Pasolini. Modulations of filmic forms
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24956 |
Resumo: | This article is a dialogue with some of the writings of Pasolini about cinema, especially with the conversations recordings of transcriptions made at different times of footage in “The Voice of Pasolini” published in 2000 in Madrid, and texts, from 1957 to 1974, collected in a book by Cahiers du Cinema, in the writings on cinema, when Pasolini speaks of clashes in the construction plans with the inclusion of light in certain scenes and way of directing actors. It is to understand how filmic forms respond to the demands of the director who makes a modulations film of matter in the world, worked in a few frames in dramatic climaxes in formulations of gestures in the assembly and precise camera movements with the aim of inscribe a shape in the clash with the over-exposure of light on the bodies. |
id |
PUC_RS-12_6a1913b86d7f6b501bb0ef0d79194cd4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24956 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Pasolini. Modulations of filmic formsPasolini. De las modulaciones de las formas fílmicasPasolini. Das modulações das formas fílmicas.PasoliniFilmic FormsModulationsPasoliniPasoliniformas fílmicasmodulacionesCinePasoliniFormas FílmicasModulaçõesCinemaThis article is a dialogue with some of the writings of Pasolini about cinema, especially with the conversations recordings of transcriptions made at different times of footage in “The Voice of Pasolini” published in 2000 in Madrid, and texts, from 1957 to 1974, collected in a book by Cahiers du Cinema, in the writings on cinema, when Pasolini speaks of clashes in the construction plans with the inclusion of light in certain scenes and way of directing actors. It is to understand how filmic forms respond to the demands of the director who makes a modulations film of matter in the world, worked in a few frames in dramatic climaxes in formulations of gestures in the assembly and precise camera movements with the aim of inscribe a shape in the clash with the over-exposure of light on the bodies. Este artículo es un diálogo con algunos de los escritores de Pasolini sobre cine, en especial con las transcripciones de grabaciones de conversaciones realizadas en diferentes momentos de la filmación La voz de Pasolini, publicado en el año 2000, en Madrid, y en los textos de 1957-1974, reunidos por los Cahiers du Cinema en un libro, en los escritos sobre el cine, cuando Pasolini habla de los embates en la construcción de planos, con la inserción de la luz en determinadas escenas y en la forma de dirigir a los actores. Se trata de entender cómo las formas fílmicas responden a demandas del realizador que hace un cine de modulación de la materia en el mundo, trabajadas en encuadramientos breves, en ápices dramáticos, en formulaciones de los gestos en el montaje y en movimientos de cámara precisos, con el objetivo de inscribir una forma de embate con las sobre-exposiciones de las luces sobre los cuerpos.Este artigo é um diálogo com alguns dos escritos de Pasolini sobre cinema, em especial com as transcrições de gravações de conversas realizadas em diferentesmomentos de filmagens em La Voz de Pasolini, publicado no ano 2000, em Madrid, e nos textos, de 1957-1974, reunidos em livro pela Cahiers du Cinema, nos escritos sobre o cinema, quando Pasolini fala dos embates na construção de planos, com a inserção da luz em determinadas cenas e na forma de dirigir atores. Trata-se de entender como as formas fílmicas respondem a demandas do realizador que faz um cinema de modulações da matéria do mundo, trabalhadas em enquadramentos breves, em ápices dramáticos, em formulações dos gestos na montagem e em movimentos de câmera precisos com o objetivo de inscrever uma forma no embate com as sobreexposições das luzes sobre os corpos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2495610.15448/1980-3729.2017.2.24956Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID24956Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID24956Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID249561980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24956/15211Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessBezerra Furtado, Sylvia Beatriz2017-06-10T02:10:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24956Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-10T02:10:20Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pasolini. Modulations of filmic forms Pasolini. De las modulaciones de las formas fílmicas Pasolini. Das modulações das formas fílmicas. |
title |
Pasolini. Modulations of filmic forms |
spellingShingle |
Pasolini. Modulations of filmic forms Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz Pasolini Filmic Forms Modulations Pasolini Pasolini formas fílmicas modulaciones Cine Pasolini Formas Fílmicas Modulações Cinema |
title_short |
Pasolini. Modulations of filmic forms |
title_full |
Pasolini. Modulations of filmic forms |
title_fullStr |
Pasolini. Modulations of filmic forms |
title_full_unstemmed |
Pasolini. Modulations of filmic forms |
title_sort |
Pasolini. Modulations of filmic forms |
author |
Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz |
author_facet |
Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pasolini Filmic Forms Modulations Pasolini Pasolini formas fílmicas modulaciones Cine Pasolini Formas Fílmicas Modulações Cinema |
topic |
Pasolini Filmic Forms Modulations Pasolini Pasolini formas fílmicas modulaciones Cine Pasolini Formas Fílmicas Modulações Cinema |
description |
This article is a dialogue with some of the writings of Pasolini about cinema, especially with the conversations recordings of transcriptions made at different times of footage in “The Voice of Pasolini” published in 2000 in Madrid, and texts, from 1957 to 1974, collected in a book by Cahiers du Cinema, in the writings on cinema, when Pasolini speaks of clashes in the construction plans with the inclusion of light in certain scenes and way of directing actors. It is to understand how filmic forms respond to the demands of the director who makes a modulations film of matter in the world, worked in a few frames in dramatic climaxes in formulations of gestures in the assembly and precise camera movements with the aim of inscribe a shape in the clash with the over-exposure of light on the bodies. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24956 10.15448/1980-3729.2017.2.24956 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24956 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2017.2.24956 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24956/15211 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID24956 Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID24956 Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID24956 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2017.2 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663169433600 |