A new cinematographic genre: the documentary-catastrophe

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tucherman, Ieda
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Cavalcanti, Cecília C.B.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4091
Resumo: This article tries to show the idea of what we call documentarycatastrophe, as a new cinema gender. Our focus of interest are two films of similar theme and different nature: the winning An inconvenient truth, by the former-vice-president of the United States, Al Gore, and the documentary of BBC, Are we changing our planet? by the journalist David Attenborough. In these documentaries the world is the main character, with a rhetorical and aesthetic elements capable of convincing and to fascinate the spectators, in a game of construction of destruction images that reaches in the visual heart our affection for this planet and this life, once so photogenic
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spelling A new cinematographic genre: the documentary-catastropheUm novo gênero cinematográfico: o documentário catástrofeDocumentarycatastrophescientific aestheticsCinemaDocumentáriocatastrofismoestética científicaCinemaThis article tries to show the idea of what we call documentarycatastrophe, as a new cinema gender. Our focus of interest are two films of similar theme and different nature: the winning An inconvenient truth, by the former-vice-president of the United States, Al Gore, and the documentary of BBC, Are we changing our planet? by the journalist David Attenborough. In these documentaries the world is the main character, with a rhetorical and aesthetic elements capable of convincing and to fascinate the spectators, in a game of construction of destruction images that reaches in the visual heart our affection for this planet and this life, once so photogenicEste artigo busca cartografar uma idéia do que chamamos de documentário-catástrofe, como um novo gênero cinematográfico. Nosso foco de interesse são dois filmes de tema semelhante e natureza diferente: o premiado Uma verdade inconveniente, protagonizado pelo ex-vicepresidente dos Estados Unidos, Al Gore, e o documentário da BBC, Estamos mudando nosso planeta? realizado pelo jornalista David Attenborough. Nestes documentários o mundo é o personagem principal, com um conjunto retórico e estético capaz de convencer e fascinar os espectadores, num jogo de construção de imagens de destruição que atinge no coração visual nosso afeto por este planeta e esta vida, antes tão fotogênicos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2008-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/409110.15448/1980-3729.2008.35.4091Revista FAMECOS; Vol. 15 No. 35 (2008); 37-43Revista FAMECOS; Vol. 15 Núm. 35 (2008); 37-43Revista FAMECOS; v. 15 n. 35 (2008); 37-431980-37291415-054910.15448/1980-3729.2008.35reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4091/3107Tucherman, IedaCavalcanti, Cecília C.B.info:eu-repo/semantics/openAccess2017-05-28T15:43:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/4091Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-05-28T15:43:54Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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