Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Longhi, Raquel Ritter
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Lenzi, Alexandre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26828
Resumo: The production of contents in Virtual Reality (VR) marked the year of 2016 in the cyberjournalism. This tendency, also defined as immersive journalism, which includes static images and moving images in 360 degrees, third dimension and augmented reality, among other resources, should be increased in 2017, following the direction of innovation of expressive contents. This is what several newsrooms experiments have indicated. Based on a study of two newsrooms with content in Spanish language, this article discusses the innovative character of VR for journalism and its implications on work and productions processes. The methodology includes a review of the literature about innovation, immersive journalism and VR, interviews with professionals and description of selected contents, with the purpose to think how the growth of this type of journalism can transform work and production methods in newsrooms.
id PUC_RS-12_3357e594b5084cc5bdff04ccf902dd29
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26828
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processesPrácticas ciberperiodísticas en Realidad Virtual: innovación e impacto en los procesos de producciónPráticas ciberjornalísticas em Realidade Virtual: inovação e impacto nos processos de produçãoProduction processesVirtual RealityInnovation.JournalismProcesos de producciónRealidad VirtualInnovaciónJournalismProcessos de produçãoRealidade Virtual (RV)inovaçãoJornalismoThe production of contents in Virtual Reality (VR) marked the year of 2016 in the cyberjournalism. This tendency, also defined as immersive journalism, which includes static images and moving images in 360 degrees, third dimension and augmented reality, among other resources, should be increased in 2017, following the direction of innovation of expressive contents. This is what several newsrooms experiments have indicated. Based on a study of two newsrooms with content in Spanish language, this article discusses the innovative character of VR for journalism and its implications on work and productions processes. The methodology includes a review of the literature about innovation, immersive journalism and VR, interviews with professionals and description of selected contents, with the purpose to think how the growth of this type of journalism can transform work and production methods in newsrooms.La producción de contenidos en Realidad Virtual (RV) marcó el ciberperiodismo en el año 2016. Definida también como periodismo inmersivo, la tendencia, que incluye imágenes estáticas y en movimiento en 360 grados, tercera dimensión y realidad aumentada, entre otros recursos, debe ser incrementada en 2017, en un direccionamiento para la innovación en los contenidos expresivos. Esto es lo que apuntan varias experiencias que han sido conducidas en las redacciones por diarios de referencia. A partir de un estudio en dos periódicos de lengua española y sus producciones inaugurales en ese tipo de contenido, este artículo discute el carácter innovador de la RV para el periodismo y sus implicaciones en los procesos de producción. La metodología incluye una breve revisión de la literatura sobre innovación, periodismo inmersivo y RV, entrevistas con profesionales y descripción de contenidos seleccionados, buscando reflexionar sobre de qué forma el crecimiento de este tipo de periodismo puede transformar los métodos de trabajo y la producción en las empresas periodísticas.A produção de conteúdos em Realidade Virtual (RV) marcou o ano de 2016 no ciberjornalismo. Definida também como jornalismo imersivo, esta tendência, que inclui imagens estáticas e em movimento em 360 graus, terceira dimensão e realidade aumentada, entre outros recursos, deve ser incrementada em 2017, em um direcionamento para a inovação nos conteúdos expressivos. Isto é o que apontam várias experiências que têm sido conduzidas nas redações por jornais de referência. A partir de um estudo em duas redações de periódicos de língua espanhola e suas produções inaugurais nesse tipo de conteúdo, este artigo discute o caráter inovador da RV para o jornalismo e suas implicações nos processos de produção. A metodologia inclui uma breve revisão de literatura sobre inovação, jornalismo imersivo e em RV, entrevistas com profissionais e descrição de conteúdos selecionados, procurando refletir sobre de que forma o crescimento deste tipo de jornalismo pode transformar os métodos de trabalho e produção nas redações.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2682810.15448/1980-3729.2017.3.26828Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 3 (2017); ID26828Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 3 (2017); ID26828Revista FAMECOS; v. 24 n. 3 (2017); ID268281980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26828/15703Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessLonghi, Raquel RitterLenzi, Alexandre2017-11-03T13:11:48Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26828Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-11-03T13:11:48Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes
Prácticas ciberperiodísticas en Realidad Virtual: innovación e impacto en los procesos de producción
Práticas ciberjornalísticas em Realidade Virtual: inovação e impacto nos processos de produção
title Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes
spellingShingle Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes
Longhi, Raquel Ritter
Production processes
Virtual Reality
Innovation.
Journalism
Procesos de producción
Realidad Virtual
Innovación
Journalism
Processos de produção
Realidade Virtual (RV)
inovação
Jornalismo
title_short Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes
title_full Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes
title_fullStr Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes
title_full_unstemmed Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes
title_sort Cyberjournalistic practices in Virtual Reality: innovation and impact on the production processes
author Longhi, Raquel Ritter
author_facet Longhi, Raquel Ritter
Lenzi, Alexandre
author_role author
author2 Lenzi, Alexandre
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Longhi, Raquel Ritter
Lenzi, Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv Production processes
Virtual Reality
Innovation.
Journalism
Procesos de producción
Realidad Virtual
Innovación
Journalism
Processos de produção
Realidade Virtual (RV)
inovação
Jornalismo
topic Production processes
Virtual Reality
Innovation.
Journalism
Procesos de producción
Realidad Virtual
Innovación
Journalism
Processos de produção
Realidade Virtual (RV)
inovação
Jornalismo
description The production of contents in Virtual Reality (VR) marked the year of 2016 in the cyberjournalism. This tendency, also defined as immersive journalism, which includes static images and moving images in 360 degrees, third dimension and augmented reality, among other resources, should be increased in 2017, following the direction of innovation of expressive contents. This is what several newsrooms experiments have indicated. Based on a study of two newsrooms with content in Spanish language, this article discusses the innovative character of VR for journalism and its implications on work and productions processes. The methodology includes a review of the literature about innovation, immersive journalism and VR, interviews with professionals and description of selected contents, with the purpose to think how the growth of this type of journalism can transform work and production methods in newsrooms.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26828
10.15448/1980-3729.2017.3.26828
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26828
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2017.3.26828
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26828/15703
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 3 (2017); ID26828
Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 3 (2017); ID26828
Revista FAMECOS; v. 24 n. 3 (2017); ID26828
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2017.3
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663225008128