The comunicacional war and utopias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590 |
Resumo: | This study consists in an analysis of the communicational war, the one faced in the asymmetric confrontations perpetrated by ISIS, the Islamic State. The main goal of these confrontations is not to win the war over the enemy, but to control the public’s perception. These military actions intend on dominating news agency – the terrorist act and the uncontrolled violence are means through which revolutionary groups can draw attention from newsrooms and change public opinion. 41 ongoing conflicts since 2013 are analysed here; their motives are mainly political and religious utopias. Our conclusion leads us to see utopia as one of the main influencers of militant actions in these conflicts. |
id |
PUC_RS-12_5c9f6c53af565a3fa7d859cb60565cbd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19590 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The comunicacional war and utopiasLas utopías y la guerra comunicacionalAs Utopias e a Guerra ComunicacionalUtopiaAsymmetrical WarPerceptionPerceptionUtopíaGuerra asimétricaPercepciónUtopíaUtopiaGuerra AssimétricaPercepçãoGuerra comunicacionalThis study consists in an analysis of the communicational war, the one faced in the asymmetric confrontations perpetrated by ISIS, the Islamic State. The main goal of these confrontations is not to win the war over the enemy, but to control the public’s perception. These military actions intend on dominating news agency – the terrorist act and the uncontrolled violence are means through which revolutionary groups can draw attention from newsrooms and change public opinion. 41 ongoing conflicts since 2013 are analysed here; their motives are mainly political and religious utopias. Our conclusion leads us to see utopia as one of the main influencers of militant actions in these conflicts.Este estudio hace un análisis de la guerra comunicacional, la que ocurre en los enfrentamientos asimétricos tales como los realizados por el Estado Islámico. El principal objetivo de este tipo de confrontación no es vencer al enemigo, sino controlar la percepción del público. Estas acciones militares se orientan principalmente al dominio de la agenda de noticias. El acto terrorista y la violencia indiscriminada son medios a través de los cuales los grupos revolucionarios atraen la atención de las redacciones y a través de ellas ejercen fuerte influencia sobre el clima de opinión pública. Se hace aquí un análisis de 41 conflictos que estaban en proceso en 2013, motivados principalmente por utopías políticas y religiosas. Se concluye que la utopía es uno de los principales factores que influencian la acción de los militantes en estas confrontaciones. Este estudo faz uma análise da guerra comunicacional, a que ocorre nos enfrentamentos assimétricos tais como os realizados pelo Estado Islâmico. O principal objetivo deste tipo de embate não é vencer o inimigo, mas controlar a percepção do público. Estas ações militares visam principalmente dominar a agenda noticiosa. O ato terrorista e a violência indiscriminada são meios através do quais os grupos revolucionários atraem a atenção das redações e através delas exercem forte influencia sobre o clima de opinião pública. Faz-se aqui uma análise de 41 conflitos que estavam em andamento em 2013 motivados principalmente por utopias políticas e religiosas. Conclui-se que a utopia é um dos principais fatores que influenciam a ação dos militantes nestes confrontos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1959010.15448/1980-3729.2015.1.19590Revista FAMECOS; Vol. 22 No. 1 (2015); 3-31Revista FAMECOS; Vol. 22 Núm. 1 (2015); 3-31Revista FAMECOS; v. 22 n. 1 (2015); 3-311980-37291415-054910.15448/1980-3729.2015.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590/13109https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590/13110https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590/14841Copyright (c) 2015 Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessWainberg, Jacques Alkalai2017-12-28T18:45:29Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19590Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-12-28T18:45:29Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The comunicacional war and utopias Las utopías y la guerra comunicacional As Utopias e a Guerra Comunicacional |
title |
The comunicacional war and utopias |
spellingShingle |
The comunicacional war and utopias Wainberg, Jacques Alkalai Utopia Asymmetrical War Perception Perception Utopía Guerra asimétrica Percepción Utopía Utopia Guerra Assimétrica Percepção Guerra comunicacional |
title_short |
The comunicacional war and utopias |
title_full |
The comunicacional war and utopias |
title_fullStr |
The comunicacional war and utopias |
title_full_unstemmed |
The comunicacional war and utopias |
title_sort |
The comunicacional war and utopias |
author |
Wainberg, Jacques Alkalai |
author_facet |
Wainberg, Jacques Alkalai |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wainberg, Jacques Alkalai |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Utopia Asymmetrical War Perception Perception Utopía Guerra asimétrica Percepción Utopía Utopia Guerra Assimétrica Percepção Guerra comunicacional |
topic |
Utopia Asymmetrical War Perception Perception Utopía Guerra asimétrica Percepción Utopía Utopia Guerra Assimétrica Percepção Guerra comunicacional |
description |
This study consists in an analysis of the communicational war, the one faced in the asymmetric confrontations perpetrated by ISIS, the Islamic State. The main goal of these confrontations is not to win the war over the enemy, but to control the public’s perception. These military actions intend on dominating news agency – the terrorist act and the uncontrolled violence are means through which revolutionary groups can draw attention from newsrooms and change public opinion. 41 ongoing conflicts since 2013 are analysed here; their motives are mainly political and religious utopias. Our conclusion leads us to see utopia as one of the main influencers of militant actions in these conflicts. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-05-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590 10.15448/1980-3729.2015.1.19590 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2015.1.19590 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590/13109 https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590/13110 https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590/14841 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 22 No. 1 (2015); 3-31 Revista FAMECOS; Vol. 22 Núm. 1 (2015); 3-31 Revista FAMECOS; v. 22 n. 1 (2015); 3-31 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2015.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128662654582784 |