Oscar Wilde’s Salome: Veils, mirrors and beheading in the Belle Époque

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraz, Maria Cristina Franco
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Carvalho, Louise Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26065
Resumo: At the end of the 19th century, people could attend to the biblical theme of Salome and the beheading of John the Baptist, that generated an obsessive proliferation in Western culture. The dissemination of this episode in a secular modernity resonates some topics introduced in European thought, such as desire, sexuality, the crisis of identity and of the self’s supposed unity. Based on Nietzsche’s “power of the false”, this essay explores Oscar Wilde’s Salome and the interplays it establishes between veils/masks and mirrors. It also analyses some passages of the play which emphasize the dangers of direct gaze and of the drives that led modern subjectivities to “lose their heads”.
id PUC_RS-12_7febc0e0a382c3c1229017baeaf05c11
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26065
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Oscar Wilde’s Salome: Veils, mirrors and beheading in the Belle ÉpoqueLa Salomé de Oscar Wilde: Velos, espejos y decapitaciones en la Belle ÉpoqueA Salomé de Oscar Wilde: Véus, espelhos e decapitações na Belle ÉpoqueMirrorBeheadingModern cultureModern cultureEspejoDecapitaciónCultura modernaLa Salomé de Oscar WildeEspelhodecapitaçãocultura modernaA Salomé de Oscar WildeAt the end of the 19th century, people could attend to the biblical theme of Salome and the beheading of John the Baptist, that generated an obsessive proliferation in Western culture. The dissemination of this episode in a secular modernity resonates some topics introduced in European thought, such as desire, sexuality, the crisis of identity and of the self’s supposed unity. Based on Nietzsche’s “power of the false”, this essay explores Oscar Wilde’s Salome and the interplays it establishes between veils/masks and mirrors. It also analyses some passages of the play which emphasize the dangers of direct gaze and of the drives that led modern subjectivities to “lose their heads”.Al final del siglo XIX, el tema bíblico de Salomé y la decapitación de Juan Bautista resultaron a una obsesión dentro de la cultura Occidental. La difusión de este episodio en una modernidad secular resuena algunos temas introducidos en el pensamiento europeo, como el deseo, la sexualidad, la crisis de identidad y de la supuesta unidad del yo. Basado en el "poder del falso" de Nietzsche, este ensayo explora Salomé de Oscar Wilde y las interacciones que establece entre velos/máscaras y espejos. También analiza algunos pasajes de la obra que enfatizan los peligros de la mirada directa y de los impulsos que llevaron a las subjetividades modernas a "perder la cabeza".No final do século XIX, assistiu-se, na cultura ocidental, a uma proliferação obsessiva do tema bíblico de Salomé e da decapitação de João Batista, investigada neste artigo ensaístico a partir da peça Salomé (1893), de Oscar Wilde. A disseminação desse episódio na modernidade já laicizada pode ser lida como um dos indícios mais enfáticos da insistência da época em explorar temas pulsantes: o desejo, a sexualidade, a crise da identidade e da suposta coesão do “eu”. Na esteira de Nietzsche, a obra de Wilde realiza um interessante jogo de véus, de máscaras e de espelhos, elevando o falso a sua mais alta potência. Retomando trechos da peça, ressaltaremos os perigos do olhar e das pulsões que levaram a subjetividade moderna a “perder a cabeça”.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2606510.15448/1980-3729.2017.3.26065Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 3 (2017); ID26065Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 3 (2017); ID26065Revista FAMECOS; v. 24 n. 3 (2017); ID260651980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26065/15692Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerraz, Maria Cristina FrancoCarvalho, Louise Ferreira2017-09-01T11:29:39Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26065Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-09-01T11:29:39Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Oscar Wilde’s Salome: Veils, mirrors and beheading in the Belle Époque
La Salomé de Oscar Wilde: Velos, espejos y decapitaciones en la Belle Époque
A Salomé de Oscar Wilde: Véus, espelhos e decapitações na Belle Époque
title Oscar Wilde’s Salome: Veils, mirrors and beheading in the Belle Époque
spellingShingle Oscar Wilde’s Salome: Veils, mirrors and beheading in the Belle Époque
Ferraz, Maria Cristina Franco
Mirror
Beheading
Modern culture
Modern culture
Espejo
Decapitación
Cultura moderna
La Salomé de Oscar Wilde
Espelho
decapitação
cultura moderna
A Salomé de Oscar Wilde
title_short Oscar Wilde’s Salome: Veils, mirrors and beheading in the Belle Époque
title_full Oscar Wilde’s Salome: Veils, mirrors and beheading in the Belle Époque
title_fullStr Oscar Wilde’s Salome: Veils, mirrors and beheading in the Belle Époque
title_full_unstemmed Oscar Wilde’s Salome: Veils, mirrors and beheading in the Belle Époque
title_sort Oscar Wilde’s Salome: Veils, mirrors and beheading in the Belle Époque
author Ferraz, Maria Cristina Franco
author_facet Ferraz, Maria Cristina Franco
Carvalho, Louise Ferreira
author_role author
author2 Carvalho, Louise Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferraz, Maria Cristina Franco
Carvalho, Louise Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Mirror
Beheading
Modern culture
Modern culture
Espejo
Decapitación
Cultura moderna
La Salomé de Oscar Wilde
Espelho
decapitação
cultura moderna
A Salomé de Oscar Wilde
topic Mirror
Beheading
Modern culture
Modern culture
Espejo
Decapitación
Cultura moderna
La Salomé de Oscar Wilde
Espelho
decapitação
cultura moderna
A Salomé de Oscar Wilde
description At the end of the 19th century, people could attend to the biblical theme of Salome and the beheading of John the Baptist, that generated an obsessive proliferation in Western culture. The dissemination of this episode in a secular modernity resonates some topics introduced in European thought, such as desire, sexuality, the crisis of identity and of the self’s supposed unity. Based on Nietzsche’s “power of the false”, this essay explores Oscar Wilde’s Salome and the interplays it establishes between veils/masks and mirrors. It also analyses some passages of the play which emphasize the dangers of direct gaze and of the drives that led modern subjectivities to “lose their heads”.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26065
10.15448/1980-3729.2017.3.26065
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26065
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2017.3.26065
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26065/15692
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 3 (2017); ID26065
Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 3 (2017); ID26065
Revista FAMECOS; v. 24 n. 3 (2017); ID26065
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2017.3
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663213473792