The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25171 |
Resumo: | This article aims to analyze the organization of semiotic bundles willing between the shot and the mise-enscène in the recent film of the director and screenwriter Quentin Tarantino. What is proposed is to see how such nuances and gradations of the signs are handled in flux and how this interacts with the viewer. We take as the basis of this analysis the Semiotics of Charles S. Peirce in junction with the Systemic Theory of Edgar Morin, Jorge Vieira and Ilya Prigogine, and Psychoanalysis of Jacques Lacan. At the end it is explained how such interactions and exchanges between the signs evolve by legaliformes attractors that act as an organizational parameters of meaning. |
id |
PUC_RS-12_44ff56b90aad94cdea930537b34b638b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25171 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical AnalysisLos Ocho Odiados: un análisis semiótico-sistemático-psicoanalíticoOs Oito Odiados: uma análise semiótico-sistêmica-psicanalíticaQuentin TarantinoSemiotic-Systemic-Psychoanalitical AnalysisCinemaQuentin TarantinoQuentin Tarantinoanálisis semiótico-sistémico-psicoanalíticocine.CineQuentin TarantinoAnálise Semiótico-Sistêmica-PsicanalíticaCinemaCinemaThis article aims to analyze the organization of semiotic bundles willing between the shot and the mise-enscène in the recent film of the director and screenwriter Quentin Tarantino. What is proposed is to see how such nuances and gradations of the signs are handled in flux and how this interacts with the viewer. We take as the basis of this analysis the Semiotics of Charles S. Peirce in junction with the Systemic Theory of Edgar Morin, Jorge Vieira and Ilya Prigogine, and Psychoanalysis of Jacques Lacan. At the end it is explained how such interactions and exchanges between the signs evolve by legaliformes attractors that act as an organizational parameters of meaning.El presente artículo tiene como objetivo analizar la organización de los haces semióticos o red de signos dispuestos entre el plan y la mise-en-scène en el reciente filme del cineasta y guionista Quentin Tarantino. Lo que se propone es observar cómo tales detalles y gradaciones de los signos son manejados en flujo y cómo eso dialoga con el espectador. Tomamos como base de análisis la semiótica de Charles S. Peirce junto con las Teorías Sistémicas de Edgar Morin, Jorge Vieira e Ilya Prigogine, y el Psicoanálisis de Jacques Lacan. Al final se explica cómo tales interacciones e intercambios entre los signos evolucionan por atracciones legaliformes que funcionan como parámetros organizativos de sentido.O presente artigo tem como objetivo analisar a organização dos feixes semióticos ou rede de signos dispostos entre o plano e a mise-en-scène no recente filme do cineasta e roteirista Quentin Tarantino. O que se propõe é observar como tais nuances e gradações dos signos são manejados em fluxo e como isso dialoga com o espectador. Tomamos como base de análise a Semiótica de Charles S. Peirce em junção com as Teorias Sistêmicas de Edgar Morin, Jorge Vieira e Ilya Prigogine, e a Psicanálise de Jacques Lacan. Ao final é explicado como tais interações e intercâmbios entre os signos evoluem por atratores legaliformes que funcionam como parâmetros organizativos de sentido.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2517110.15448/1980-3729.2017.2.25171Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25171Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25171Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID251711980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25171/15212Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Marcelo Moreira2017-06-10T02:10:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25171Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-10T02:10:20Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis Los Ocho Odiados: un análisis semiótico-sistemático-psicoanalítico Os Oito Odiados: uma análise semiótico-sistêmica-psicanalítica |
title |
The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis |
spellingShingle |
The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis Santos, Marcelo Moreira Quentin Tarantino Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis Cinema Quentin Tarantino Quentin Tarantino análisis semiótico-sistémico-psicoanalítico cine. Cine Quentin Tarantino Análise Semiótico-Sistêmica-Psicanalítica Cinema Cinema |
title_short |
The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis |
title_full |
The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis |
title_fullStr |
The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis |
title_full_unstemmed |
The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis |
title_sort |
The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis |
author |
Santos, Marcelo Moreira |
author_facet |
Santos, Marcelo Moreira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Marcelo Moreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Quentin Tarantino Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis Cinema Quentin Tarantino Quentin Tarantino análisis semiótico-sistémico-psicoanalítico cine. Cine Quentin Tarantino Análise Semiótico-Sistêmica-Psicanalítica Cinema Cinema |
topic |
Quentin Tarantino Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis Cinema Quentin Tarantino Quentin Tarantino análisis semiótico-sistémico-psicoanalítico cine. Cine Quentin Tarantino Análise Semiótico-Sistêmica-Psicanalítica Cinema Cinema |
description |
This article aims to analyze the organization of semiotic bundles willing between the shot and the mise-enscène in the recent film of the director and screenwriter Quentin Tarantino. What is proposed is to see how such nuances and gradations of the signs are handled in flux and how this interacts with the viewer. We take as the basis of this analysis the Semiotics of Charles S. Peirce in junction with the Systemic Theory of Edgar Morin, Jorge Vieira and Ilya Prigogine, and Psychoanalysis of Jacques Lacan. At the end it is explained how such interactions and exchanges between the signs evolve by legaliformes attractors that act as an organizational parameters of meaning. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25171 10.15448/1980-3729.2017.2.25171 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25171 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2017.2.25171 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25171/15212 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25171 Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25171 Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID25171 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2017.2 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663187259392 |