Music and regional masculinity: the Morocha case
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/38880 |
Resumo: | Morocha is often identified as the most macho song in Brazilian gauchism. Through brutal satire, the song presented in 1984, on the Coxilha Nativista festival stage, brought the theme of sexuality and male performance to the heart of the aesthetic disputes over gaucho identity representation in nativist music. This article aims to discuss the connection between gaucho identity and masculinity. For that, we start from a comparative analysis between the lyrics of Morocha and Morocha, não! — repudiation song, released a year later. Also investigated are the sonorities, the performance and the historical context of nativist festivals rise. In this paper, gender stereotypes and the masculinity models triggered by the songs are discussed in relation to other representations of legitimation and the stigmatization of sociocultural identity. |
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Music and regional masculinity: the Morocha caseMusica e masculinidad regional: el caso MorochaMúsica e masculinidade regional: o caso MorochaGaucho identityMasculinitySexuyalitIdentidad gauchaMasculinidadSexualidadIdentidade gaúchaMasculinidadeSexualidadeMorocha is often identified as the most macho song in Brazilian gauchism. Through brutal satire, the song presented in 1984, on the Coxilha Nativista festival stage, brought the theme of sexuality and male performance to the heart of the aesthetic disputes over gaucho identity representation in nativist music. This article aims to discuss the connection between gaucho identity and masculinity. For that, we start from a comparative analysis between the lyrics of Morocha and Morocha, não! — repudiation song, released a year later. Also investigated are the sonorities, the performance and the historical context of nativist festivals rise. In this paper, gender stereotypes and the masculinity models triggered by the songs are discussed in relation to other representations of legitimation and the stigmatization of sociocultural identity.Morocha a menudo se identifica como la canción más machista del gauchismo brasileño. A través de la brutal sátira, la canción presentada en 1984, en el escenario del festival Coxilha Nativista, n trajo el tema de la sexualidad y la performatividad masculina al corazón de las disputas estéticas de la representación de la identidad gaucha, trabadas en la música nativista. Este artículo tiene como objetivo discutir la relación de afinidad que existe entre la identidad y la masculinidad. Para eso, partimos de un análisis comparativo entre las letras de Morocha y Morocha, não! — canción de repudio, lanzada un año después (1985). También se investigan las sonoridades, la performance y el contexto histórico de ascensión de los festivales nativistas. En este trabajo, se discuten los estereotipos de género y los modelos de masculinidad desencadenados por las canciones en relación con otras representaciones de legitimación y la estigmatización de la identidad sociocultural.Morocha é frequentemente apontada como a música mais machista do gauchismo brasileiro. Através de uma sátira brutal, a canção apresentada no palco do festival Coxilha Nativista, em 1984, trouxe a temática da sexualidade e da performatividade masculina ao cerne das disputas estéticas de representação da identidade gaúcha. O presente artigo tem como objetivo discutir a relação de afinidade existente entre identidade gaúcha e masculinidade. Para tanto, parte-se de uma análise comparada entre a letra de Morocha e de Morocha, não! — canção de repúdio, lançada um ano depois. São também investigadas as sonoridades, a performance e o contexto histórico de ascensão dos festivais nativistas. Neste trabalho, os estereótipos de gênero e os modelos de masculinidade, acionados pelas canções, são discutidos em relação às demais representações de legitimação e à estigmatização da identidade sociocultural.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3888010.15448/1980-3729.2021.1.38880Revista FAMECOS; Vol. 28 No. 1 (2021): Single Volume; e38880Revista FAMECOS; Vol. 28 Núm. 1 (2021): Número Único; e38880Revista FAMECOS; v. 28 n. 1 (2021): Número Único; e388801980-37291415-054910.15448/1980-3729.2021.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/38880/27042Copyright (c) 2021 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessReichelt, Henrique Ramos2022-02-04T19:02:42Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/38880Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:02:42Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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