The comunicacional war and utopias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wainberg, Jacques Alkalai
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590
Resumo: This study consists in an analysis of the communicational war, the one faced in the asymmetric confrontations perpetrated by ISIS, the Islamic State. The main goal of these confrontations is not to win the war over the enemy, but to control the public’s perception. These military actions intend on dominating news agency – the terrorist act and the uncontrolled violence are means through which revolutionary groups can draw attention from newsrooms and change public opinion. 41 ongoing conflicts since 2013 are analysed here; their motives are mainly political and religious utopias. Our conclusion leads us to see utopia as one of the main influencers of militant actions in these conflicts.
id PUC_RS-12_5c9f6c53af565a3fa7d859cb60565cbd
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19590
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The comunicacional war and utopiasLas utopías y la guerra comunicacionalAs Utopias e a Guerra ComunicacionalUtopiaAsymmetrical WarPerceptionPerceptionUtopíaGuerra asimétricaPercepciónUtopíaUtopiaGuerra AssimétricaPercepçãoGuerra comunicacionalThis study consists in an analysis of the communicational war, the one faced in the asymmetric confrontations perpetrated by ISIS, the Islamic State. The main goal of these confrontations is not to win the war over the enemy, but to control the public’s perception. These military actions intend on dominating news agency – the terrorist act and the uncontrolled violence are means through which revolutionary groups can draw attention from newsrooms and change public opinion. 41 ongoing conflicts since 2013 are analysed here; their motives are mainly political and religious utopias. Our conclusion leads us to see utopia as one of the main influencers of militant actions in these conflicts.Este estudio hace un análisis de la guerra comunicacional, la que ocurre en los enfrentamientos asimétricos tales como los realizados por el Estado Islámico. El principal objetivo de este tipo de confrontación no es vencer al enemigo, sino controlar la percepción del público. Estas acciones militares se orientan principalmente al dominio de la agenda de noticias. El acto terrorista y la violencia indiscriminada son medios a través de los cuales los grupos revolucionarios atraen la atención de las redacciones y a través de ellas ejercen fuerte influencia sobre el clima de opinión pública. Se hace aquí un análisis de 41 conflictos que estaban en proceso en 2013, motivados principalmente por utopías políticas y religiosas. Se concluye que la utopía es uno de los principales factores que influencian la acción de los militantes en estas confrontaciones. Este estudo faz uma análise da guerra comunicacional, a que ocorre nos enfrentamentos assimétricos tais como os realizados pelo Estado Islâmico. O principal objetivo deste tipo de embate não é vencer o inimigo, mas controlar a percepção do público. Estas ações militares visam principalmente dominar a agenda noticiosa. O ato terrorista e a violência indiscriminada são meios através do quais os grupos revolucionários atraem a atenção das redações e através delas exercem forte influencia sobre o clima de opinião pública. Faz-se aqui uma análise de 41 conflitos que estavam em andamento em 2013 motivados principalmente por utopias políticas e religiosas. Conclui-se que a utopia é um dos principais fatores que influenciam a ação dos militantes nestes confrontos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1959010.15448/1980-3729.2015.1.19590Revista FAMECOS; Vol. 22 No. 1 (2015); 3-31Revista FAMECOS; Vol. 22 Núm. 1 (2015); 3-31Revista FAMECOS; v. 22 n. 1 (2015); 3-311980-37291415-054910.15448/1980-3729.2015.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590/13109https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590/13110https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590/14841Copyright (c) 2015 Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessWainberg, Jacques Alkalai2017-12-28T18:45:29Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19590Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-12-28T18:45:29Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The comunicacional war and utopias
Las utopías y la guerra comunicacional
As Utopias e a Guerra Comunicacional
title The comunicacional war and utopias
spellingShingle The comunicacional war and utopias
Wainberg, Jacques Alkalai
Utopia
Asymmetrical War
Perception
Perception
Utopía
Guerra asimétrica
Percepción
Utopía
Utopia
Guerra Assimétrica
Percepção
Guerra comunicacional
title_short The comunicacional war and utopias
title_full The comunicacional war and utopias
title_fullStr The comunicacional war and utopias
title_full_unstemmed The comunicacional war and utopias
title_sort The comunicacional war and utopias
author Wainberg, Jacques Alkalai
author_facet Wainberg, Jacques Alkalai
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wainberg, Jacques Alkalai
dc.subject.por.fl_str_mv Utopia
Asymmetrical War
Perception
Perception
Utopía
Guerra asimétrica
Percepción
Utopía
Utopia
Guerra Assimétrica
Percepção
Guerra comunicacional
topic Utopia
Asymmetrical War
Perception
Perception
Utopía
Guerra asimétrica
Percepción
Utopía
Utopia
Guerra Assimétrica
Percepção
Guerra comunicacional
description This study consists in an analysis of the communicational war, the one faced in the asymmetric confrontations perpetrated by ISIS, the Islamic State. The main goal of these confrontations is not to win the war over the enemy, but to control the public’s perception. These military actions intend on dominating news agency – the terrorist act and the uncontrolled violence are means through which revolutionary groups can draw attention from newsrooms and change public opinion. 41 ongoing conflicts since 2013 are analysed here; their motives are mainly political and religious utopias. Our conclusion leads us to see utopia as one of the main influencers of militant actions in these conflicts.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590
10.15448/1980-3729.2015.1.19590
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2015.1.19590
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590/13109
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590/13110
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19590/14841
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 22 No. 1 (2015); 3-31
Revista FAMECOS; Vol. 22 Núm. 1 (2015); 3-31
Revista FAMECOS; v. 22 n. 1 (2015); 3-31
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2015.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128662654582784