Grace, body and conscience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraz, Maria Cristina Franco
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10376
Resumo: This article investigates the both elusive and allusive concept of grace or graciosity (Anmut), traditionally referred to dance and to the moving body of dancers. It analyses an inspiring text written by Heinrich von Kleist (1997) at the beginning of the XIXth century, named On the Marionette Theatre. This text is then articulated with some reflexions developed by the Portuguese philosopher José Gil (2001; 2002) on the body of the dancer, as well as with Henri Bergson’s (2001) discussions on mecanicity applied to the living body as a source of laughter. This exploration of Kleist’s theme of graciosity connected to the movements of dance leads us, two centuries after Kleist’s text, to new reflexions about the loss of a certain soul (delicious anachronical term) and of graciosity as correlated effects of a conscience more and more reflected in the spectacularized mirrors of image. 
id PUC_RS-12_7eb3233c98c712eedf5aabaf429d9fa1
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/10376
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Grace, body and conscienceGracia, cuerpo y conscienciaGraça, corpo e consciênciaGraciositybodydanceImaginaryGraciaCuerpoDanzaImagenGraçacorpodançaImagemThis article investigates the both elusive and allusive concept of grace or graciosity (Anmut), traditionally referred to dance and to the moving body of dancers. It analyses an inspiring text written by Heinrich von Kleist (1997) at the beginning of the XIXth century, named On the Marionette Theatre. This text is then articulated with some reflexions developed by the Portuguese philosopher José Gil (2001; 2002) on the body of the dancer, as well as with Henri Bergson’s (2001) discussions on mecanicity applied to the living body as a source of laughter. This exploration of Kleist’s theme of graciosity connected to the movements of dance leads us, two centuries after Kleist’s text, to new reflexions about the loss of a certain soul (delicious anachronical term) and of graciosity as correlated effects of a conscience more and more reflected in the spectacularized mirrors of image. El artículo busca investigar el esquivo y deslizante concepto de gracia o graciosidad (Anmut) del cuerpo, tradicionalmente remitido a la danza y al cuerpo del bailarín. Para ello, retoma la lectura de un instigante texto de Heinrich von Kleist (1997), titulado Sobre el teatro de marionetas, articulándolo a ciertas reflexiones de José Gil (2001; 2002) acerca del cuerpo del bailarín, así como las de Henri Bergson (2001) sobre el mecánico aplicado en vivo, fuente de la risa y de la comicidad. La exploración del tema de la gracia en el movimiento del cuerpo a partir de este texto de principios del siglo XIX permite cernir, de modo extemporáneo, las relaciones entre gracia, conciencia e imagen, añadiendo a la reflexión sobre el cuerpo en la contemporaneidad el tema oportunamente anacrónico de la pérdida de la pérdida alma y de la gracia por efecto de una conciencia que se refleja en los espetacularizados espejos de la imagen.O artigo visa a investigar o esquivo e deslizante conceito de graça ou graciosidade (Anmut) do corpo, tradicionalmente remetido à dança e ao corpo do bailarino. Para tal, retoma a leitura de um instigante texto de Heinrich von Kleist (1997), intitulado Sobre o teatro de marionetes, articulando-o a certas reflexões de José Gil (2001; 2002) acerca do corpo do bailarino, bem como as de Henri Bergson(2001) sobre o mecânico aplicado ao vivo, fonte do riso e da comicidade. A exploração do tema da graça no movimento do corpo a partir deste texto do início do século XIX permite cernir, de modo extemporâneo, as relações entre graça, consciência e imagem, acrescentando à reflexão sobre o corpo na contemporaneidade o tema oportunamente anacrônico da perda da alma e da graça por efeito de uma consciência que se reflete nos espetacularizados espelhos da imagem.Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1037610.15448/1980-3729.2011.3.10376Revista FAMECOS; Vol. 18 No. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 674-684Revista FAMECOS; Vol. 18 Núm. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 674-684Revista FAMECOS; v. 18 n. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 674-6841980-37291415-054910.15448/1980-3729.2011.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10376/7276Ferraz, Maria Cristina Francoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-11-20T13:56:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/10376Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-11-20T13:56:54Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Grace, body and conscience
Gracia, cuerpo y consciencia
Graça, corpo e consciência
title Grace, body and conscience
spellingShingle Grace, body and conscience
Ferraz, Maria Cristina Franco
Graciosity
body
dance
Imaginary
Gracia
Cuerpo
Danza
Imagen
Graça
corpo
dança
Imagem
title_short Grace, body and conscience
title_full Grace, body and conscience
title_fullStr Grace, body and conscience
title_full_unstemmed Grace, body and conscience
title_sort Grace, body and conscience
author Ferraz, Maria Cristina Franco
author_facet Ferraz, Maria Cristina Franco
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferraz, Maria Cristina Franco
dc.subject.por.fl_str_mv Graciosity
body
dance
Imaginary
Gracia
Cuerpo
Danza
Imagen
Graça
corpo
dança
Imagem
topic Graciosity
body
dance
Imaginary
Gracia
Cuerpo
Danza
Imagen
Graça
corpo
dança
Imagem
description This article investigates the both elusive and allusive concept of grace or graciosity (Anmut), traditionally referred to dance and to the moving body of dancers. It analyses an inspiring text written by Heinrich von Kleist (1997) at the beginning of the XIXth century, named On the Marionette Theatre. This text is then articulated with some reflexions developed by the Portuguese philosopher José Gil (2001; 2002) on the body of the dancer, as well as with Henri Bergson’s (2001) discussions on mecanicity applied to the living body as a source of laughter. This exploration of Kleist’s theme of graciosity connected to the movements of dance leads us, two centuries after Kleist’s text, to new reflexions about the loss of a certain soul (delicious anachronical term) and of graciosity as correlated effects of a conscience more and more reflected in the spectacularized mirrors of image. 
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10376
10.15448/1980-3729.2011.3.10376
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10376
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2011.3.10376
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10376/7276
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 18 No. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 674-684
Revista FAMECOS; Vol. 18 Núm. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 674-684
Revista FAMECOS; v. 18 n. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 674-684
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2011.3
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128661594472448