Pasolini. Modulations of filmic forms

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24956
Resumo: This article is a dialogue with some of the writings of Pasolini about cinema, especially with the conversations recordings of transcriptions made at different times of footage in “The Voice of Pasolini” published in 2000 in Madrid, and texts, from 1957 to 1974, collected in a book by Cahiers du Cinema, in the writings on cinema, when Pasolini speaks of clashes in the construction plans with the inclusion of light in certain scenes and way of directing actors. It is to understand how filmic forms respond to the demands of the director who makes a modulations film of matter in the world, worked in a few frames in dramatic climaxes in formulations of gestures in the assembly and precise camera movements with the aim of inscribe a shape in the clash with the over-exposure of light on the bodies. 
id PUC_RS-12_6a1913b86d7f6b501bb0ef0d79194cd4
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24956
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Pasolini. Modulations of filmic formsPasolini. De las modulaciones de las formas fílmicasPasolini. Das modulações das formas fílmicas.PasoliniFilmic FormsModulationsPasoliniPasoliniformas fílmicasmodulacionesCinePasoliniFormas FílmicasModulaçõesCinemaThis article is a dialogue with some of the writings of Pasolini about cinema, especially with the conversations recordings of transcriptions made at different times of footage in “The Voice of Pasolini” published in 2000 in Madrid, and texts, from 1957 to 1974, collected in a book by Cahiers du Cinema, in the writings on cinema, when Pasolini speaks of clashes in the construction plans with the inclusion of light in certain scenes and way of directing actors. It is to understand how filmic forms respond to the demands of the director who makes a modulations film of matter in the world, worked in a few frames in dramatic climaxes in formulations of gestures in the assembly and precise camera movements with the aim of inscribe a shape in the clash with the over-exposure of light on the bodies. Este artículo es un diálogo con algunos de los escritores de Pasolini sobre cine, en especial con las transcripciones de grabaciones de conversaciones realizadas en diferentes momentos de la filmación La voz de Pasolini, publicado en el año 2000, en Madrid, y en los textos de 1957-1974, reunidos por los Cahiers du Cinema en un libro, en los escritos sobre el cine, cuando Pasolini habla de los embates en la construcción de planos, con la inserción de la luz en determinadas escenas y en la forma de dirigir a los actores. Se trata de entender cómo las formas fílmicas responden a demandas del realizador que hace un cine de modulación de la materia en el mundo, trabajadas en encuadramientos breves, en ápices dramáticos, en formulaciones de los gestos en el montaje y en movimientos de cámara precisos, con el objetivo de inscribir una forma de embate con las sobre-exposiciones de las luces sobre los cuerpos.Este artigo é um diálogo com alguns dos escritos de Pasolini sobre cinema, em especial com as transcrições de gravações de conversas realizadas em diferentesmomentos de filmagens em La Voz de Pasolini, publicado no ano 2000, em Madrid, e nos textos, de 1957-1974, reunidos em livro pela Cahiers du Cinema, nos escritos sobre o cinema, quando Pasolini fala dos embates na construção de planos, com a inserção da luz em determinadas cenas e na forma de dirigir atores. Trata-se de entender como as formas fílmicas respondem a demandas do realizador que faz um cinema de modulações da matéria do mundo, trabalhadas em enquadramentos breves, em ápices dramáticos, em formulações dos gestos na montagem e em movimentos de câmera precisos com o objetivo de inscrever uma forma no embate com as sobreexposições das luzes sobre os corpos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2495610.15448/1980-3729.2017.2.24956Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID24956Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID24956Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID249561980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24956/15211Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessBezerra Furtado, Sylvia Beatriz2017-06-10T02:10:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24956Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-10T02:10:20Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Pasolini. Modulations of filmic forms
Pasolini. De las modulaciones de las formas fílmicas
Pasolini. Das modulações das formas fílmicas.
title Pasolini. Modulations of filmic forms
spellingShingle Pasolini. Modulations of filmic forms
Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz
Pasolini
Filmic Forms
Modulations
Pasolini
Pasolini
formas fílmicas
modulaciones
Cine
Pasolini
Formas Fílmicas
Modulações
Cinema
title_short Pasolini. Modulations of filmic forms
title_full Pasolini. Modulations of filmic forms
title_fullStr Pasolini. Modulations of filmic forms
title_full_unstemmed Pasolini. Modulations of filmic forms
title_sort Pasolini. Modulations of filmic forms
author Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz
author_facet Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz
dc.subject.por.fl_str_mv Pasolini
Filmic Forms
Modulations
Pasolini
Pasolini
formas fílmicas
modulaciones
Cine
Pasolini
Formas Fílmicas
Modulações
Cinema
topic Pasolini
Filmic Forms
Modulations
Pasolini
Pasolini
formas fílmicas
modulaciones
Cine
Pasolini
Formas Fílmicas
Modulações
Cinema
description This article is a dialogue with some of the writings of Pasolini about cinema, especially with the conversations recordings of transcriptions made at different times of footage in “The Voice of Pasolini” published in 2000 in Madrid, and texts, from 1957 to 1974, collected in a book by Cahiers du Cinema, in the writings on cinema, when Pasolini speaks of clashes in the construction plans with the inclusion of light in certain scenes and way of directing actors. It is to understand how filmic forms respond to the demands of the director who makes a modulations film of matter in the world, worked in a few frames in dramatic climaxes in formulations of gestures in the assembly and precise camera movements with the aim of inscribe a shape in the clash with the over-exposure of light on the bodies. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24956
10.15448/1980-3729.2017.2.24956
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24956
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2017.2.24956
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24956/15211
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID24956
Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID24956
Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID24956
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2017.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663169433600