The media, the sacred and the impostures of the image: semiotic implications of cartoons of Mohammed
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4808 |
Resumo: | This article intends to analyze the semiotic implications of Mohamed’s cartoons in a Danish newspaper in September of 2005. Besides describing the impacts of the publication, which reached the year 2006, this paper considers the political and religious dimensions of the images, highlighting language features of the cartoons. The images are studied through the theoretical frame of the Tartu-Moscow semiotic school, among other perspectives, relating them to the iconoclast position of the Protestants in the western culture. Thus, the cartoons are taken as symbolic elements that signalize cultural tensions between East and West. |
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The media, the sacred and the impostures of the image: semiotic implications of cartoons of MohammedA mídia, o sagrado e as imposturas da imagem: implicações semióticas das charges de MaoméMohammedcartoonimageCommunication practicesMaoméchargeimagemPráticas comunicacionaisThis article intends to analyze the semiotic implications of Mohamed’s cartoons in a Danish newspaper in September of 2005. Besides describing the impacts of the publication, which reached the year 2006, this paper considers the political and religious dimensions of the images, highlighting language features of the cartoons. The images are studied through the theoretical frame of the Tartu-Moscow semiotic school, among other perspectives, relating them to the iconoclast position of the Protestants in the western culture. Thus, the cartoons are taken as symbolic elements that signalize cultural tensions between East and West.Este trabalho dedica-se a analisar as implicações semióticas da publicação das charges de Maomé em um jornal dinamarquês em setembro de 2005. Além de descrever os impactos da publicação, que se estenderam até o ano de 2006, são consideradas aqui as dimensões políticas e religiosas da imagem, destacando também aspectos de linguagem próprios da charge. Tomando como aporte teórico os estudos empreendidos pela Escola de Tártu-Moscou, entre outras perspectivas, o artigo se debruça para estudar uma das charges, relacionando-a às posturas iconoclastas próprias da parte Protestante do Ocidente. Assim, a charge é compreendida como um dos elementos simbólicos demarcadores das tensões culturais entre Ocidente Cristão e Oriente Islâmico.Editora da PUCRS - ediPUCRS2009-01-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/480810.15448/1980-3729.2008.37.4808Revista FAMECOS; Vol. 15 No. 37 (2008); 115-120Revista FAMECOS; Vol. 15 Núm. 37 (2008); 115-120Revista FAMECOS; v. 15 n. 37 (2008); 115-1201980-37291415-054910.15448/1980-3729.2008.37reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4808/3612Klein, AlbertoMiani, Rozinaldo Antônioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-05-28T15:27:34Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/4808Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-05-28T15:27:34Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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