Use and consumption in the Rio de Janeiro subway
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4098 |
Resumo: | In this text we investigate how the contrast between use and consumption could determine communicative practices and sociabilities in the context of urban public facilities and specifically in the Rio de Janeiro subway. With this framework, we analyse the institutional advertisings in the subway of Rio. We explore how, within the circuits of private profit, the user becomes client e we try to individualize the concrete resonances of this change in the subway rides. |
id |
PUC_RS-12_55146d66d9cdeff08d9d315ac214f25a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/4098 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Use and consumption in the Rio de Janeiro subwayUso e consumo no metrô do Rio de JaneiroProcesses of communicationsociabilityinstitutional advertisingEmpirical experimentsProcessos comunicativossociabilidadepropaganda institucionalExperiências empíricasIn this text we investigate how the contrast between use and consumption could determine communicative practices and sociabilities in the context of urban public facilities and specifically in the Rio de Janeiro subway. With this framework, we analyse the institutional advertisings in the subway of Rio. We explore how, within the circuits of private profit, the user becomes client e we try to individualize the concrete resonances of this change in the subway rides.Neste trabalho investigamos como o contraste entre uso e consumo pode ser definidor de práticas comunicativas e sociabilidades no contexto dos equipamentos coletivos urbanos e especificamente no metrô do Rio de Janeiro. Analisamos em seguida os anúncios institucionais presentes no espaço do metrô carioca à luz desse problema. Exploramos como, nos circuitos do lucro privado, o usuário passa a cliente e procuramos distinguir as repercussões concretas dessa passagem para as viagens de metrô.Editora da PUCRS - ediPUCRS2008-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/409810.15448/1980-3729.2008.35.4098Revista FAMECOS; Vol. 15 No. 35 (2008); 106-112Revista FAMECOS; Vol. 15 Núm. 35 (2008); 106-112Revista FAMECOS; v. 15 n. 35 (2008); 106-1121980-37291415-054910.15448/1980-3729.2008.35reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4098/3100Caiafa, Janiceinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-05-28T15:52:11Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/4098Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-05-28T15:52:11Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use and consumption in the Rio de Janeiro subway Uso e consumo no metrô do Rio de Janeiro |
title |
Use and consumption in the Rio de Janeiro subway |
spellingShingle |
Use and consumption in the Rio de Janeiro subway Caiafa, Janice Processes of communication sociability institutional advertising Empirical experiments Processos comunicativos sociabilidade propaganda institucional Experiências empíricas |
title_short |
Use and consumption in the Rio de Janeiro subway |
title_full |
Use and consumption in the Rio de Janeiro subway |
title_fullStr |
Use and consumption in the Rio de Janeiro subway |
title_full_unstemmed |
Use and consumption in the Rio de Janeiro subway |
title_sort |
Use and consumption in the Rio de Janeiro subway |
author |
Caiafa, Janice |
author_facet |
Caiafa, Janice |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caiafa, Janice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Processes of communication sociability institutional advertising Empirical experiments Processos comunicativos sociabilidade propaganda institucional Experiências empíricas |
topic |
Processes of communication sociability institutional advertising Empirical experiments Processos comunicativos sociabilidade propaganda institucional Experiências empíricas |
description |
In this text we investigate how the contrast between use and consumption could determine communicative practices and sociabilities in the context of urban public facilities and specifically in the Rio de Janeiro subway. With this framework, we analyse the institutional advertisings in the subway of Rio. We explore how, within the circuits of private profit, the user becomes client e we try to individualize the concrete resonances of this change in the subway rides. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-09-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4098 10.15448/1980-3729.2008.35.4098 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4098 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2008.35.4098 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4098/3100 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 15 No. 35 (2008); 106-112 Revista FAMECOS; Vol. 15 Núm. 35 (2008); 106-112 Revista FAMECOS; v. 15 n. 35 (2008); 106-112 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2008.35 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128660323598336 |