Stylistic innovations in telenovela: the situation in Avenida Brasil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16648 |
Resumo: | This investigation of the Brazilian telenovela Avenida Brasil (Globo Network, 2012) uses the methodology for audiovisual analysis to detect stylistic innovations. Based on the concept of schemata, of researchers like Patrick C. Hogan and David Bordwell, this paper argues that a paradigm review is happening in the Brazilian television’s fiction towards the renewal of stylistic characteristics that were established by decades of successful production. The analysis is based on Edgar Morin’s idea that the mass culture is characterized by a conservation-innovation dynamic. In its current form, some Brazilian telenovelas, of which Avenida Brasil is probably the best example, absorb audiovisual schemata tested in cinema and other media, reconfiguring them according to their own narrative and communicational needs. |
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Stylistic innovations in telenovela: the situation in Avenida BrasilInnovaciones estilísticas en la telenovela: la situación en Avenida BrasilInovações estilísticas na telenovela: a situação em Avenida BrasilBrazilian TelevisionTelenovelaCognitivismBrazilian TelevisionTelevisión brasileñaTelenovelaCognitivismoTelevisión brasileñaTelevisão brasileiraTelenovelaCognitivismoTelevisão brasileiraThis investigation of the Brazilian telenovela Avenida Brasil (Globo Network, 2012) uses the methodology for audiovisual analysis to detect stylistic innovations. Based on the concept of schemata, of researchers like Patrick C. Hogan and David Bordwell, this paper argues that a paradigm review is happening in the Brazilian television’s fiction towards the renewal of stylistic characteristics that were established by decades of successful production. The analysis is based on Edgar Morin’s idea that the mass culture is characterized by a conservation-innovation dynamic. In its current form, some Brazilian telenovelas, of which Avenida Brasil is probably the best example, absorb audiovisual schemata tested in cinema and other media, reconfiguring them according to their own narrative and communicational needs.Examen de la telenovela Avenida Brasil (Globo, 2012), por medio de la metodología del análisis audiovisual, con el objetivo de detectar innovaciones estilísticas. Con base en el concepto de schemata, utilizado por investigadores de línea cognitivista, como Patrick C. Hogan y David Bordwell, se busca indicar que un proceso de revisión de paradigma ocurre en la ficción televisiva brasileña, en el sentido de la renovación de características estilísticas consagradas por el éxito de producción durante décadas. El análisis parte de la idea, sostenida por Edgar Morin, de que la cultura de masa se caracteriza también por una dinámica de conservación e innovación. En el período actual, algunas telenovelas brasileñas, de que Avenida Brasil es probablemente el mejor ejemplo, absorben esquemas audiovisuales probados en el cine y en otros medios, reconfigurándolos según sus propias necesidades narrativas y comunicacionales.Exame da telenovela Avenida Brasil (Globo, 2012), por meio da metodologia da análise audiovisual, com o objetivo de detectar inovações estilísticas. Com base no conceito de schemata, utilizado por pesquisadores de linha cognitivista, como Patrick C. Hogan e David Bordwell, procura-se indicar que um processo de revisão de paradigma ocorre na ficção televisiva brasileira, no sentido da renovação de características estilísticas consagradas pelo sucesso de décadas de produção. A análise parte da ideia, sustentada por Edgar Morin, de que a cultura de massa se caracteriza também por uma dinâmica de conservação e inovação. No período atual, algumas telenovelas brasileiras, de que Avenida Brasil é provavelmente o melhor exemplo, absorvem schemata audiovisuais testados no cinema e em outras mídias, reconfigurando-os segundo suas próprias necessidades narrativas e comunicacionais.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1664810.15448/1980-3729.2014.2.16648Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 2 (2014); 675-697Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 2 (2014); 675-697Revista FAMECOS; v. 21 n. 2 (2014); 675-6971980-37291415-054910.15448/1980-3729.2014.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16648/11811Pucci Junior, Renato Luizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-07-03T13:14:15Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16648Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-07-03T13:14:15Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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