The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Montaño, Sonia
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25256
Resumo: This article presents an initial mapping of the ways in which the user is constructed on YouTube and raises questions that are problems of knowledge for contemporary studies on image and audiovisual content on the web. Over its ten years of existence, the platform constructed its users associated to several meanings, valuing his amateur status, or, more recently, that of the creator, developer and entrepreneur with audiovisual content as the center of this entire process. These relationships are discussed in dialogue with authors such as Benjamin and Certeau, who discuss the place of the technique in culture and in the relationships between production and consumption, besides ownership and use in everyday life. The contradictions between a user programmed by the interface and a user who reprogrammed demonstrates a transitional and complex technical stage. It is therefore an important stage for audiovisual and communication studies.
id PUC_RS-12_5f08efbf3c1da6429ca52cb1a6630ebe
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25256
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The construction of the user in the audiovisual culture of YouTubeLa construcción del usuario en la cultura audiovisual de YouTubeA construção do usuário na cultura audiovisual do YouTubeUserVideo platformsYouTubeYouTubeUsuarioplataformas de videoYouTubeMétodos de investigación en comunicaciónUsuárioPlataformas de vídeoYouTubeMetodologias de pesquisa em ComunicaçãoThis article presents an initial mapping of the ways in which the user is constructed on YouTube and raises questions that are problems of knowledge for contemporary studies on image and audiovisual content on the web. Over its ten years of existence, the platform constructed its users associated to several meanings, valuing his amateur status, or, more recently, that of the creator, developer and entrepreneur with audiovisual content as the center of this entire process. These relationships are discussed in dialogue with authors such as Benjamin and Certeau, who discuss the place of the technique in culture and in the relationships between production and consumption, besides ownership and use in everyday life. The contradictions between a user programmed by the interface and a user who reprogrammed demonstrates a transitional and complex technical stage. It is therefore an important stage for audiovisual and communication studies.El artículo presenta una cartografía inicial de los modos como el usuario es construido en YouTube y formula problemas de conocimiento para los estudios contemporáneos de la imagen y del audiovisual en la web. A lo largo de los diez años de existencia, la plataforma fue construyendo el usuario asociado a sentidos diversos, valorando su condición de amante o, más recientemente su condición de creador, desarrollador y emprendedor. Esas relaciones son problematizadas en diálogo con autores como Benjamin y Certeau, que discuten el lugar de la técnica en la cultura y en las relaciones entre producción y consumo y los modos de producción, por apropiaciones y usos en la cotidianidad. Las contradicciones entre un usuario programado por la interface y un usuario que la reprograma demuestra un estado transitorio y complejo de la técnica y, por eso, fértil para los estudios del audiovisual y de la comunicación.O artigo apresenta uma cartografia inicial dos modos em que o usuário é construído no YouTube e formula problemas de conhecimento para os estudos contemporâneos da imagem e do audiovisual na web. Ao longo dos dez anos de existência, a plataforma foi construindo o usuário associado a sentidos diversos,valorizando sua condição de amador ou, mais recentemente sua condição de criador, desenvolvedor e empreendedor. Essas relações são problematizadas em diálogo com autores como Benjamin e Certeau, que discutem o lugar da técnica na cultura e nas relações entre produção e consumo e os modos de produção por apropriações e usos no cotidiano. As contradições entre um usuário programado pela interface e um usuário que a reprograma demonstra um estágio transitório e complexo da técnica e, por isso, fértil para os estudos do audiovisual e da comunicação.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2525610.15448/1980-3729.2017.2.25256Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25256Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25256Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID252561980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25256/15213Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessMontaño, Sonia2017-06-10T02:10:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25256Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-10T02:10:20Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube
La construcción del usuario en la cultura audiovisual de YouTube
A construção do usuário na cultura audiovisual do YouTube
title The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube
spellingShingle The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube
Montaño, Sonia
User
Video platforms
YouTube
YouTube
Usuario
plataformas de video
YouTube
Métodos de investigación en comunicación
Usuário
Plataformas de vídeo
YouTube
Metodologias de pesquisa em Comunicação
title_short The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube
title_full The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube
title_fullStr The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube
title_full_unstemmed The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube
title_sort The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube
author Montaño, Sonia
author_facet Montaño, Sonia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Montaño, Sonia
dc.subject.por.fl_str_mv User
Video platforms
YouTube
YouTube
Usuario
plataformas de video
YouTube
Métodos de investigación en comunicación
Usuário
Plataformas de vídeo
YouTube
Metodologias de pesquisa em Comunicação
topic User
Video platforms
YouTube
YouTube
Usuario
plataformas de video
YouTube
Métodos de investigación en comunicación
Usuário
Plataformas de vídeo
YouTube
Metodologias de pesquisa em Comunicação
description This article presents an initial mapping of the ways in which the user is constructed on YouTube and raises questions that are problems of knowledge for contemporary studies on image and audiovisual content on the web. Over its ten years of existence, the platform constructed its users associated to several meanings, valuing his amateur status, or, more recently, that of the creator, developer and entrepreneur with audiovisual content as the center of this entire process. These relationships are discussed in dialogue with authors such as Benjamin and Certeau, who discuss the place of the technique in culture and in the relationships between production and consumption, besides ownership and use in everyday life. The contradictions between a user programmed by the interface and a user who reprogrammed demonstrates a transitional and complex technical stage. It is therefore an important stage for audiovisual and communication studies.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25256
10.15448/1980-3729.2017.2.25256
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25256
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2017.2.25256
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25256/15213
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25256
Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25256
Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID25256
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2017.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1752127666503286784