360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: García Caballero, Sara
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Sidorenko Bautista, Pavel, Herranz de la Casa, José María
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.58050/comunicando.v10i1.66
Resumo: The 360º multimedia format and virtual reality help the journalist to take journalistic coverage to another dimension, as some media like The New York Times, USA Today or Euronews have already been doing. New narratives are enabling a transformation in access to information, as well as an expansion of audiences. However, the boom in these formats since 2014, pushed by tech giants such as Google and Facebook, has been suffering a halt since 2017 and only a few referents continue to be on these pieces. Because of this, the study proposes a tour of the national and international media that currently use 360º videos and virtual reality as an information method, using the qualitative methodology of the case study. It is noted that there has been a significant decline and that one of the causes may be the lack of technological literacy around the issue.
id RCAP_3a6bfe02a3812d9c184ca0b4f230a498
oai_identifier_str oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/66
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling 360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These FormatsContenidos 360º, Realidad Virtual y Periodismo Inmersivo: Una revisión actual de los Medios de Comunicación que Utilizan estos FormatosConteúdo 360º, Realidade Virtual e Jornalismo Imersivo: Uma Revisão Actual dos Média Utilizando estes FormatosImmersive journalismVirtual Reality360º contentInnovationLocal journalismPeriodismo inmersivoRealidad VirtualContenidos 360ºInnovaciónPeriodismo localJornalismo ImersivoRealidade VirtualConteúdos 360ºInovaçãoJornalismo LocalThe 360º multimedia format and virtual reality help the journalist to take journalistic coverage to another dimension, as some media like The New York Times, USA Today or Euronews have already been doing. New narratives are enabling a transformation in access to information, as well as an expansion of audiences. However, the boom in these formats since 2014, pushed by tech giants such as Google and Facebook, has been suffering a halt since 2017 and only a few referents continue to be on these pieces. Because of this, the study proposes a tour of the national and international media that currently use 360º videos and virtual reality as an information method, using the qualitative methodology of the case study. It is noted that there has been a significant decline and that one of the causes may be the lack of technological literacy around the issue.El formato multimedia 360º y la realidad virtual ayudan al periodista a llevar las coberturas periodísticas a otra dimensión, como han estado haciendo algunos medios como The New York Times, USA Today o Euronews. Las nuevas narrativas están permitiendo una transformación en el acceso a la información, así como una ampliación de las audiencias. Sin embargo, el auge que sufrieron estos formatos desde el año 2014, empujados por gigantes tecnológicos como Google y Facebook, está sufriendo un parón desde el año 2017, siendo pocos referentes los que siguen apostando por estas piezas. Debido a esto, el estudio plantea un recorrido por los medios de comunicación nacionales e internacionales que actualmente siguen utilizando los vídeos 360º y la realidad virtual como método de información, utilizando para ello la metodología cualitativa del estudio de casos. Se constata que se ha producido un descenso importante y que una de las causas puede ser la falta de alfabetización tecnológica en torno al tema.O formato multimédia 360º e a realidade virtual ajudam os jornalistas a levar a cobertura jornalística a outra dimensão, como alguns meios de comunicação social como o The New York Times, USA Today ou Euronews têm vindo a fazer. As novas narrativas estão a permitir uma transformação no acesso à informação, bem como um alargamento do público. No entanto, o boom que estes formatos sofreram desde 2014, impulsionado por gigantes tecnológicos como Google e Facebook, está a sofrer um impasse desde 2017, com poucas referências ainda a apostar nestas peças. Devido a isto, o estudo propõe uma visita aos meios de comunicação nacionais e internacionais que actualmente continuam a utilizar vídeos 360º e realidade virtual como método de informação, utilizando a metodologia qualitativa do estudo de caso. Verifica-se que tem havido um declínio significativo e que uma das causas pode ser a falta de alfabetização tecnológica sobre o assunto.Sopcom2021-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v10i1.66https://doi.org/10.58050/comunicando.v10i1.66Revista Comunicando; Vol. 10 No. 1 (2021); 87-118Revista Comunicando; Vol. 10 Núm. 1 (2021); 87-118Revista Comunicando; Vol. 10 N.º 1 (2021); 87-1182182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/66https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/66/59Direitos de Autor (c) 2021 Revista Comunicando - Os novos caminhos da comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGarcía Caballero, SaraSidorenko Bautista, PavelHerranz de la Casa, José María2024-03-16T08:28:49Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/66Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:29.110311Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv 360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats
Contenidos 360º, Realidad Virtual y Periodismo Inmersivo: Una revisión actual de los Medios de Comunicación que Utilizan estos Formatos
Conteúdo 360º, Realidade Virtual e Jornalismo Imersivo: Uma Revisão Actual dos Média Utilizando estes Formatos
title 360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats
spellingShingle 360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats
García Caballero, Sara
Immersive journalism
Virtual Reality
360º content
Innovation
Local journalism
Periodismo inmersivo
Realidad Virtual
Contenidos 360º
Innovación
Periodismo local
Jornalismo Imersivo
Realidade Virtual
Conteúdos 360º
Inovação
Jornalismo Local
title_short 360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats
title_full 360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats
title_fullStr 360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats
title_full_unstemmed 360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats
title_sort 360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats
author García Caballero, Sara
author_facet García Caballero, Sara
Sidorenko Bautista, Pavel
Herranz de la Casa, José María
author_role author
author2 Sidorenko Bautista, Pavel
Herranz de la Casa, José María
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv García Caballero, Sara
Sidorenko Bautista, Pavel
Herranz de la Casa, José María
dc.subject.por.fl_str_mv Immersive journalism
Virtual Reality
360º content
Innovation
Local journalism
Periodismo inmersivo
Realidad Virtual
Contenidos 360º
Innovación
Periodismo local
Jornalismo Imersivo
Realidade Virtual
Conteúdos 360º
Inovação
Jornalismo Local
topic Immersive journalism
Virtual Reality
360º content
Innovation
Local journalism
Periodismo inmersivo
Realidad Virtual
Contenidos 360º
Innovación
Periodismo local
Jornalismo Imersivo
Realidade Virtual
Conteúdos 360º
Inovação
Jornalismo Local
description The 360º multimedia format and virtual reality help the journalist to take journalistic coverage to another dimension, as some media like The New York Times, USA Today or Euronews have already been doing. New narratives are enabling a transformation in access to information, as well as an expansion of audiences. However, the boom in these formats since 2014, pushed by tech giants such as Google and Facebook, has been suffering a halt since 2017 and only a few referents continue to be on these pieces. Because of this, the study proposes a tour of the national and international media that currently use 360º videos and virtual reality as an information method, using the qualitative methodology of the case study. It is noted that there has been a significant decline and that one of the causes may be the lack of technological literacy around the issue.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.58050/comunicando.v10i1.66
https://doi.org/10.58050/comunicando.v10i1.66
url https://doi.org/10.58050/comunicando.v10i1.66
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/66
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/66/59
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Revista Comunicando - Os novos caminhos da comunicação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Revista Comunicando - Os novos caminhos da comunicação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sopcom
publisher.none.fl_str_mv Sopcom
dc.source.none.fl_str_mv Revista Comunicando; Vol. 10 No. 1 (2021); 87-118
Revista Comunicando; Vol. 10 Núm. 1 (2021); 87-118
Revista Comunicando; Vol. 10 N.º 1 (2021); 87-118
2182-4037
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799138188180062208