The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Marcelo Moreira
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25171
Resumo: This article aims to analyze the organization of semiotic bundles willing between the shot and the mise-enscène in the recent film of the director and screenwriter Quentin Tarantino. What is proposed is to see how such nuances and gradations of the signs are handled in flux and how this interacts with the viewer. We take as the basis of this analysis the Semiotics of Charles S. Peirce in junction with the Systemic Theory of Edgar Morin, Jorge Vieira and Ilya Prigogine, and Psychoanalysis of Jacques Lacan. At the end it is explained how such interactions and exchanges between the signs evolve by legaliformes attractors that act as an organizational parameters of meaning.
id PUC_RS-12_44ff56b90aad94cdea930537b34b638b
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25171
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical AnalysisLos Ocho Odiados: un análisis semiótico-sistemático-psicoanalíticoOs Oito Odiados: uma análise semiótico-sistêmica-psicanalíticaQuentin TarantinoSemiotic-Systemic-Psychoanalitical AnalysisCinemaQuentin TarantinoQuentin Tarantinoanálisis semiótico-sistémico-psicoanalíticocine.CineQuentin TarantinoAnálise Semiótico-Sistêmica-PsicanalíticaCinemaCinemaThis article aims to analyze the organization of semiotic bundles willing between the shot and the mise-enscène in the recent film of the director and screenwriter Quentin Tarantino. What is proposed is to see how such nuances and gradations of the signs are handled in flux and how this interacts with the viewer. We take as the basis of this analysis the Semiotics of Charles S. Peirce in junction with the Systemic Theory of Edgar Morin, Jorge Vieira and Ilya Prigogine, and Psychoanalysis of Jacques Lacan. At the end it is explained how such interactions and exchanges between the signs evolve by legaliformes attractors that act as an organizational parameters of meaning.El presente artículo tiene como objetivo analizar la organización de los haces semióticos o red de signos dispuestos entre el plan y la mise-en-scène en el reciente filme del cineasta y guionista Quentin Tarantino. Lo que se propone es observar cómo tales detalles y gradaciones de los signos son manejados en flujo y cómo eso dialoga con el espectador. Tomamos como base de análisis la semiótica de Charles S. Peirce junto con las Teorías Sistémicas de Edgar Morin, Jorge Vieira e Ilya Prigogine, y el Psicoanálisis de Jacques Lacan. Al final se explica cómo tales interacciones e intercambios entre los signos evolucionan por atracciones legaliformes que funcionan como parámetros organizativos de sentido.O presente artigo tem como objetivo analisar a organização dos feixes semióticos ou rede de signos dispostos entre o plano e a mise-en-scène no recente filme do cineasta e roteirista Quentin Tarantino. O que se propõe é observar como tais nuances e gradações dos signos são manejados em fluxo e como isso dialoga com o espectador. Tomamos como base de análise a Semiótica de Charles S. Peirce em junção com as Teorias Sistêmicas de Edgar Morin, Jorge Vieira e Ilya Prigogine, e a Psicanálise de Jacques Lacan. Ao final é explicado como tais interações e intercâmbios entre os signos evoluem por atratores legaliformes que funcionam como parâmetros organizativos de sentido.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2517110.15448/1980-3729.2017.2.25171Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25171Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25171Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID251711980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25171/15212Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Marcelo Moreira2017-06-10T02:10:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25171Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-10T02:10:20Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis
Los Ocho Odiados: un análisis semiótico-sistemático-psicoanalítico
Os Oito Odiados: uma análise semiótico-sistêmica-psicanalítica
title The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis
spellingShingle The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis
Santos, Marcelo Moreira
Quentin Tarantino
Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis
Cinema
Quentin Tarantino
Quentin Tarantino
análisis semiótico-sistémico-psicoanalítico
cine.
Cine
Quentin Tarantino
Análise Semiótico-Sistêmica-Psicanalítica
Cinema
Cinema
title_short The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis
title_full The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis
title_fullStr The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis
title_full_unstemmed The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis
title_sort The Hateful Eight: A Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis
author Santos, Marcelo Moreira
author_facet Santos, Marcelo Moreira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Marcelo Moreira
dc.subject.por.fl_str_mv Quentin Tarantino
Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis
Cinema
Quentin Tarantino
Quentin Tarantino
análisis semiótico-sistémico-psicoanalítico
cine.
Cine
Quentin Tarantino
Análise Semiótico-Sistêmica-Psicanalítica
Cinema
Cinema
topic Quentin Tarantino
Semiotic-Systemic-Psychoanalitical Analysis
Cinema
Quentin Tarantino
Quentin Tarantino
análisis semiótico-sistémico-psicoanalítico
cine.
Cine
Quentin Tarantino
Análise Semiótico-Sistêmica-Psicanalítica
Cinema
Cinema
description This article aims to analyze the organization of semiotic bundles willing between the shot and the mise-enscène in the recent film of the director and screenwriter Quentin Tarantino. What is proposed is to see how such nuances and gradations of the signs are handled in flux and how this interacts with the viewer. We take as the basis of this analysis the Semiotics of Charles S. Peirce in junction with the Systemic Theory of Edgar Morin, Jorge Vieira and Ilya Prigogine, and Psychoanalysis of Jacques Lacan. At the end it is explained how such interactions and exchanges between the signs evolve by legaliformes attractors that act as an organizational parameters of meaning.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25171
10.15448/1980-3729.2017.2.25171
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25171
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2017.2.25171
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25171/15212
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25171
Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25171
Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID25171
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2017.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663187259392