The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Jr., José da
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25468
Resumo: The text discusses the alignment of the visual codes in the nineteenth century portrait, especially in the carte de visite format, to a broader range of social codes that disciplines the presentation form of the image of public character. The initial assumption is the absence of laugh in the photographs of the collection as an authoritative element for the visual composition of the nineteenth-century portrait. The analysis corpus is photographs from the Francisco Rodrigues Collection, housed in Fundação Joaquim Nabuco in Recife. Thus, the goal is to understand, using the historiographical and iconographical approach, the interdependence and complementarity existing between the social environment and photography. This situation produces a contract among the photographer; the subject and pose as sensemaking strategy that will tout the self-image of the character and guide the staging protocols for the camera.
id PUC_RS-12_29675d5cfbba107c0ef76a4e14789b6b
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25468
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues CollectionEl retrato de la tristeza. La representación del sujeto público en la carte-de-visite ochocentista en la Colección Francisco RodriguesO retrato da tristeza. A representação do sujeito público na carte-de-visite oitocentista na Coleção Francisco Rodrigues.PhotographyPortrait19th CenturyPhotographyFotografíaretratocultura visualFotografíaFotografiaRetratoCultura visualFotografiaThe text discusses the alignment of the visual codes in the nineteenth century portrait, especially in the carte de visite format, to a broader range of social codes that disciplines the presentation form of the image of public character. The initial assumption is the absence of laugh in the photographs of the collection as an authoritative element for the visual composition of the nineteenth-century portrait. The analysis corpus is photographs from the Francisco Rodrigues Collection, housed in Fundação Joaquim Nabuco in Recife. Thus, the goal is to understand, using the historiographical and iconographical approach, the interdependence and complementarity existing between the social environment and photography. This situation produces a contract among the photographer; the subject and pose as sensemaking strategy that will tout the self-image of the character and guide the staging protocols for the camera.El texto problematiza la alineación de los códigos visuales en el retrato ochocentista, sobre todo en el formato de carte-de-visite (tarjeta de visita), a una orden más amplia de códigos sociales que disciplinan la forma de presentación de la imagen pública del sujeto. Toma como dato inicial la ausencia de la risa en las fotografías de la colección como un elemento impositivo para la composición visual del retrato ochocentista. Tiene como cuerpo de análisis las fotografías de la Colección Francisco Rodrigues, acogida por la Fundación Joaquim Nabuco, en Recife. De este modo, el objetivo es comprender, usando un abordaje historiográfico e iconográfico, la interdependencia y complementariedad que existe entre el entorno social y la fotografía. Tal situación produce un contrato entre el fotógrafo, el sujeto y la pose como articulación que irá a generar la autoimagen proyectada del sujeto y orientar los protocolos de escenificación de la cámara.O texto problematiza o alinhamento dos códigos visuais no retrato oitocentista, sobretudo no formato da carte de visite, a uma ordem mais ampla de códigos sociais que disciplinam a forma de apresentação da imagem pública do sujeito. Toma como dado inicial a ausência do riso nas fotografias da coleção como um elemento impositivo para a composição visual do retrato oitocentista. Tem como corpus de análise as fotografias da Coleção Francisco Rodrigues, abrigada na Fundação Joaquim Nabuco, em Recife. Destarte, o objetivo é compreender, usando a abordagem historiográfica e iconográfica, a interdependência e complementariedade existente entre o entorno social e a fotografia. Tal situação produz um contrato entre o fotógrafo, o sujeito e a pose como articulação que vai gerir a autoimagem projetada do sujeito e orientar os protocolos de encenação para a câmera.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2546810.15448/1980-3729.2017.2.25468Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25468Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25468Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID254681980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25468/15225Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva Jr., José da2017-06-10T02:10:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25468Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-10T02:10:20Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection
El retrato de la tristeza. La representación del sujeto público en la carte-de-visite ochocentista en la Colección Francisco Rodrigues
O retrato da tristeza. A representação do sujeito público na carte-de-visite oitocentista na Coleção Francisco Rodrigues.
title The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection
spellingShingle The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection
Silva Jr., José da
Photography
Portrait
19th Century
Photography
Fotografía
retrato
cultura visual
Fotografía
Fotografia
Retrato
Cultura visual
Fotografia
title_short The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection
title_full The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection
title_fullStr The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection
title_full_unstemmed The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection
title_sort The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection
author Silva Jr., José da
author_facet Silva Jr., José da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Jr., José da
dc.subject.por.fl_str_mv Photography
Portrait
19th Century
Photography
Fotografía
retrato
cultura visual
Fotografía
Fotografia
Retrato
Cultura visual
Fotografia
topic Photography
Portrait
19th Century
Photography
Fotografía
retrato
cultura visual
Fotografía
Fotografia
Retrato
Cultura visual
Fotografia
description The text discusses the alignment of the visual codes in the nineteenth century portrait, especially in the carte de visite format, to a broader range of social codes that disciplines the presentation form of the image of public character. The initial assumption is the absence of laugh in the photographs of the collection as an authoritative element for the visual composition of the nineteenth-century portrait. The analysis corpus is photographs from the Francisco Rodrigues Collection, housed in Fundação Joaquim Nabuco in Recife. Thus, the goal is to understand, using the historiographical and iconographical approach, the interdependence and complementarity existing between the social environment and photography. This situation produces a contract among the photographer; the subject and pose as sensemaking strategy that will tout the self-image of the character and guide the staging protocols for the camera.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25468
10.15448/1980-3729.2017.2.25468
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25468
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2017.2.25468
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25468/15225
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25468
Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25468
Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID25468
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2017.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663199842304