Internautes: Collective intelligence in the cyberculture
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8193 |
Resumo: | The cyberculture has now conquest the status of “hyper-culture”, developing itself in a postmodern environment. The Internautes have now a territory or a cyber space, a complex symbolic language, a collective sensibility and sociality, in the way of a “new type”, as Durkheim said of the “collective consciousness”. Therefore, despite the cognitive competencies involved, and the broadened consciousness of a “new type”, are the collective intelligence’s properties emerging? Trough the examples of collective tools of Internet, the question of “recognition” of Internautes’ community will be examined. Wikipedia, the encyclopaedic knowledge by the hand of all, claims the question of a “collective author”, or by “gathering”. FaceBook, Twitter, as social platforms, could be studied as a “collective mirror” to the community by itself? |
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Internautes: Collective intelligence in the cybercultureInternautas: inteligencias colectivas en la ciberculturaInternautas: inteligências coletivas na ciberculturaInternetinternautescybercultureCybercultureInternetinternautasciberculturaCiberculturaInternetinternautasciberculturaCiberculturaThe cyberculture has now conquest the status of “hyper-culture”, developing itself in a postmodern environment. The Internautes have now a territory or a cyber space, a complex symbolic language, a collective sensibility and sociality, in the way of a “new type”, as Durkheim said of the “collective consciousness”. Therefore, despite the cognitive competencies involved, and the broadened consciousness of a “new type”, are the collective intelligence’s properties emerging? Trough the examples of collective tools of Internet, the question of “recognition” of Internautes’ community will be examined. Wikipedia, the encyclopaedic knowledge by the hand of all, claims the question of a “collective author”, or by “gathering”. FaceBook, Twitter, as social platforms, could be studied as a “collective mirror” to the community by itself?La cibercultura, en los días de hoy, conquistó el estatus de "hiper cultura" desarrollándose en un ambiente posmoderno. Los internautas tienen ahora un territorio o un "hiper-espacio", un lenguaje simbólico complejo, una sensibilidad y una socialidad colectiva de un "nuevo tipo", como decía Durkheim acerca de la "conciencia colectiva". Sin embargo, a pesar de las nuevas competencias cognitivas que de ello resultan, y de esa conciencia expandida de un "nuevo tipo", podemos detectar la emergencia de las formas de inteligencia colectiva? A través del ejemplo de las "herramientas" de Internet, examinaremos el problema del "reconocimiento" de la comunidad de los Internautas por ella misma. La Wikipedia, el saber enciclopédico al alcance de todos, plantea la cuestión del autor "colectivo" o "reunido". Facebook, Twitter, las plataformas relacionales, se presentan como un borrador de imágenes colectivas, un "espejo colectivo" de la comunidad por y para ella misma?A cibercultura, nos dias de hoje, conquistou o status de “hiper cultura” desenvolvendo-se em um ambiente pós-moderno. Os internautas possuem agora um território ou um “hiper-espaço”, uma linguagem simbólica complexa, uma sensibilidade e uma socialidade coletivas de um “novo tipo”, como dizia Durkheim da “consciência coletiva”. No entanto, apesar das novas competências cognitivas que disso resultam, e dessa consciência expandida de um “novo tipo”, podemos detectar a emergência das formas de inteligência coletiva? Através do exemplo das “ferramentas” da Internet, examinaremos o problema do “reconhecimento” da comunidade dos Internautas por ela própria. Wikipédia, o saber enciclopédico ao alcance de todos, coloca a questão do autor “coletivo” ou “reunido”. Facebook, Twitter, as plataformas relacionais, apresentam-se como um rascunho de imagens coletivas, um “espelho coletivo” da comunidade por e para ela mesma?Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-01-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/819310.15448/1980-3729.2010.3.8193Revista FAMECOS; Vol. 17 No. 3 (2010); 253-265Revista FAMECOS; Vol. 17 Núm. 3 (2010); 253-265Revista FAMECOS; v. 17 n. 3 (2010); 253-2651980-37291415-054910.15448/1980-3729.2010.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8193/5882Xiberras, Martineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-02-20T19:38:24Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8193Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2018-02-20T19:38:24Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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