role |
author |
author2 |
Romanini, Vinícius |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Irene Romanini, Vinícius |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Semiosis ontologic diagram modellization Semiotics Semiosis diagrama ontológico modelación Semiótica Semiose diagrama ontológico modelização Semiótica |
topic |
Semiosis ontologic diagram modellization Semiotics Semiosis diagrama ontológico modelación Semiótica Semiose diagrama ontológico modelização Semiótica |
description |
The paradigmatic crisis that communication is going through requires an ontological review that includes the debate about the conditions of possibility of the communicational phenomenon. In this article we argue that semiosis offers a conceptual framework that allows for the study of communication as qualitative action. Semiosis or the action of the sign is defined as a fundamental process that, based on perception, structures dynamic ontological diagrams that model the world of species, creating cognition and culture. The purpose of semiotics of communication is to understand how modeling systems evolve ontologically and philogenically, producing, in case of human culture, means of communication more and more varied and technologically advanced. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-09-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/7546 10.15448/1980-3729.2010.2.7546 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/7546 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2010.2.7546 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/7546/5411 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 17 No. 2 (2010); 89-97 Revista FAMECOS; Vol. 17 Núm. 2 (2010); 89-97 Revista FAMECOS; v. 17 n. 2 (2010); 89-97 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2010.2 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128661443477504 |