360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.58050/comunicando.v10i1.66 |
Resumo: | The 360º multimedia format and virtual reality help the journalist to take journalistic coverage to another dimension, as some media like The New York Times, USA Today or Euronews have already been doing. New narratives are enabling a transformation in access to information, as well as an expansion of audiences. However, the boom in these formats since 2014, pushed by tech giants such as Google and Facebook, has been suffering a halt since 2017 and only a few referents continue to be on these pieces. Because of this, the study proposes a tour of the national and international media that currently use 360º videos and virtual reality as an information method, using the qualitative methodology of the case study. It is noted that there has been a significant decline and that one of the causes may be the lack of technological literacy around the issue. |
id |
RCAP_3a6bfe02a3812d9c184ca0b4f230a498 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/66 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These FormatsContenidos 360º, Realidad Virtual y Periodismo Inmersivo: Una revisión actual de los Medios de Comunicación que Utilizan estos FormatosConteúdo 360º, Realidade Virtual e Jornalismo Imersivo: Uma Revisão Actual dos Média Utilizando estes FormatosImmersive journalismVirtual Reality360º contentInnovationLocal journalismPeriodismo inmersivoRealidad VirtualContenidos 360ºInnovaciónPeriodismo localJornalismo ImersivoRealidade VirtualConteúdos 360ºInovaçãoJornalismo LocalThe 360º multimedia format and virtual reality help the journalist to take journalistic coverage to another dimension, as some media like The New York Times, USA Today or Euronews have already been doing. New narratives are enabling a transformation in access to information, as well as an expansion of audiences. However, the boom in these formats since 2014, pushed by tech giants such as Google and Facebook, has been suffering a halt since 2017 and only a few referents continue to be on these pieces. Because of this, the study proposes a tour of the national and international media that currently use 360º videos and virtual reality as an information method, using the qualitative methodology of the case study. It is noted that there has been a significant decline and that one of the causes may be the lack of technological literacy around the issue.El formato multimedia 360º y la realidad virtual ayudan al periodista a llevar las coberturas periodísticas a otra dimensión, como han estado haciendo algunos medios como The New York Times, USA Today o Euronews. Las nuevas narrativas están permitiendo una transformación en el acceso a la información, así como una ampliación de las audiencias. Sin embargo, el auge que sufrieron estos formatos desde el año 2014, empujados por gigantes tecnológicos como Google y Facebook, está sufriendo un parón desde el año 2017, siendo pocos referentes los que siguen apostando por estas piezas. Debido a esto, el estudio plantea un recorrido por los medios de comunicación nacionales e internacionales que actualmente siguen utilizando los vídeos 360º y la realidad virtual como método de información, utilizando para ello la metodología cualitativa del estudio de casos. Se constata que se ha producido un descenso importante y que una de las causas puede ser la falta de alfabetización tecnológica en torno al tema.O formato multimédia 360º e a realidade virtual ajudam os jornalistas a levar a cobertura jornalística a outra dimensão, como alguns meios de comunicação social como o The New York Times, USA Today ou Euronews têm vindo a fazer. As novas narrativas estão a permitir uma transformação no acesso à informação, bem como um alargamento do público. No entanto, o boom que estes formatos sofreram desde 2014, impulsionado por gigantes tecnológicos como Google e Facebook, está a sofrer um impasse desde 2017, com poucas referências ainda a apostar nestas peças. Devido a isto, o estudo propõe uma visita aos meios de comunicação nacionais e internacionais que actualmente continuam a utilizar vídeos 360º e realidade virtual como método de informação, utilizando a metodologia qualitativa do estudo de caso. Verifica-se que tem havido um declínio significativo e que uma das causas pode ser a falta de alfabetização tecnológica sobre o assunto.Sopcom2021-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v10i1.66https://doi.org/10.58050/comunicando.v10i1.66Revista Comunicando; Vol. 10 No. 1 (2021); 87-118Revista Comunicando; Vol. 10 Núm. 1 (2021); 87-118Revista Comunicando; Vol. 10 N.º 1 (2021); 87-1182182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/66https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/66/59Direitos de Autor (c) 2021 Revista Comunicando - Os novos caminhos da comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGarcía Caballero, SaraSidorenko Bautista, PavelHerranz de la Casa, José María2024-03-16T08:28:49Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/66Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:29.110311Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats Contenidos 360º, Realidad Virtual y Periodismo Inmersivo: Una revisión actual de los Medios de Comunicación que Utilizan estos Formatos Conteúdo 360º, Realidade Virtual e Jornalismo Imersivo: Uma Revisão Actual dos Média Utilizando estes Formatos |
title |
360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats |
spellingShingle |
360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats García Caballero, Sara Immersive journalism Virtual Reality 360º content Innovation Local journalism Periodismo inmersivo Realidad Virtual Contenidos 360º Innovación Periodismo local Jornalismo Imersivo Realidade Virtual Conteúdos 360º Inovação Jornalismo Local |
title_short |
360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats |
title_full |
360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats |
title_fullStr |
360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats |
title_full_unstemmed |
360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats |
title_sort |
360º Content, Virtual Reality and Immersive Journalism: A Current Review of Media Using These Formats |
author |
García Caballero, Sara |
author_facet |
García Caballero, Sara Sidorenko Bautista, Pavel Herranz de la Casa, José María |
author_role |
author |
author2 |
Sidorenko Bautista, Pavel Herranz de la Casa, José María |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
García Caballero, Sara Sidorenko Bautista, Pavel Herranz de la Casa, José María |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Immersive journalism Virtual Reality 360º content Innovation Local journalism Periodismo inmersivo Realidad Virtual Contenidos 360º Innovación Periodismo local Jornalismo Imersivo Realidade Virtual Conteúdos 360º Inovação Jornalismo Local |
topic |
Immersive journalism Virtual Reality 360º content Innovation Local journalism Periodismo inmersivo Realidad Virtual Contenidos 360º Innovación Periodismo local Jornalismo Imersivo Realidade Virtual Conteúdos 360º Inovação Jornalismo Local |
description |
The 360º multimedia format and virtual reality help the journalist to take journalistic coverage to another dimension, as some media like The New York Times, USA Today or Euronews have already been doing. New narratives are enabling a transformation in access to information, as well as an expansion of audiences. However, the boom in these formats since 2014, pushed by tech giants such as Google and Facebook, has been suffering a halt since 2017 and only a few referents continue to be on these pieces. Because of this, the study proposes a tour of the national and international media that currently use 360º videos and virtual reality as an information method, using the qualitative methodology of the case study. It is noted that there has been a significant decline and that one of the causes may be the lack of technological literacy around the issue. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v10i1.66 https://doi.org/10.58050/comunicando.v10i1.66 |
url |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v10i1.66 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/66 https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/66/59 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Revista Comunicando - Os novos caminhos da comunicação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Revista Comunicando - Os novos caminhos da comunicação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Comunicando; Vol. 10 No. 1 (2021); 87-118 Revista Comunicando; Vol. 10 Núm. 1 (2021); 87-118 Revista Comunicando; Vol. 10 N.º 1 (2021); 87-118 2182-4037 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799138188180062208 |