Visibility politics as facts of affection: What ethics for visibility?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Rose de Melo
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8187
Resumo: The article aims to analyze the relationship between image’s consumption and Spinoza’s theoretical framework, leading to the affections. Adopting an essayistic intonation, put in question the political dimension of Ethics, and also argues if an ethics is possible to analyses visibility. How we are affected by images, and how does we affect them? What is the nature of iconoclasts and idolaters passions and how they dialogue with the epistemic questions that constitute the communication area? Sensationalist’s images, representations of violence add or decrease our potency of action? Why we use to adopt, in the consumption of images, unhappy passions?
id PUC_RS-12_737105c9b699ac061824242f9b7efebd
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8187
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Visibility politics as facts of affection: What ethics for visibility?Políticas de visibilidad como hechos de afección: ¿Qué ética para las visualidades?Políticas de visibilidade como fatos de afecção: Que ética para as visualidades?ImageconsumptionaffectionsMediationImagenConsumoAfectosMediaciónImagemConsumoAfecçãoMediaçãoThe article aims to analyze the relationship between image’s consumption and Spinoza’s theoretical framework, leading to the affections. Adopting an essayistic intonation, put in question the political dimension of Ethics, and also argues if an ethics is possible to analyses visibility. How we are affected by images, and how does we affect them? What is the nature of iconoclasts and idolaters passions and how they dialogue with the epistemic questions that constitute the communication area? Sensationalist’s images, representations of violence add or decrease our potency of action? Why we use to adopt, in the consumption of images, unhappy passions?El artículo relaciona el consumo de las imágenes a las teorías de la afección de Spinoza. Con una entonación ensayística, problematiza la dimensión política y pregunta si una ética es posible para las visualidades. ¿Cómo somos afectados y cómo, nosotros mismos, afecta las imágenes? ¿Cuál es la naturaleza de las pasiones iconoclastas e iconófilas y en qué medida dialogan con embates epistémicos fundadores del campo de la comunicación? Imágenes sensacionales, representaciones de la violencia aumentan o disminuyen nuestra potencia de actuar? ¿Por qué motivos alimentamos, en el consumo de las visualidades, pasiones infelices?O artigo relaciona o consumo das imagens às teorias da afecção de Spinoza. Assumindo entonação ensaística, problematiza a dimensão política e pergunta se uma Ética é possível para as visualidades. Como somos afetados e como, nós mesmos, afetamos as imagens? Qual a natureza das paixões iconoclastas e iconófilas e em que medida dialogam com embates epistêmicos fundadores do campo da comunicação? Imagens sensacionais, representações da violência aumentam ou diminuem nossa potência de agir? Por que motivos alimentamos, no consumo das visualidades, paixões infelizes?Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-01-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/818710.15448/1980-3729.2010.3.8187Revista FAMECOS; Vol. 17 No. 3 (2010); 199-206Revista FAMECOS; Vol. 17 Núm. 3 (2010); 199-206Revista FAMECOS; v. 17 n. 3 (2010); 199-2061980-37291415-054910.15448/1980-3729.2010.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8187/5876Rocha, Rose de Meloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-05T01:21:35Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8187Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2018-01-05T01:21:35Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Visibility politics as facts of affection: What ethics for visibility?
Políticas de visibilidad como hechos de afección: ¿Qué ética para las visualidades?
Políticas de visibilidade como fatos de afecção: Que ética para as visualidades?
title Visibility politics as facts of affection: What ethics for visibility?
spellingShingle Visibility politics as facts of affection: What ethics for visibility?
Rocha, Rose de Melo
Image
consumption
affections
Mediation
Imagen
Consumo
Afectos
Mediación
Imagem
Consumo
Afecção
Mediação
title_short Visibility politics as facts of affection: What ethics for visibility?
title_full Visibility politics as facts of affection: What ethics for visibility?
title_fullStr Visibility politics as facts of affection: What ethics for visibility?
title_full_unstemmed Visibility politics as facts of affection: What ethics for visibility?
title_sort Visibility politics as facts of affection: What ethics for visibility?
author Rocha, Rose de Melo
author_facet Rocha, Rose de Melo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Rose de Melo
dc.subject.por.fl_str_mv Image
consumption
affections
Mediation
Imagen
Consumo
Afectos
Mediación
Imagem
Consumo
Afecção
Mediação
topic Image
consumption
affections
Mediation
Imagen
Consumo
Afectos
Mediación
Imagem
Consumo
Afecção
Mediação
description The article aims to analyze the relationship between image’s consumption and Spinoza’s theoretical framework, leading to the affections. Adopting an essayistic intonation, put in question the political dimension of Ethics, and also argues if an ethics is possible to analyses visibility. How we are affected by images, and how does we affect them? What is the nature of iconoclasts and idolaters passions and how they dialogue with the epistemic questions that constitute the communication area? Sensationalist’s images, representations of violence add or decrease our potency of action? Why we use to adopt, in the consumption of images, unhappy passions?
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-01-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8187
10.15448/1980-3729.2010.3.8187
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8187
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2010.3.8187
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8187/5876
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 17 No. 3 (2010); 199-206
Revista FAMECOS; Vol. 17 Núm. 3 (2010); 199-206
Revista FAMECOS; v. 17 n. 3 (2010); 199-206
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2010.3
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128661465497600