Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40880 |
Resumo: | The paper brings media literacy closer to gender studies with a critical and feminist perspective. Its objective is to understand how media education practices can also promote the deconstruction of gender stereotypes. The research has a qualitative and bibliographic character, with a methodology based on descriptive analysis. It discusses the notion of gender stereotype, followed by a literature review on media literacy. It presents five teaching practices, selected for their diversity both in relation to the media used (photography, music, film, television and advertising) and the regions where they were held (Brazil, United States of America, Taiwan, Canada and Ecuador). It concludes that it is possible to teach media skills and promote gender equity through critical practices that reject the disconnection between school and popular culture and the reproduction of stereotypes by promoting moments of reflection, debate, creativity and autonomy. |
id |
PUC_RS-12_565c3cda84af79370ad8630d199a74f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40880 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practicesLa educación mediática al servicio de la deconstrucción de los estereotipos de género: Prácticas pedagógicas críticasEducação midiática a serviço da desconstrução de estereótipos de gênero: Práticas de ensino críticasMedia literacyGender stereotypesCritical pedagogical practicesEducación en mediosEstereotipos de generoPrácticas pedagógicas críticasEducação midiáticaEstereótipos de gêneroPráticas de ensino críticasThe paper brings media literacy closer to gender studies with a critical and feminist perspective. Its objective is to understand how media education practices can also promote the deconstruction of gender stereotypes. The research has a qualitative and bibliographic character, with a methodology based on descriptive analysis. It discusses the notion of gender stereotype, followed by a literature review on media literacy. It presents five teaching practices, selected for their diversity both in relation to the media used (photography, music, film, television and advertising) and the regions where they were held (Brazil, United States of America, Taiwan, Canada and Ecuador). It concludes that it is possible to teach media skills and promote gender equity through critical practices that reject the disconnection between school and popular culture and the reproduction of stereotypes by promoting moments of reflection, debate, creativity and autonomy.La obra acerca la educación mediática a los estudios de género con una perspectiva crítica y feminista. Su objetivo es comprender cómo las prácticas de alfabetización mediática también pueden promover la deconstrucción de los estereotipos de género. La investigación tiene un carácter cualitativo y bibliográfico, con una metodología basada en el análisis descriptivo. Discute la noción de estereotipo de género, seguida de una revisión de la literatura sobre educación mediática. Presenta cinco prácticas de enseñanza, seleccionadas por su diversidad tanto en términos de medios (fotografía, música, cine, televisión y publicidad) como de regiones de realización (Brasil, Estados Unidos de América, Taiwán, Canadá y Ecuador). Concluye que es posible enseñar habilidades mediáticas y promover la deconstrucción de los estereotipos de género a través de prácticas críticas que rechacen la desvinculación de la escuela con la cultura popular y la reproducción de estereotipos al promover momentos de reflexión, debate, creatividad y autonomía.O trabalho aproxima a educação midiática dos estudos de gênero com uma perspectiva crítica e feminista. Seu objetivo é compreender de que forma práticas de mídia-educação podem também promover a desconstrução de estereótipos de gênero. A pesquisa tem caráter qualitativo e bibliográfico, com metodologia pautada na análise descritiva. Discute a noção de estereótipo de gênero, seguida de uma revisão de literatura sobre educação midiática. Apresenta cinco práticas de ensino, selecionadas pela sua diversidade tanto em relação aos meios (fotografia, música, filme, televisão e propaganda) quanto às regiões de realização (Brasil, Estados Unidos da América, Taiwan, Canadá e Equador). Conclui que é possível ensinar competências midiáticas e promover a desconstrução de estereótipos de gênero por meio de práticas críticas que rejeitam a desconexão da escola com a cultura popular e a reprodução de estereótipos ao promover momentos de reflexão, debate, criatividade e autonomia.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4088010.15448/1980-3729.2022.1.40880Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e40880Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e40880Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e408801980-37291415-054910.15448/1980-3729.2022.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40880/27416Copyright (c) 2022 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDoyle, Andréa2023-01-06T12:36:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40880Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2023-01-06T12:36:37Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices La educación mediática al servicio de la deconstrucción de los estereotipos de género: Prácticas pedagógicas críticas Educação midiática a serviço da desconstrução de estereótipos de gênero: Práticas de ensino críticas |
title |
Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices |
spellingShingle |
Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices Doyle, Andréa Media literacy Gender stereotypes Critical pedagogical practices Educación en medios Estereotipos de genero Prácticas pedagógicas críticas Educação midiática Estereótipos de gênero Práticas de ensino críticas |
title_short |
Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices |
title_full |
Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices |
title_fullStr |
Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices |
title_full_unstemmed |
Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices |
title_sort |
Media literacy to promote the deconstruction of gender stereotypes: Critical teaching practices |
author |
Doyle, Andréa |
author_facet |
Doyle, Andréa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Doyle, Andréa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Media literacy Gender stereotypes Critical pedagogical practices Educación en medios Estereotipos de genero Prácticas pedagógicas críticas Educação midiática Estereótipos de gênero Práticas de ensino críticas |
topic |
Media literacy Gender stereotypes Critical pedagogical practices Educación en medios Estereotipos de genero Prácticas pedagógicas críticas Educação midiática Estereótipos de gênero Práticas de ensino críticas |
description |
The paper brings media literacy closer to gender studies with a critical and feminist perspective. Its objective is to understand how media education practices can also promote the deconstruction of gender stereotypes. The research has a qualitative and bibliographic character, with a methodology based on descriptive analysis. It discusses the notion of gender stereotype, followed by a literature review on media literacy. It presents five teaching practices, selected for their diversity both in relation to the media used (photography, music, film, television and advertising) and the regions where they were held (Brazil, United States of America, Taiwan, Canada and Ecuador). It concludes that it is possible to teach media skills and promote gender equity through critical practices that reject the disconnection between school and popular culture and the reproduction of stereotypes by promoting moments of reflection, debate, creativity and autonomy. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40880 10.15448/1980-3729.2022.1.40880 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40880 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2022.1.40880 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40880/27416 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e40880 Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e40880 Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e40880 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2022.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128657174724608 |