Hell is the other people: media, clientelism and corruption

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Albuquerque, Afonso de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Pinto, Pâmela Araujo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16424
Resumo: The manuscript focuses on how the concepts of clientelism and corruption are used by the literature on Political Communication. It sustains that, instead of describing concrete, empirical subjects, both concepts are used in an adjective manner, as a means for describing some societies as being incapable to meet some ideal standards that are supposedly satisfied by other societies. Also it argues that this argumentative model is used in both international studies and those made in Brazil about the so-called “regional media”.
id PUC_RS-12_8a8d6f08a6a6e5c2c4d1b5b9c657e2be
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16424
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Hell is the other people: media, clientelism and corruptionEl infierno es el otro: los medios de comunicación, el clientelismo y la corrupciónO inferno são os outros: mídia, clientelismo e corrupçãoCorruptionPolitical CommunicationRegional MediaRegional MediaCorrupciónComunicación PolíticaMedios regionalesMedios regionalesCorrupçãoComunicação PolíticaMídia RegionalMídia regionalThe manuscript focuses on how the concepts of clientelism and corruption are used by the literature on Political Communication. It sustains that, instead of describing concrete, empirical subjects, both concepts are used in an adjective manner, as a means for describing some societies as being incapable to meet some ideal standards that are supposedly satisfied by other societies. Also it argues that this argumentative model is used in both international studies and those made in Brazil about the so-called “regional media”.A partir de un análisis conceptual sobre las relaciones entre medios y política, discutimos en este texto la forma en que los lugares de "centro" y "margen" se definen en el ámbito mediático. El texto se centra en la forma en que los conceptos de clientelismo y corrupción son empleados por la bibliografía relativa a la Comunicación Política. El trabajo está dividido en tres partes: conceptos de clientelismo y corrupción; Crítica a la influencia de la lógica centro / periferia adoptada en los estudios brasileños de comunicación, y propuesta para revisar estas perspectivas, a fin de ampliar el conocimiento de los ejes periféricos / regionales y proporcionar un conocimiento más amplio de las relaciones entre medios y política en diferentes medios. Verificamos que más que describir fenómenos concretos y empíricamente identificables, los conceptos se utilizan de manera adjetiva, como un elemento que apunta a la incapacidad de ciertas sociedades para satisfacer parámetros ideales que, supuestamente, serían satisfechos por otras.A partir de uma análise conceitual sobre as relações entre mídia e política, discutimos neste texto a forma com a qual os lugares de “centro” e “margem” são definidos no âmbito midiático. O texto enfoca o modo como os conceitos de clientelismo e corrupção são empregados pela bibliografia relativa à Comunicação Política. O trabalho está dividido em três partes: conceitos de clientelismo e corrupção; crítica à influência da lógica centro/periferia adotada nos estudos brasileiros de comunicação, e proposta para rever estas perspectivas, a fim de ampliarmos o conhecimento dos eixos periféricos/regionais e proporcionarmos um conhecimento mais amplo das relações entre mídia e política em diferentes mídias. Verificamos que mais do que descrever fenômenos concretos e empiricamente identificáveis, os conceitos são utilizados de maneira adjetiva, como um elemento que aponta a incapacidade de determinadas sociedades satisfazer parâmetros ideais que, supostamente, seriam satisfeitos por outras.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1642410.15448/1980-3729.2014.2.16424Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 2 (2014); 541-562Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 2 (2014); 541-562Revista FAMECOS; v. 21 n. 2 (2014); 541-5621980-37291415-054910.15448/1980-3729.2014.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16424/11801Albuquerque, Afonso dePinto, Pâmela Araujoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-29T15:42:53Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16424Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-29T15:42:53Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Hell is the other people: media, clientelism and corruption
El infierno es el otro: los medios de comunicación, el clientelismo y la corrupción
O inferno são os outros: mídia, clientelismo e corrupção
title Hell is the other people: media, clientelism and corruption
spellingShingle Hell is the other people: media, clientelism and corruption
Albuquerque, Afonso de
Corruption
Political Communication
Regional Media
Regional Media
Corrupción
Comunicación Política
Medios regionales
Medios regionales
Corrupção
Comunicação Política
Mídia Regional
Mídia regional
title_short Hell is the other people: media, clientelism and corruption
title_full Hell is the other people: media, clientelism and corruption
title_fullStr Hell is the other people: media, clientelism and corruption
title_full_unstemmed Hell is the other people: media, clientelism and corruption
title_sort Hell is the other people: media, clientelism and corruption
author Albuquerque, Afonso de
author_facet Albuquerque, Afonso de
Pinto, Pâmela Araujo
author_role author
author2 Pinto, Pâmela Araujo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Albuquerque, Afonso de
Pinto, Pâmela Araujo
dc.subject.por.fl_str_mv Corruption
Political Communication
Regional Media
Regional Media
Corrupción
Comunicación Política
Medios regionales
Medios regionales
Corrupção
Comunicação Política
Mídia Regional
Mídia regional
topic Corruption
Political Communication
Regional Media
Regional Media
Corrupción
Comunicación Política
Medios regionales
Medios regionales
Corrupção
Comunicação Política
Mídia Regional
Mídia regional
description The manuscript focuses on how the concepts of clientelism and corruption are used by the literature on Political Communication. It sustains that, instead of describing concrete, empirical subjects, both concepts are used in an adjective manner, as a means for describing some societies as being incapable to meet some ideal standards that are supposedly satisfied by other societies. Also it argues that this argumentative model is used in both international studies and those made in Brazil about the so-called “regional media”.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16424
10.15448/1980-3729.2014.2.16424
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16424
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2014.2.16424
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16424/11801
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 2 (2014); 541-562
Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 2 (2014); 541-562
Revista FAMECOS; v. 21 n. 2 (2014); 541-562
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2014.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128662538190848