Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Doyle, Andréa
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40880
Resumo: The paper brings media literacy closer to gender studies with a critical and feminist perspective. Its objective is to understand how media education practices can also promote the deconstruction of gender stereotypes. The research has a qualitative and bibliographic character, with a methodology based on descriptive analysis. It discusses the notion of gender stereotype, followed by a literature review on media literacy. It presents five teaching practices, selected for their diversity both in relation to the media used (photography, music, film, television and advertising) and the regions where they were held (Brazil, United States of America, Taiwan, Canada and Ecuador). It concludes that it is possible to teach media skills and promote gender equity through critical practices that reject the disconnection between school and popular culture and the reproduction of stereotypes by promoting moments of reflection, debate, creativity and autonomy.
id PUC_RS-12_565c3cda84af79370ad8630d199a74f4
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40880
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practicesLa educación mediática al servicio de la deconstrucción de los estereotipos de género: Prácticas pedagógicas críticasEducação midiática a serviço da desconstrução de estereótipos de gênero: Práticas de ensino críticasMedia literacyGender stereotypesCritical pedagogical practicesEducación en mediosEstereotipos de generoPrácticas pedagógicas críticasEducação midiáticaEstereótipos de gêneroPráticas de ensino críticasThe paper brings media literacy closer to gender studies with a critical and feminist perspective. Its objective is to understand how media education practices can also promote the deconstruction of gender stereotypes. The research has a qualitative and bibliographic character, with a methodology based on descriptive analysis. It discusses the notion of gender stereotype, followed by a literature review on media literacy. It presents five teaching practices, selected for their diversity both in relation to the media used (photography, music, film, television and advertising) and the regions where they were held (Brazil, United States of America, Taiwan, Canada and Ecuador). It concludes that it is possible to teach media skills and promote gender equity through critical practices that reject the disconnection between school and popular culture and the reproduction of stereotypes by promoting moments of reflection, debate, creativity and autonomy.La obra acerca la educación mediática a los estudios de género con una perspectiva crítica y feminista. Su objetivo es comprender cómo las prácticas de alfabetización mediática también pueden promover la deconstrucción de los estereotipos de género. La investigación tiene un carácter cualitativo y bibliográfico, con una metodología basada en el análisis descriptivo. Discute la noción de estereotipo de género, seguida de una revisión de la literatura sobre educación mediática. Presenta cinco prácticas de enseñanza, seleccionadas por su diversidad tanto en términos de medios (fotografía, música, cine, televisión y publicidad) como de regiones de realización (Brasil, Estados Unidos de América, Taiwán, Canadá y Ecuador). Concluye que es posible enseñar habilidades mediáticas y promover la deconstrucción de los estereotipos de género a través de prácticas críticas que rechacen la desvinculación de la escuela con la cultura popular y la reproducción de estereotipos al promover momentos de reflexión, debate, creatividad y autonomía.O trabalho aproxima a educação midiática dos estudos de gênero com uma perspectiva crítica e feminista. Seu objetivo é compreender de que forma práticas de mídia-educação podem também promover a desconstrução de estereótipos de gênero. A pesquisa tem caráter qualitativo e bibliográfico, com metodologia pautada na análise descritiva. Discute a noção de estereótipo de gênero, seguida de uma revisão de literatura sobre educação midiática. Apresenta cinco práticas de ensino, selecionadas pela sua diversidade tanto em relação aos meios (fotografia, música, filme, televisão e propaganda) quanto às regiões de realização (Brasil, Estados Unidos da América, Taiwan, Canadá e Equador). Conclui que é possível ensinar competências midiáticas e promover a desconstrução de estereótipos de gênero por meio de práticas críticas que rejeitam a desconexão da escola com a cultura popular e a reprodução de estereótipos ao promover momentos de reflexão, debate, criatividade e autonomia.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4088010.15448/1980-3729.2022.1.40880Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e40880Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e40880Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e408801980-37291415-054910.15448/1980-3729.2022.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40880/27416Copyright (c) 2022 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDoyle, Andréa2023-01-06T12:36:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40880Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2023-01-06T12:36:37Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices
La educación mediática al servicio de la deconstrucción de los estereotipos de género: Prácticas pedagógicas críticas
Educação midiática a serviço da desconstrução de estereótipos de gênero: Práticas de ensino críticas
title Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices
spellingShingle Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices
Doyle, Andréa
Media literacy
Gender stereotypes
Critical pedagogical practices
Educación en medios
Estereotipos de genero
Prácticas pedagógicas críticas
Educação midiática
Estereótipos de gênero
Práticas de ensino críticas
title_short Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices
title_full Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices
title_fullStr Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices
title_full_unstemmed Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices
title_sort Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices
author Doyle, Andréa
author_facet Doyle, Andréa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Doyle, Andréa
dc.subject.por.fl_str_mv Media literacy
Gender stereotypes
Critical pedagogical practices
Educación en medios
Estereotipos de genero
Prácticas pedagógicas críticas
Educação midiática
Estereótipos de gênero
Práticas de ensino críticas
topic Media literacy
Gender stereotypes
Critical pedagogical practices
Educación en medios
Estereotipos de genero
Prácticas pedagógicas críticas
Educação midiática
Estereótipos de gênero
Práticas de ensino críticas
description The paper brings media literacy closer to gender studies with a critical and feminist perspective. Its objective is to understand how media education practices can also promote the deconstruction of gender stereotypes. The research has a qualitative and bibliographic character, with a methodology based on descriptive analysis. It discusses the notion of gender stereotype, followed by a literature review on media literacy. It presents five teaching practices, selected for their diversity both in relation to the media used (photography, music, film, television and advertising) and the regions where they were held (Brazil, United States of America, Taiwan, Canada and Ecuador). It concludes that it is possible to teach media skills and promote gender equity through critical practices that reject the disconnection between school and popular culture and the reproduction of stereotypes by promoting moments of reflection, debate, creativity and autonomy.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40880
10.15448/1980-3729.2022.1.40880
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40880
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2022.1.40880
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40880/27416
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e40880
Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e40880
Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e40880
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2022.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128657174724608