Radio and Convergence: an approach by political economy of communication
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8185 |
Resumo: | This article brings questions about the new logics of production, distribution, and consumption of radio contents in a media convergence environment. Radio expansion towards digital platforms reconfigures communicational practices, accelerating capital concentration, but also creating opportunities for new actors –telecommunications companies, in particular. Furthermore, the new place of radio is analyzed, as a cultural industry that hesitates between old electromagnetic radiowaves broadcasting, and a new digital world of content offer multiplicity, and diffusion channels. The paper focuses on commercial radio, discussed in four dimensions: 1) technology; 2) business; 3) professional; and 4) contents. |
id |
PUC_RS-12_4be198095669fed1447f5fa86340d79a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8185 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Radio and Convergence: an approach by political economy of communicationRadio y convergencia: un enfoque por la economía política de la comunicaciónRádio e convergência: uma abordagem pela economia política da comunicaçãoRadioconvergencepolitical economy of communicationRadio and convergenceConvergenciaeconomia política de la comunicaciónradioRadio y convergenciaConvergênciaeconomia política da comunicaçãorádioRádio e convergênciaThis article brings questions about the new logics of production, distribution, and consumption of radio contents in a media convergence environment. Radio expansion towards digital platforms reconfigures communicational practices, accelerating capital concentration, but also creating opportunities for new actors –telecommunications companies, in particular. Furthermore, the new place of radio is analyzed, as a cultural industry that hesitates between old electromagnetic radiowaves broadcasting, and a new digital world of content offer multiplicity, and diffusion channels. The paper focuses on commercial radio, discussed in four dimensions: 1) technology; 2) business; 3) professional; and 4) contents.El artículo trae cuestiones relacionadas con las nuevas lógicas de producción, distribución y consumo de contenidos radiofónicos en un ambiente de convergencia mediática. La expansión de la radio hasta las plataformas digitales reconfigura las prácticas comunicacionales, acelerando la concentración empresarial, pero también permitiendo el surgimiento de nuevos actores - notadamente, del sector de telecomunicaciones. Se analiza, por lo tanto, el nuevo lugar de la radio, industria cultural que vacila entre las ondas electromagnéticas y la multiplicidad de oferta de contenidos y de canales de difusión del nuevo mundo digital. Se estudia, aquí, el llamado radio comercial, discutido en cuatro ámbitos: 1) tecnológico; 2) empresarial; 3) profesional y 4) de contenidos.O artigo traz questões relacionadas às novas lógicas de produção, distribuição e consumo de conteúdos radiofônicos em um ambiente de convergência midiática. A expansão do rádio rumo às plataformas digitais reconfigura as práticas comunicacionais, acelerando a concentração empresarial, mas também permitindo o surgimento de novos atores – notadamente, do setor de telecomunicações. Analisa-se, portanto, o novo lugar do rádio, indústria cultural que hesita entre as ondas eletromagnéticas e a multiplicidade de oferta de conteúdos e de canais de difusão do novo mundo digital. Estuda-se, aqui, o chamado rádio comercial, discutido em quatro âmbitos: 1) tecnológico; 2) empresarial; 3) profissional e 4) de conteúdos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-01-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/818510.15448/1980-3729.2010.3.8185Revista FAMECOS; Vol. 17 No. 3 (2010); 173-180Revista FAMECOS; Vol. 17 Núm. 3 (2010); 173-180Revista FAMECOS; v. 17 n. 3 (2010); 173-1801980-37291415-054910.15448/1980-3729.2010.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8185/5873Ferraretto, Luiz ArturKischinhevsky, Marceloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-04T17:33:44Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8185Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2018-01-04T17:33:44Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Radio and Convergence: an approach by political economy of communication Radio y convergencia: un enfoque por la economía política de la comunicación Rádio e convergência: uma abordagem pela economia política da comunicação |
title |
Radio and Convergence: an approach by political economy of communication |
spellingShingle |
Radio and Convergence: an approach by political economy of communication Ferraretto, Luiz Artur Radio convergence political economy of communication Radio and convergence Convergencia economia política de la comunicación radio Radio y convergencia Convergência economia política da comunicação rádio Rádio e convergência |
title_short |
Radio and Convergence: an approach by political economy of communication |
title_full |
Radio and Convergence: an approach by political economy of communication |
title_fullStr |
Radio and Convergence: an approach by political economy of communication |
title_full_unstemmed |
Radio and Convergence: an approach by political economy of communication |
title_sort |
Radio and Convergence: an approach by political economy of communication |
author |
Ferraretto, Luiz Artur |
author_facet |
Ferraretto, Luiz Artur Kischinhevsky, Marcelo |
author_role |
author |
author2 |
Kischinhevsky, Marcelo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferraretto, Luiz Artur Kischinhevsky, Marcelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Radio convergence political economy of communication Radio and convergence Convergencia economia política de la comunicación radio Radio y convergencia Convergência economia política da comunicação rádio Rádio e convergência |
topic |
Radio convergence political economy of communication Radio and convergence Convergencia economia política de la comunicación radio Radio y convergencia Convergência economia política da comunicação rádio Rádio e convergência |
description |
This article brings questions about the new logics of production, distribution, and consumption of radio contents in a media convergence environment. Radio expansion towards digital platforms reconfigures communicational practices, accelerating capital concentration, but also creating opportunities for new actors –telecommunications companies, in particular. Furthermore, the new place of radio is analyzed, as a cultural industry that hesitates between old electromagnetic radiowaves broadcasting, and a new digital world of content offer multiplicity, and diffusion channels. The paper focuses on commercial radio, discussed in four dimensions: 1) technology; 2) business; 3) professional; and 4) contents. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-01-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8185 10.15448/1980-3729.2010.3.8185 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8185 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2010.3.8185 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8185/5873 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 17 No. 3 (2010); 173-180 Revista FAMECOS; Vol. 17 Núm. 3 (2010); 173-180 Revista FAMECOS; v. 17 n. 3 (2010); 173-180 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2010.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128661461303296 |