Hell is the other people: media, clientelism and corruption
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16424 |
Resumo: | The manuscript focuses on how the concepts of clientelism and corruption are used by the literature on Political Communication. It sustains that, instead of describing concrete, empirical subjects, both concepts are used in an adjective manner, as a means for describing some societies as being incapable to meet some ideal standards that are supposedly satisfied by other societies. Also it argues that this argumentative model is used in both international studies and those made in Brazil about the so-called “regional media”. |
id |
PUC_RS-12_8a8d6f08a6a6e5c2c4d1b5b9c657e2be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16424 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Hell is the other people: media, clientelism and corruptionEl infierno es el otro: los medios de comunicación, el clientelismo y la corrupciónO inferno são os outros: mídia, clientelismo e corrupçãoCorruptionPolitical CommunicationRegional MediaRegional MediaCorrupciónComunicación PolíticaMedios regionalesMedios regionalesCorrupçãoComunicação PolíticaMídia RegionalMídia regionalThe manuscript focuses on how the concepts of clientelism and corruption are used by the literature on Political Communication. It sustains that, instead of describing concrete, empirical subjects, both concepts are used in an adjective manner, as a means for describing some societies as being incapable to meet some ideal standards that are supposedly satisfied by other societies. Also it argues that this argumentative model is used in both international studies and those made in Brazil about the so-called “regional media”.A partir de un análisis conceptual sobre las relaciones entre medios y política, discutimos en este texto la forma en que los lugares de "centro" y "margen" se definen en el ámbito mediático. El texto se centra en la forma en que los conceptos de clientelismo y corrupción son empleados por la bibliografía relativa a la Comunicación Política. El trabajo está dividido en tres partes: conceptos de clientelismo y corrupción; Crítica a la influencia de la lógica centro / periferia adoptada en los estudios brasileños de comunicación, y propuesta para revisar estas perspectivas, a fin de ampliar el conocimiento de los ejes periféricos / regionales y proporcionar un conocimiento más amplio de las relaciones entre medios y política en diferentes medios. Verificamos que más que describir fenómenos concretos y empíricamente identificables, los conceptos se utilizan de manera adjetiva, como un elemento que apunta a la incapacidad de ciertas sociedades para satisfacer parámetros ideales que, supuestamente, serían satisfechos por otras.A partir de uma análise conceitual sobre as relações entre mídia e política, discutimos neste texto a forma com a qual os lugares de “centro” e “margem” são definidos no âmbito midiático. O texto enfoca o modo como os conceitos de clientelismo e corrupção são empregados pela bibliografia relativa à Comunicação Política. O trabalho está dividido em três partes: conceitos de clientelismo e corrupção; crítica à influência da lógica centro/periferia adotada nos estudos brasileiros de comunicação, e proposta para rever estas perspectivas, a fim de ampliarmos o conhecimento dos eixos periféricos/regionais e proporcionarmos um conhecimento mais amplo das relações entre mídia e política em diferentes mídias. Verificamos que mais do que descrever fenômenos concretos e empiricamente identificáveis, os conceitos são utilizados de maneira adjetiva, como um elemento que aponta a incapacidade de determinadas sociedades satisfazer parâmetros ideais que, supostamente, seriam satisfeitos por outras.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1642410.15448/1980-3729.2014.2.16424Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 2 (2014); 541-562Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 2 (2014); 541-562Revista FAMECOS; v. 21 n. 2 (2014); 541-5621980-37291415-054910.15448/1980-3729.2014.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16424/11801Albuquerque, Afonso dePinto, Pâmela Araujoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-29T15:42:53Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16424Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-29T15:42:53Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Hell is the other people: media, clientelism and corruption El infierno es el otro: los medios de comunicación, el clientelismo y la corrupción O inferno são os outros: mídia, clientelismo e corrupção |
title |
Hell is the other people: media, clientelism and corruption |
spellingShingle |
Hell is the other people: media, clientelism and corruption Albuquerque, Afonso de Corruption Political Communication Regional Media Regional Media Corrupción Comunicación Política Medios regionales Medios regionales Corrupção Comunicação Política Mídia Regional Mídia regional |
title_short |
Hell is the other people: media, clientelism and corruption |
title_full |
Hell is the other people: media, clientelism and corruption |
title_fullStr |
Hell is the other people: media, clientelism and corruption |
title_full_unstemmed |
Hell is the other people: media, clientelism and corruption |
title_sort |
Hell is the other people: media, clientelism and corruption |
author |
Albuquerque, Afonso de |
author_facet |
Albuquerque, Afonso de Pinto, Pâmela Araujo |
author_role |
author |
author2 |
Pinto, Pâmela Araujo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Albuquerque, Afonso de Pinto, Pâmela Araujo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corruption Political Communication Regional Media Regional Media Corrupción Comunicación Política Medios regionales Medios regionales Corrupção Comunicação Política Mídia Regional Mídia regional |
topic |
Corruption Political Communication Regional Media Regional Media Corrupción Comunicación Política Medios regionales Medios regionales Corrupção Comunicação Política Mídia Regional Mídia regional |
description |
The manuscript focuses on how the concepts of clientelism and corruption are used by the literature on Political Communication. It sustains that, instead of describing concrete, empirical subjects, both concepts are used in an adjective manner, as a means for describing some societies as being incapable to meet some ideal standards that are supposedly satisfied by other societies. Also it argues that this argumentative model is used in both international studies and those made in Brazil about the so-called “regional media”. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16424 10.15448/1980-3729.2014.2.16424 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16424 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2014.2.16424 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16424/11801 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 2 (2014); 541-562 Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 2 (2014); 541-562 Revista FAMECOS; v. 21 n. 2 (2014); 541-562 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2014.2 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128662538190848 |