Music and regional masculinity: the Morocha case

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reichelt, Henrique Ramos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/38880
Resumo: Morocha is often identified as the most macho song in Brazilian gauchism. Through brutal satire, the song presented in 1984, on the Coxilha Nativista festival stage, brought the theme of sexuality and male performance to the heart of the aesthetic disputes over gaucho identity representation in nativist music. This article aims to discuss the connection between gaucho identity and masculinity. For that, we start from a comparative analysis between the lyrics of Morocha and Morocha, não! — repudiation song, released a year later. Also investigated are the sonorities, the performance and the historical context of nativist festivals rise. In this paper, gender stereotypes and the masculinity models triggered by the songs are discussed in relation to other representations of legitimation and the stigmatization of sociocultural identity.
id PUC_RS-12_5073b07c950a382e8ffbce0cb619f184
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/38880
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Music and regional masculinity: the Morocha caseMusica e masculinidad regional: el caso MorochaMúsica e masculinidade regional: o caso MorochaGaucho identityMasculinitySexuyalitIdentidad gauchaMasculinidadSexualidadIdentidade gaúchaMasculinidadeSexualidadeMorocha is often identified as the most macho song in Brazilian gauchism. Through brutal satire, the song presented in 1984, on the Coxilha Nativista festival stage, brought the theme of sexuality and male performance to the heart of the aesthetic disputes over gaucho identity representation in nativist music. This article aims to discuss the connection between gaucho identity and masculinity. For that, we start from a comparative analysis between the lyrics of Morocha and Morocha, não! — repudiation song, released a year later. Also investigated are the sonorities, the performance and the historical context of nativist festivals rise. In this paper, gender stereotypes and the masculinity models triggered by the songs are discussed in relation to other representations of legitimation and the stigmatization of sociocultural identity.Morocha a menudo se identifica como la canción más machista del gauchismo brasileño. A través de la brutal sátira, la canción presentada en 1984, en el escenario del festival Coxilha Nativista, n trajo el tema de la sexualidad y la performatividad masculina al corazón de las disputas estéticas de la representación de la identidad gaucha, trabadas en la música nativista. Este artículo tiene como objetivo discutir la relación de afinidad que existe entre la identidad y la masculinidad. Para eso, partimos de un análisis comparativo entre las letras de Morocha y Morocha, não! — canción de repudio, lanzada un año después (1985). También se investigan las sonoridades, la performance y el contexto histórico de ascensión de los festivales nativistas. En este trabajo, se discuten los estereotipos de género y los modelos de masculinidad desencadenados por las canciones en relación con otras representaciones de legitimación y la estigmatización de la identidad sociocultural.Morocha é frequentemente apontada como a música mais machista do gauchismo brasileiro. Através de uma sátira brutal, a canção apresentada no palco do festival Coxilha Nativista, em 1984, trouxe a temática da sexualidade e da performatividade masculina ao cerne das disputas estéticas de representação da identidade gaúcha. O presente artigo tem como objetivo discutir a relação de afinidade existente entre identidade gaúcha e masculinidade. Para tanto, parte-se de uma análise comparada entre a letra de Morocha e de Morocha, não! — canção de repúdio, lançada um ano depois. São também investigadas as sonoridades, a performance e o contexto histórico de ascensão dos festivais nativistas. Neste trabalho, os estereótipos de gênero e os modelos de masculinidade, acionados pelas canções, são discutidos em relação às demais representações de legitimação e à estigmatização da identidade sociocultural.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3888010.15448/1980-3729.2021.1.38880Revista FAMECOS; Vol. 28 No. 1 (2021): Single Volume; e38880Revista FAMECOS; Vol. 28 Núm. 1 (2021): Número Único; e38880Revista FAMECOS; v. 28 n. 1 (2021): Número Único; e388801980-37291415-054910.15448/1980-3729.2021.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/38880/27042Copyright (c) 2021 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessReichelt, Henrique Ramos2022-02-04T19:02:42Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/38880Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:02:42Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Music and regional masculinity: the Morocha case
Musica e masculinidad regional: el caso Morocha
Música e masculinidade regional: o caso Morocha
title Music and regional masculinity: the Morocha case
spellingShingle Music and regional masculinity: the Morocha case
Reichelt, Henrique Ramos
Gaucho identity
Masculinity
Sexuyalit
Identidad gaucha
Masculinidad
Sexualidad
Identidade gaúcha
Masculinidade
Sexualidade
title_short Music and regional masculinity: the Morocha case
title_full Music and regional masculinity: the Morocha case
title_fullStr Music and regional masculinity: the Morocha case
title_full_unstemmed Music and regional masculinity: the Morocha case
title_sort Music and regional masculinity: the Morocha case
author Reichelt, Henrique Ramos
author_facet Reichelt, Henrique Ramos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reichelt, Henrique Ramos
dc.subject.por.fl_str_mv Gaucho identity
Masculinity
Sexuyalit
Identidad gaucha
Masculinidad
Sexualidad
Identidade gaúcha
Masculinidade
Sexualidade
topic Gaucho identity
Masculinity
Sexuyalit
Identidad gaucha
Masculinidad
Sexualidad
Identidade gaúcha
Masculinidade
Sexualidade
description Morocha is often identified as the most macho song in Brazilian gauchism. Through brutal satire, the song presented in 1984, on the Coxilha Nativista festival stage, brought the theme of sexuality and male performance to the heart of the aesthetic disputes over gaucho identity representation in nativist music. This article aims to discuss the connection between gaucho identity and masculinity. For that, we start from a comparative analysis between the lyrics of Morocha and Morocha, não! — repudiation song, released a year later. Also investigated are the sonorities, the performance and the historical context of nativist festivals rise. In this paper, gender stereotypes and the masculinity models triggered by the songs are discussed in relation to other representations of legitimation and the stigmatization of sociocultural identity.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/38880
10.15448/1980-3729.2021.1.38880
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/38880
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2021.1.38880
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/38880/27042
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 28 No. 1 (2021): Single Volume; e38880
Revista FAMECOS; Vol. 28 Núm. 1 (2021): Número Único; e38880
Revista FAMECOS; v. 28 n. 1 (2021): Número Único; e38880
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2021.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128664274632704