The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25256 |
Resumo: | This article presents an initial mapping of the ways in which the user is constructed on YouTube and raises questions that are problems of knowledge for contemporary studies on image and audiovisual content on the web. Over its ten years of existence, the platform constructed its users associated to several meanings, valuing his amateur status, or, more recently, that of the creator, developer and entrepreneur with audiovisual content as the center of this entire process. These relationships are discussed in dialogue with authors such as Benjamin and Certeau, who discuss the place of the technique in culture and in the relationships between production and consumption, besides ownership and use in everyday life. The contradictions between a user programmed by the interface and a user who reprogrammed demonstrates a transitional and complex technical stage. It is therefore an important stage for audiovisual and communication studies. |
id |
PUC_RS-12_5f08efbf3c1da6429ca52cb1a6630ebe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25256 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The construction of the user in the audiovisual culture of YouTubeLa construcción del usuario en la cultura audiovisual de YouTubeA construção do usuário na cultura audiovisual do YouTubeUserVideo platformsYouTubeYouTubeUsuarioplataformas de videoYouTubeMétodos de investigación en comunicaciónUsuárioPlataformas de vídeoYouTubeMetodologias de pesquisa em ComunicaçãoThis article presents an initial mapping of the ways in which the user is constructed on YouTube and raises questions that are problems of knowledge for contemporary studies on image and audiovisual content on the web. Over its ten years of existence, the platform constructed its users associated to several meanings, valuing his amateur status, or, more recently, that of the creator, developer and entrepreneur with audiovisual content as the center of this entire process. These relationships are discussed in dialogue with authors such as Benjamin and Certeau, who discuss the place of the technique in culture and in the relationships between production and consumption, besides ownership and use in everyday life. The contradictions between a user programmed by the interface and a user who reprogrammed demonstrates a transitional and complex technical stage. It is therefore an important stage for audiovisual and communication studies.El artículo presenta una cartografía inicial de los modos como el usuario es construido en YouTube y formula problemas de conocimiento para los estudios contemporáneos de la imagen y del audiovisual en la web. A lo largo de los diez años de existencia, la plataforma fue construyendo el usuario asociado a sentidos diversos, valorando su condición de amante o, más recientemente su condición de creador, desarrollador y emprendedor. Esas relaciones son problematizadas en diálogo con autores como Benjamin y Certeau, que discuten el lugar de la técnica en la cultura y en las relaciones entre producción y consumo y los modos de producción, por apropiaciones y usos en la cotidianidad. Las contradicciones entre un usuario programado por la interface y un usuario que la reprograma demuestra un estado transitorio y complejo de la técnica y, por eso, fértil para los estudios del audiovisual y de la comunicación.O artigo apresenta uma cartografia inicial dos modos em que o usuário é construído no YouTube e formula problemas de conhecimento para os estudos contemporâneos da imagem e do audiovisual na web. Ao longo dos dez anos de existência, a plataforma foi construindo o usuário associado a sentidos diversos,valorizando sua condição de amador ou, mais recentemente sua condição de criador, desenvolvedor e empreendedor. Essas relações são problematizadas em diálogo com autores como Benjamin e Certeau, que discutem o lugar da técnica na cultura e nas relações entre produção e consumo e os modos de produção por apropriações e usos no cotidiano. As contradições entre um usuário programado pela interface e um usuário que a reprograma demonstra um estágio transitório e complexo da técnica e, por isso, fértil para os estudos do audiovisual e da comunicação.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2525610.15448/1980-3729.2017.2.25256Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25256Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25256Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID252561980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25256/15213Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessMontaño, Sonia2017-06-10T02:10:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25256Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-10T02:10:20Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube La construcción del usuario en la cultura audiovisual de YouTube A construção do usuário na cultura audiovisual do YouTube |
title |
The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube |
spellingShingle |
The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube Montaño, Sonia User Video platforms YouTube YouTube Usuario plataformas de video YouTube Métodos de investigación en comunicación Usuário Plataformas de vídeo YouTube Metodologias de pesquisa em Comunicação |
title_short |
The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube |
title_full |
The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube |
title_fullStr |
The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube |
title_full_unstemmed |
The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube |
title_sort |
The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube |
author |
Montaño, Sonia |
author_facet |
Montaño, Sonia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Montaño, Sonia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
User Video platforms YouTube YouTube Usuario plataformas de video YouTube Métodos de investigación en comunicación Usuário Plataformas de vídeo YouTube Metodologias de pesquisa em Comunicação |
topic |
User Video platforms YouTube YouTube Usuario plataformas de video YouTube Métodos de investigación en comunicación Usuário Plataformas de vídeo YouTube Metodologias de pesquisa em Comunicação |
description |
This article presents an initial mapping of the ways in which the user is constructed on YouTube and raises questions that are problems of knowledge for contemporary studies on image and audiovisual content on the web. Over its ten years of existence, the platform constructed its users associated to several meanings, valuing his amateur status, or, more recently, that of the creator, developer and entrepreneur with audiovisual content as the center of this entire process. These relationships are discussed in dialogue with authors such as Benjamin and Certeau, who discuss the place of the technique in culture and in the relationships between production and consumption, besides ownership and use in everyday life. The contradictions between a user programmed by the interface and a user who reprogrammed demonstrates a transitional and complex technical stage. It is therefore an important stage for audiovisual and communication studies. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25256 10.15448/1980-3729.2017.2.25256 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25256 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2017.2.25256 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25256/15213 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25256 Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25256 Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID25256 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2017.2 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1752127666503286784 |