Brazilian Popular Music rethinks identity and nation
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3402 |
Resumo: | The objective of this article is to approach the universe of mass music in Brazil, focusing on the discussion in Brazilian Popular Music and the role that its creators, from the 60s, have in the reflection and the construction of new parameters to think national identity and the Brazil as a nation. Brazil has in music production linked to the popular song decisive role in the genesis of new hybrid national identities; No longer fixed or essential, but marked by the articulation of "own" and "alien". Its creators help break down the asphyxiating barriers created by hardened nationalists, but without falling into the asphyxiating blind acceptance of what is produced and understood in the metropolis as the best. |
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Brazilian Popular Music rethinks identity and nationA Música Popular Brasileira repensa identidade e naçãoCommunicationtropicáliamusicCultural identitiesComunicaçãotropicáliamúsicaIdentidades culturaisThe objective of this article is to approach the universe of mass music in Brazil, focusing on the discussion in Brazilian Popular Music and the role that its creators, from the 60s, have in the reflection and the construction of new parameters to think national identity and the Brazil as a nation. Brazil has in music production linked to the popular song decisive role in the genesis of new hybrid national identities; No longer fixed or essential, but marked by the articulation of "own" and "alien". Its creators help break down the asphyxiating barriers created by hardened nationalists, but without falling into the asphyxiating blind acceptance of what is produced and understood in the metropolis as the best.O objetivo desse artigo é abordar o universo da música massiva no Brasil, focando a discussão na Música Popular Brasileira e o papel que seus criadores, a partir dos anos 60, têm na reflexão e na construção de novos parâmetros para se pensar identidade nacional e o Brasil enquanto nação. O Brasil tem na produção musical ligada à canção popular papel decisivo na gênese de novas identidades nacionais híbridas; não mais fixas, nem essencializadas, mas marcadas pela articulação do “próprio” e do “alheio”. Seus criadores auxiliam a quebrar as barreiras asfixiantes criadas por nacionalistas empedernidos, mas sem cair na também asfixiante aceitação cega daquilo que é produzido e entendido na metrópole como o melhor.Editora da PUCRS - ediPUCRS2008-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/340210.15448/1980-3729.2006.31.3402Revista FAMECOS; Vol. 13 No. 31 (2006); 125-132Revista FAMECOS; Vol. 13 Núm. 31 (2006); 125-132Revista FAMECOS; v. 13 n. 31 (2006); 125-1321980-37291415-054910.15448/1980-3729.2006.31reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3402/2667Nercolini, Marildo Joséinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-05-25T19:54:11Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/3402Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-05-25T19:54:11Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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