Psychic economy of algorithms and platform laboratory: market, science and behavior modulation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/33095 |
Resumo: | The extensive and uninterrupted tracking of our online actions integrates the mechanism of an economic investment that employs data-driven human behavior modification strategies. In this context, we observe an increase of the technoscientific, economic and social interest in algorithmic processes based on the use of psychic and emotional information. This article aims to present insights on this Psychological Economics of Algorithms, emphasizing its disturbing laboratory dimension. Analyzing recent cases and aspects of digital platform architecture, we will show how the use of this data connects three layers: the economic one; the epistemological; and the behavioral management and control. We will note that the intersection of these layers make the boundaries between the laboratory and social life extremely blurred, which displays the troubled relations between science, technology and society in this emerging scenario. |
id |
PUC_RS-12_a421aa5998829947dde27706b7521bea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33095 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychic economy of algorithms and platform laboratory: market, science and behavior modulationEconomía psíquica de los algoritmos y laboratorio de plataformas: mercado, ciencia y modulación del comportamientoEconomia psíquica dos algoritmos e laboratório de plataforma: mercado, ciência e modulação do comportamentoAlgorithms. Plattform Laboratory. Subjectivity.Algoritmos. Laboratorio de plataformas. Subjetividad.Algoritmos. Laboratório de Plataforma. Subjetividade.CiberculturaThe extensive and uninterrupted tracking of our online actions integrates the mechanism of an economic investment that employs data-driven human behavior modification strategies. In this context, we observe an increase of the technoscientific, economic and social interest in algorithmic processes based on the use of psychic and emotional information. This article aims to present insights on this Psychological Economics of Algorithms, emphasizing its disturbing laboratory dimension. Analyzing recent cases and aspects of digital platform architecture, we will show how the use of this data connects three layers: the economic one; the epistemological; and the behavioral management and control. We will note that the intersection of these layers make the boundaries between the laboratory and social life extremely blurred, which displays the troubled relations between science, technology and society in this emerging scenario.El monitoreo amplio y continuo de nuestras acciones online integra los engranajes de una inversión económica que hace uso de inmensos volúmenes de datos para aplicación de estrategias de modificación del comportamiento. En este contexto, observamos un aumento de interés tecnocientífico, económico y social en los procesos algorítmicos de uso de informaciones psíquicas y emocionales. Este artículo presenta reflexiones sobre esta Economía Psíquica de los Algoritmos, haciendo hincapié en su inquietante dimensión de laboratorio. Analizando casos recientes y aspectos de la arquitectura de la plataforma digital, mostraremos cómo el uso de estos datos articula tres capas: la económica; la epistemológica; la de gestión y control comportamental. Notaremos que la intersección de estas capas vuelve los límites entre el laboratorio y la vida social extremadamente borrosos, llamándonos a reubicar el problema de las relaciones entre ciencia, tecnología y sociedad en este nuevo escenario.O extensivo e ininterrupto monitoramento de nossas ações online integram as engrenagens de um investimento econômico que direciona imensos volumes de dados para aplicação de estratégias de modificação do comportamento humano. Nesse contexto, observamos um aumento do interesse tecnocientífico, econômico e social em processos algorítmicos de extração e utilização de dados psíquicos e emocionais. Este artigo tem como objetivo apresentar reflexões sobre essa Economia Psíquica dos Algoritmos, enfatizando sua inquietante dimensão laboratorial. Analisando casos recentes e aspectos da arquitetura das plataformas digitais, mostraremos como o uso desses dados articula três camadas: a econômica; a epistemológica; e a de gestão e controle comportamental. Notaremos que o cruzamento dessas camadas tornam as fronteiras entre o laboratório e a vida social extremamente tênues, o que nos convoca a recolocar o problema das relações entre ciência, tecnologia e sociedade nesse novo cenário.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3309510.15448/1980-3729.2019.3.33095Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 3 (2019); e33095Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 3 (2019); e33095Revista FAMECOS; v. 26 n. 3 (2019); e330951980-37291415-054910.15448/1980-3729.2019.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/33095/19357Copyright (c) 2019 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBruno, Fernanda GlóriaBentes, Anna Carolina FrancoFaltay, Paulo2020-03-24T13:34:03Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33095Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2020-03-24T13:34:03Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychic economy of algorithms and platform laboratory: market, science and behavior modulation Economía psíquica de los algoritmos y laboratorio de plataformas: mercado, ciencia y modulación del comportamiento Economia psíquica dos algoritmos e laboratório de plataforma: mercado, ciência e modulação do comportamento |
title |
Psychic economy of algorithms and platform laboratory: market, science and behavior modulation |
spellingShingle |
Psychic economy of algorithms and platform laboratory: market, science and behavior modulation Bruno, Fernanda Glória Algorithms. Plattform Laboratory. Subjectivity. Algoritmos. Laboratorio de plataformas. Subjetividad. Algoritmos. Laboratório de Plataforma. Subjetividade. Cibercultura |
title_short |
Psychic economy of algorithms and platform laboratory: market, science and behavior modulation |
title_full |
Psychic economy of algorithms and platform laboratory: market, science and behavior modulation |
title_fullStr |
Psychic economy of algorithms and platform laboratory: market, science and behavior modulation |
title_full_unstemmed |
Psychic economy of algorithms and platform laboratory: market, science and behavior modulation |
title_sort |
Psychic economy of algorithms and platform laboratory: market, science and behavior modulation |
author |
Bruno, Fernanda Glória |
author_facet |
Bruno, Fernanda Glória Bentes, Anna Carolina Franco Faltay, Paulo |
author_role |
author |
author2 |
Bentes, Anna Carolina Franco Faltay, Paulo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bruno, Fernanda Glória Bentes, Anna Carolina Franco Faltay, Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Algorithms. Plattform Laboratory. Subjectivity. Algoritmos. Laboratorio de plataformas. Subjetividad. Algoritmos. Laboratório de Plataforma. Subjetividade. Cibercultura |
topic |
Algorithms. Plattform Laboratory. Subjectivity. Algoritmos. Laboratorio de plataformas. Subjetividad. Algoritmos. Laboratório de Plataforma. Subjetividade. Cibercultura |
description |
The extensive and uninterrupted tracking of our online actions integrates the mechanism of an economic investment that employs data-driven human behavior modification strategies. In this context, we observe an increase of the technoscientific, economic and social interest in algorithmic processes based on the use of psychic and emotional information. This article aims to present insights on this Psychological Economics of Algorithms, emphasizing its disturbing laboratory dimension. Analyzing recent cases and aspects of digital platform architecture, we will show how the use of this data connects three layers: the economic one; the epistemological; and the behavioral management and control. We will note that the intersection of these layers make the boundaries between the laboratory and social life extremely blurred, which displays the troubled relations between science, technology and society in this emerging scenario. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/33095 10.15448/1980-3729.2019.3.33095 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/33095 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2019.3.33095 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/33095/19357 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 3 (2019); e33095 Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 3 (2019); e33095 Revista FAMECOS; v. 26 n. 3 (2019); e33095 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2019.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663830036480 |