Grace, body and conscience
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10376 |
Resumo: | This article investigates the both elusive and allusive concept of grace or graciosity (Anmut), traditionally referred to dance and to the moving body of dancers. It analyses an inspiring text written by Heinrich von Kleist (1997) at the beginning of the XIXth century, named On the Marionette Theatre. This text is then articulated with some reflexions developed by the Portuguese philosopher José Gil (2001; 2002) on the body of the dancer, as well as with Henri Bergson’s (2001) discussions on mecanicity applied to the living body as a source of laughter. This exploration of Kleist’s theme of graciosity connected to the movements of dance leads us, two centuries after Kleist’s text, to new reflexions about the loss of a certain soul (delicious anachronical term) and of graciosity as correlated effects of a conscience more and more reflected in the spectacularized mirrors of image. |
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Grace, body and conscienceGracia, cuerpo y conscienciaGraça, corpo e consciênciaGraciositybodydanceImaginaryGraciaCuerpoDanzaImagenGraçacorpodançaImagemThis article investigates the both elusive and allusive concept of grace or graciosity (Anmut), traditionally referred to dance and to the moving body of dancers. It analyses an inspiring text written by Heinrich von Kleist (1997) at the beginning of the XIXth century, named On the Marionette Theatre. This text is then articulated with some reflexions developed by the Portuguese philosopher José Gil (2001; 2002) on the body of the dancer, as well as with Henri Bergson’s (2001) discussions on mecanicity applied to the living body as a source of laughter. This exploration of Kleist’s theme of graciosity connected to the movements of dance leads us, two centuries after Kleist’s text, to new reflexions about the loss of a certain soul (delicious anachronical term) and of graciosity as correlated effects of a conscience more and more reflected in the spectacularized mirrors of image. El artículo busca investigar el esquivo y deslizante concepto de gracia o graciosidad (Anmut) del cuerpo, tradicionalmente remitido a la danza y al cuerpo del bailarín. Para ello, retoma la lectura de un instigante texto de Heinrich von Kleist (1997), titulado Sobre el teatro de marionetas, articulándolo a ciertas reflexiones de José Gil (2001; 2002) acerca del cuerpo del bailarín, así como las de Henri Bergson (2001) sobre el mecánico aplicado en vivo, fuente de la risa y de la comicidad. La exploración del tema de la gracia en el movimiento del cuerpo a partir de este texto de principios del siglo XIX permite cernir, de modo extemporáneo, las relaciones entre gracia, conciencia e imagen, añadiendo a la reflexión sobre el cuerpo en la contemporaneidad el tema oportunamente anacrónico de la pérdida de la pérdida alma y de la gracia por efecto de una conciencia que se refleja en los espetacularizados espejos de la imagen.O artigo visa a investigar o esquivo e deslizante conceito de graça ou graciosidade (Anmut) do corpo, tradicionalmente remetido à dança e ao corpo do bailarino. Para tal, retoma a leitura de um instigante texto de Heinrich von Kleist (1997), intitulado Sobre o teatro de marionetes, articulando-o a certas reflexões de José Gil (2001; 2002) acerca do corpo do bailarino, bem como as de Henri Bergson(2001) sobre o mecânico aplicado ao vivo, fonte do riso e da comicidade. A exploração do tema da graça no movimento do corpo a partir deste texto do início do século XIX permite cernir, de modo extemporâneo, as relações entre graça, consciência e imagem, acrescentando à reflexão sobre o corpo na contemporaneidade o tema oportunamente anacrônico da perda da alma e da graça por efeito de uma consciência que se reflete nos espetacularizados espelhos da imagem.Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1037610.15448/1980-3729.2011.3.10376Revista FAMECOS; Vol. 18 No. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 674-684Revista FAMECOS; Vol. 18 Núm. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 674-684Revista FAMECOS; v. 18 n. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 674-6841980-37291415-054910.15448/1980-3729.2011.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10376/7276Ferraz, Maria Cristina Francoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-11-20T13:56:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/10376Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-11-20T13:56:54Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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