The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25468 |
Resumo: | The text discusses the alignment of the visual codes in the nineteenth century portrait, especially in the carte de visite format, to a broader range of social codes that disciplines the presentation form of the image of public character. The initial assumption is the absence of laugh in the photographs of the collection as an authoritative element for the visual composition of the nineteenth-century portrait. The analysis corpus is photographs from the Francisco Rodrigues Collection, housed in Fundação Joaquim Nabuco in Recife. Thus, the goal is to understand, using the historiographical and iconographical approach, the interdependence and complementarity existing between the social environment and photography. This situation produces a contract among the photographer; the subject and pose as sensemaking strategy that will tout the self-image of the character and guide the staging protocols for the camera. |
id |
PUC_RS-12_29675d5cfbba107c0ef76a4e14789b6b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25468 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues CollectionEl retrato de la tristeza. La representación del sujeto público en la carte-de-visite ochocentista en la Colección Francisco RodriguesO retrato da tristeza. A representação do sujeito público na carte-de-visite oitocentista na Coleção Francisco Rodrigues.PhotographyPortrait19th CenturyPhotographyFotografíaretratocultura visualFotografíaFotografiaRetratoCultura visualFotografiaThe text discusses the alignment of the visual codes in the nineteenth century portrait, especially in the carte de visite format, to a broader range of social codes that disciplines the presentation form of the image of public character. The initial assumption is the absence of laugh in the photographs of the collection as an authoritative element for the visual composition of the nineteenth-century portrait. The analysis corpus is photographs from the Francisco Rodrigues Collection, housed in Fundação Joaquim Nabuco in Recife. Thus, the goal is to understand, using the historiographical and iconographical approach, the interdependence and complementarity existing between the social environment and photography. This situation produces a contract among the photographer; the subject and pose as sensemaking strategy that will tout the self-image of the character and guide the staging protocols for the camera.El texto problematiza la alineación de los códigos visuales en el retrato ochocentista, sobre todo en el formato de carte-de-visite (tarjeta de visita), a una orden más amplia de códigos sociales que disciplinan la forma de presentación de la imagen pública del sujeto. Toma como dato inicial la ausencia de la risa en las fotografías de la colección como un elemento impositivo para la composición visual del retrato ochocentista. Tiene como cuerpo de análisis las fotografías de la Colección Francisco Rodrigues, acogida por la Fundación Joaquim Nabuco, en Recife. De este modo, el objetivo es comprender, usando un abordaje historiográfico e iconográfico, la interdependencia y complementariedad que existe entre el entorno social y la fotografía. Tal situación produce un contrato entre el fotógrafo, el sujeto y la pose como articulación que irá a generar la autoimagen proyectada del sujeto y orientar los protocolos de escenificación de la cámara.O texto problematiza o alinhamento dos códigos visuais no retrato oitocentista, sobretudo no formato da carte de visite, a uma ordem mais ampla de códigos sociais que disciplinam a forma de apresentação da imagem pública do sujeito. Toma como dado inicial a ausência do riso nas fotografias da coleção como um elemento impositivo para a composição visual do retrato oitocentista. Tem como corpus de análise as fotografias da Coleção Francisco Rodrigues, abrigada na Fundação Joaquim Nabuco, em Recife. Destarte, o objetivo é compreender, usando a abordagem historiográfica e iconográfica, a interdependência e complementariedade existente entre o entorno social e a fotografia. Tal situação produz um contrato entre o fotógrafo, o sujeito e a pose como articulação que vai gerir a autoimagem projetada do sujeito e orientar os protocolos de encenação para a câmera.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2546810.15448/1980-3729.2017.2.25468Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25468Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25468Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID254681980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25468/15225Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva Jr., José da2017-06-10T02:10:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25468Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-10T02:10:20Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection El retrato de la tristeza. La representación del sujeto público en la carte-de-visite ochocentista en la Colección Francisco Rodrigues O retrato da tristeza. A representação do sujeito público na carte-de-visite oitocentista na Coleção Francisco Rodrigues. |
title |
The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection |
spellingShingle |
The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection Silva Jr., José da Photography Portrait 19th Century Photography Fotografía retrato cultura visual Fotografía Fotografia Retrato Cultura visual Fotografia |
title_short |
The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection |
title_full |
The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection |
title_fullStr |
The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection |
title_full_unstemmed |
The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection |
title_sort |
The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection |
author |
Silva Jr., José da |
author_facet |
Silva Jr., José da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva Jr., José da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Photography Portrait 19th Century Photography Fotografía retrato cultura visual Fotografía Fotografia Retrato Cultura visual Fotografia |
topic |
Photography Portrait 19th Century Photography Fotografía retrato cultura visual Fotografía Fotografia Retrato Cultura visual Fotografia |
description |
The text discusses the alignment of the visual codes in the nineteenth century portrait, especially in the carte de visite format, to a broader range of social codes that disciplines the presentation form of the image of public character. The initial assumption is the absence of laugh in the photographs of the collection as an authoritative element for the visual composition of the nineteenth-century portrait. The analysis corpus is photographs from the Francisco Rodrigues Collection, housed in Fundação Joaquim Nabuco in Recife. Thus, the goal is to understand, using the historiographical and iconographical approach, the interdependence and complementarity existing between the social environment and photography. This situation produces a contract among the photographer; the subject and pose as sensemaking strategy that will tout the self-image of the character and guide the staging protocols for the camera. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25468 10.15448/1980-3729.2017.2.25468 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25468 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2017.2.25468 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25468/15225 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25468 Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25468 Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID25468 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2017.2 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663199842304 |