Music video at times of reconfigurations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nercolini, Marildo José
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Holzbach, Ariane Diniz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/5841
Resumo: Since its origins in the 70s, the music video is considered an eminently television genre which depends on the musical channels, like MTV. However, recently this scenario has begun to change. Especially because of the YouTube, the Internet is now the fundamental vehicle for dissemination of the music videos. This paper will discuss the change of the dissemination circuit and how it has modified the production, the aesthetic, and the audience of the music videos. To comprehend this new situation and to find out some of its consequences, we will analyse the music videos of NX Zero, a Brazilian adolescent rock band that uses the Internet as a significant support for his job.
id PUC_RS-12_4e4a52b6de7a0ba6a17d7dc2eea0460e
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/5841
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Music video at times of reconfigurationsVideoclipe em tempos de reconfiguraçõesMusic videointernetreconfigurationMusic videoVideoclipeinternetrepresentaçãoVideoclipeSince its origins in the 70s, the music video is considered an eminently television genre which depends on the musical channels, like MTV. However, recently this scenario has begun to change. Especially because of the YouTube, the Internet is now the fundamental vehicle for dissemination of the music videos. This paper will discuss the change of the dissemination circuit and how it has modified the production, the aesthetic, and the audience of the music videos. To comprehend this new situation and to find out some of its consequences, we will analyse the music videos of NX Zero, a Brazilian adolescent rock band that uses the Internet as a significant support for his job.Desde sua origem na década de 1970, o videoclipe tem sido definido como um gênero eminentemente televisivo, que encontrou nos canais musicais, como a MTV, o seu principal veículo. Recentemente, porém, essa situação começou a modificar-se. Principalmente a partir do advento do Youtube, a internet tem se transformado em veículo fundamental para a divulgação dos videoclipes. Este trabalho se propõe a discutir o modo como esta mudança de circuito tem provocado modificações na produção, na estética e na própria audiência dos videoclipes. Para buscar entender a situação e apontar algumas de suas decorrências, analisamos os videoclipes de NX Zero, grupo de rock brasileiro, que tem na internet um suporte significativo de divulgação de seu trabalho.Editora da PUCRS - ediPUCRS2009-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/584110.15448/1980-3729.2009.39.5841Revista FAMECOS; Vol. 16 No. 39 (2009); 50-56Revista FAMECOS; Vol. 16 Núm. 39 (2009); 50-56Revista FAMECOS; v. 16 n. 39 (2009); 50-561980-37291415-054910.15448/1980-3729.2009.39reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/5841/4235Nercolini, Marildo JoséHolzbach, Ariane Dinizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-05-26T20:38:59Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/5841Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-05-26T20:38:59Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Music video at times of reconfigurations
Videoclipe em tempos de reconfigurações
title Music video at times of reconfigurations
spellingShingle Music video at times of reconfigurations
Nercolini, Marildo José
Music video
internet
reconfiguration
Music video
Videoclipe
internet
representação
Videoclipe
title_short Music video at times of reconfigurations
title_full Music video at times of reconfigurations
title_fullStr Music video at times of reconfigurations
title_full_unstemmed Music video at times of reconfigurations
title_sort Music video at times of reconfigurations
author Nercolini, Marildo José
author_facet Nercolini, Marildo José
Holzbach, Ariane Diniz
author_role author
author2 Holzbach, Ariane Diniz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nercolini, Marildo José
Holzbach, Ariane Diniz
dc.subject.por.fl_str_mv Music video
internet
reconfiguration
Music video
Videoclipe
internet
representação
Videoclipe
topic Music video
internet
reconfiguration
Music video
Videoclipe
internet
representação
Videoclipe
description Since its origins in the 70s, the music video is considered an eminently television genre which depends on the musical channels, like MTV. However, recently this scenario has begun to change. Especially because of the YouTube, the Internet is now the fundamental vehicle for dissemination of the music videos. This paper will discuss the change of the dissemination circuit and how it has modified the production, the aesthetic, and the audience of the music videos. To comprehend this new situation and to find out some of its consequences, we will analyse the music videos of NX Zero, a Brazilian adolescent rock band that uses the Internet as a significant support for his job.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/5841
10.15448/1980-3729.2009.39.5841
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/5841
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2009.39.5841
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/5841/4235
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 16 No. 39 (2009); 50-56
Revista FAMECOS; Vol. 16 Núm. 39 (2009); 50-56
Revista FAMECOS; v. 16 n. 39 (2009); 50-56
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2009.39
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128661027192832