Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26828 |
Resumo: | The production of contents in Virtual Reality (VR) marked the year of 2016 in the cyberjournalism. This tendency, also defined as immersive journalism, which includes static images and moving images in 360 degrees, third dimension and augmented reality, among other resources, should be increased in 2017, following the direction of innovation of expressive contents. This is what several newsrooms experiments have indicated. Based on a study of two newsrooms with content in Spanish language, this article discusses the innovative character of VR for journalism and its implications on work and productions processes. The methodology includes a review of the literature about innovation, immersive journalism and VR, interviews with professionals and description of selected contents, with the purpose to think how the growth of this type of journalism can transform work and production methods in newsrooms. |
id |
PUC_RS-12_3357e594b5084cc5bdff04ccf902dd29 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26828 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processesPrácticas ciberperiodísticas en Realidad Virtual: innovación e impacto en los procesos de producciónPráticas ciberjornalísticas em Realidade Virtual: inovação e impacto nos processos de produçãoProduction processesVirtual RealityInnovation.JournalismProcesos de producciónRealidad VirtualInnovaciónJournalismProcessos de produçãoRealidade Virtual (RV)inovaçãoJornalismoThe production of contents in Virtual Reality (VR) marked the year of 2016 in the cyberjournalism. This tendency, also defined as immersive journalism, which includes static images and moving images in 360 degrees, third dimension and augmented reality, among other resources, should be increased in 2017, following the direction of innovation of expressive contents. This is what several newsrooms experiments have indicated. Based on a study of two newsrooms with content in Spanish language, this article discusses the innovative character of VR for journalism and its implications on work and productions processes. The methodology includes a review of the literature about innovation, immersive journalism and VR, interviews with professionals and description of selected contents, with the purpose to think how the growth of this type of journalism can transform work and production methods in newsrooms.La producción de contenidos en Realidad Virtual (RV) marcó el ciberperiodismo en el año 2016. Definida también como periodismo inmersivo, la tendencia, que incluye imágenes estáticas y en movimiento en 360 grados, tercera dimensión y realidad aumentada, entre otros recursos, debe ser incrementada en 2017, en un direccionamiento para la innovación en los contenidos expresivos. Esto es lo que apuntan varias experiencias que han sido conducidas en las redacciones por diarios de referencia. A partir de un estudio en dos periódicos de lengua española y sus producciones inaugurales en ese tipo de contenido, este artículo discute el carácter innovador de la RV para el periodismo y sus implicaciones en los procesos de producción. La metodología incluye una breve revisión de la literatura sobre innovación, periodismo inmersivo y RV, entrevistas con profesionales y descripción de contenidos seleccionados, buscando reflexionar sobre de qué forma el crecimiento de este tipo de periodismo puede transformar los métodos de trabajo y la producción en las empresas periodísticas.A produção de conteúdos em Realidade Virtual (RV) marcou o ano de 2016 no ciberjornalismo. Definida também como jornalismo imersivo, esta tendência, que inclui imagens estáticas e em movimento em 360 graus, terceira dimensão e realidade aumentada, entre outros recursos, deve ser incrementada em 2017, em um direcionamento para a inovação nos conteúdos expressivos. Isto é o que apontam várias experiências que têm sido conduzidas nas redações por jornais de referência. A partir de um estudo em duas redações de periódicos de língua espanhola e suas produções inaugurais nesse tipo de conteúdo, este artigo discute o caráter inovador da RV para o jornalismo e suas implicações nos processos de produção. A metodologia inclui uma breve revisão de literatura sobre inovação, jornalismo imersivo e em RV, entrevistas com profissionais e descrição de conteúdos selecionados, procurando refletir sobre de que forma o crescimento deste tipo de jornalismo pode transformar os métodos de trabalho e produção nas redações.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2682810.15448/1980-3729.2017.3.26828Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 3 (2017); ID26828Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 3 (2017); ID26828Revista FAMECOS; v. 24 n. 3 (2017); ID268281980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26828/15703Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessLonghi, Raquel RitterLenzi, Alexandre2017-11-03T13:11:48Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26828Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-11-03T13:11:48Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes Prácticas ciberperiodísticas en Realidad Virtual: innovación e impacto en los procesos de producción Práticas ciberjornalísticas em Realidade Virtual: inovação e impacto nos processos de produção |
title |
Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes |
spellingShingle |
Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes Longhi, Raquel Ritter Production processes Virtual Reality Innovation. Journalism Procesos de producción Realidad Virtual Innovación Journalism Processos de produção Realidade Virtual (RV) inovação Jornalismo |
title_short |
Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes |
title_full |
Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes |
title_fullStr |
Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes |
title_full_unstemmed |
Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes |
title_sort |
Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes |
author |
Longhi, Raquel Ritter |
author_facet |
Longhi, Raquel Ritter Lenzi, Alexandre |
author_role |
author |
author2 |
Lenzi, Alexandre |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Longhi, Raquel Ritter Lenzi, Alexandre |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Production processes Virtual Reality Innovation. Journalism Procesos de producción Realidad Virtual Innovación Journalism Processos de produção Realidade Virtual (RV) inovação Jornalismo |
topic |
Production processes Virtual Reality Innovation. Journalism Procesos de producción Realidad Virtual Innovación Journalism Processos de produção Realidade Virtual (RV) inovação Jornalismo |
description |
The production of contents in Virtual Reality (VR) marked the year of 2016 in the cyberjournalism. This tendency, also defined as immersive journalism, which includes static images and moving images in 360 degrees, third dimension and augmented reality, among other resources, should be increased in 2017, following the direction of innovation of expressive contents. This is what several newsrooms experiments have indicated. Based on a study of two newsrooms with content in Spanish language, this article discusses the innovative character of VR for journalism and its implications on work and productions processes. The methodology includes a review of the literature about innovation, immersive journalism and VR, interviews with professionals and description of selected contents, with the purpose to think how the growth of this type of journalism can transform work and production methods in newsrooms. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26828 10.15448/1980-3729.2017.3.26828 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26828 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2017.3.26828 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26828/15703 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 3 (2017); ID26828 Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 3 (2017); ID26828 Revista FAMECOS; v. 24 n. 3 (2017); ID26828 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2017.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663225008128 |