Cinema and the Art of Anachronism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Watkins, Raymond
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43380
Resumo: This study argues that the way visual art forms migrate and transform from one media to another over time can be traced through their varied relationships to temporality. By introducing a model of “artistic anachronism,” it is possible to better understand the way these transformations take place. After establishing some of the theoretical characteristics of anachronism, the study turns to the films of the French filmmaker Robert Bresson, and the way he directly references painting through his films. Such an examination provides a model for future studies that use anachronism as a way of better understanding the way migrations take place between visual media both old and new.
id PUC_RS-12_77700182f591a14fba9890087113fe21
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43380
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Cinema and the Art of AnachronismCine y el Arte del AnacronismoCinema e a Arte do AnacronismoCinemaAnachronismRobert BressonCineAnachronismoRobert BressonCinemaAnacronismoRobert BressonThis study argues that the way visual art forms migrate and transform from one media to another over time can be traced through their varied relationships to temporality. By introducing a model of “artistic anachronism,” it is possible to better understand the way these transformations take place. After establishing some of the theoretical characteristics of anachronism, the study turns to the films of the French filmmaker Robert Bresson, and the way he directly references painting through his films. Such an examination provides a model for future studies that use anachronism as a way of better understanding the way migrations take place between visual media both old and new.Este estudio argumenta que la forma en que las formas de arte visual migran y se transforman de un medio a otro a lo largo del tiempo se puede rastrear en sus diferentes relaciones con la temporalidad. Al introducir un modelo de “anacronismo artístico”, es posible comprender mejor la forma en que se producen estas transformaciones. Después de establecer algunas de las características teóricas del anacronismo, el estudio se centra en las películas del cineasta francés Robert Bresson, y la forma en que hace referencia directamente a la pintura a través de sus películas. Tal examen proporciona un modelo para futuros estudios que utilizan el anacronismo como una forma de comprender mejor la forma en que se producen las migraciones entre los medios visuales.Este estudo argumenta que a forma como os formatos de arte visual migram e se transformam de uma mídia para outra ao longo do tempo pode ser traçada em suas diferentes relações com a temporalidade. Ao introduzir um modelo de “anacronismo artístico”, é possível compreender melhor a forma como essas transformações ocorrem. Depois de estabelecer algumas das características teóricas do anacronismo, o estudo se volta para os filmes do cineasta francês Robert Bresson, e a forma como ele faz referência direta à pintura através de seus filmes. Tal exame fornece um modelo para estudos futuros que usam o anacronismo como forma de entender melhor a forma como as migrações ocorrem entre as mídias visuais.  Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4338010.15448/1980-3729.2022.1.43380Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e43380Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e43380Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e433801980-37291415-054910.15448/1980-3729.2022.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSenghttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43380/27566Copyright (c) 2022 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWatkins, Raymond2023-01-06T12:36:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43380Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2023-01-06T12:36:37Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Cinema and the Art of Anachronism
Cine y el Arte del Anacronismo
Cinema e a Arte do Anacronismo
title Cinema and the Art of Anachronism
spellingShingle Cinema and the Art of Anachronism
Watkins, Raymond
Cinema
Anachronism
Robert Bresson
Cine
Anachronismo
Robert Bresson
Cinema
Anacronismo
Robert Bresson
title_short Cinema and the Art of Anachronism
title_full Cinema and the Art of Anachronism
title_fullStr Cinema and the Art of Anachronism
title_full_unstemmed Cinema and the Art of Anachronism
title_sort Cinema and the Art of Anachronism
author Watkins, Raymond
author_facet Watkins, Raymond
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Watkins, Raymond
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
Anachronism
Robert Bresson
Cine
Anachronismo
Robert Bresson
Cinema
Anacronismo
Robert Bresson
topic Cinema
Anachronism
Robert Bresson
Cine
Anachronismo
Robert Bresson
Cinema
Anacronismo
Robert Bresson
description This study argues that the way visual art forms migrate and transform from one media to another over time can be traced through their varied relationships to temporality. By introducing a model of “artistic anachronism,” it is possible to better understand the way these transformations take place. After establishing some of the theoretical characteristics of anachronism, the study turns to the films of the French filmmaker Robert Bresson, and the way he directly references painting through his films. Such an examination provides a model for future studies that use anachronism as a way of better understanding the way migrations take place between visual media both old and new.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43380
10.15448/1980-3729.2022.1.43380
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43380
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2022.1.43380
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43380/27566
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e43380
Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e43380
Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e43380
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2022.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128657290067969