Use and consumption in the Rio de Janeiro subway

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caiafa, Janice
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4098
Resumo: In this text we investigate how the contrast between use and consumption could determine communicative practices and sociabilities in the context of urban public facilities and specifically in the Rio de Janeiro subway. With this framework, we analyse the institutional advertisings in the subway of Rio. We explore how, within the circuits of private profit, the user becomes client e we try to individualize the concrete resonances of this change in the subway rides.
id PUC_RS-12_55146d66d9cdeff08d9d315ac214f25a
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/4098
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Use and consumption in the Rio de Janeiro subwayUso e consumo no metrô do Rio de JaneiroProcesses of communicationsociabilityinstitutional advertisingEmpirical experimentsProcessos comunicativossociabilidadepropaganda institucionalExperiências empíricasIn this text we investigate how the contrast between use and consumption could determine communicative practices and sociabilities in the context of urban public facilities and specifically in the Rio de Janeiro subway. With this framework, we analyse the institutional advertisings in the subway of Rio. We explore how, within the circuits of private profit, the user becomes client e we try to individualize the concrete resonances of this change in the subway rides.Neste trabalho investigamos como o contraste entre uso e consumo pode ser definidor de práticas comunicativas e sociabilidades no contexto dos equipamentos coletivos urbanos e especificamente no metrô do Rio de Janeiro. Analisamos em seguida os anúncios institucionais presentes no espaço do metrô carioca à luz desse problema. Exploramos como, nos circuitos do lucro privado, o usuário passa a cliente e procuramos distinguir as repercussões concretas dessa passagem para as viagens de metrô.Editora da PUCRS - ediPUCRS2008-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/409810.15448/1980-3729.2008.35.4098Revista FAMECOS; Vol. 15 No. 35 (2008); 106-112Revista FAMECOS; Vol. 15 Núm. 35 (2008); 106-112Revista FAMECOS; v. 15 n. 35 (2008); 106-1121980-37291415-054910.15448/1980-3729.2008.35reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4098/3100Caiafa, Janiceinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-05-28T15:52:11Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/4098Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-05-28T15:52:11Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Use and consumption in the Rio de Janeiro subway
Uso e consumo no metrô do Rio de Janeiro
title Use and consumption in the Rio de Janeiro subway
spellingShingle Use and consumption in the Rio de Janeiro subway
Caiafa, Janice
Processes of communication
sociability
institutional advertising
Empirical experiments
Processos comunicativos
sociabilidade
propaganda institucional
Experiências empíricas
title_short Use and consumption in the Rio de Janeiro subway
title_full Use and consumption in the Rio de Janeiro subway
title_fullStr Use and consumption in the Rio de Janeiro subway
title_full_unstemmed Use and consumption in the Rio de Janeiro subway
title_sort Use and consumption in the Rio de Janeiro subway
author Caiafa, Janice
author_facet Caiafa, Janice
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caiafa, Janice
dc.subject.por.fl_str_mv Processes of communication
sociability
institutional advertising
Empirical experiments
Processos comunicativos
sociabilidade
propaganda institucional
Experiências empíricas
topic Processes of communication
sociability
institutional advertising
Empirical experiments
Processos comunicativos
sociabilidade
propaganda institucional
Experiências empíricas
description In this text we investigate how the contrast between use and consumption could determine communicative practices and sociabilities in the context of urban public facilities and specifically in the Rio de Janeiro subway. With this framework, we analyse the institutional advertisings in the subway of Rio. We explore how, within the circuits of private profit, the user becomes client e we try to individualize the concrete resonances of this change in the subway rides.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4098
10.15448/1980-3729.2008.35.4098
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4098
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2008.35.4098
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4098/3100
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 15 No. 35 (2008); 106-112
Revista FAMECOS; Vol. 15 Núm. 35 (2008); 106-112
Revista FAMECOS; v. 15 n. 35 (2008); 106-112
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2008.35
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128660323598336