Argumentation and image games in the speech of electoral propaganda
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16446 |
Resumo: | In this paper, the authors reflect on the electoral propaganda propagated by the radio during the plebiscite about the State division of Pará, in order to create the states of Carajás and Tapajós occurred in December 2011. Through two spots, the advertisements of the two political fronts involved in the electoral dispute are analyzed, having as analytical procedure the discursive work of game images idealized by Pêcheux (2010) and reformulated by Osakabe (1999). This paper also highlights how political speeches are configured as perlocutionary acts, once they need work with images about the narrator, the referent and voters, as a condition to win the vote. The conclusions show that these exercise leads to a fragmentation of the real and an overlap of imaginaries produced around aspects considered relevant to the campaign. |
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Argumentation and image games in the speech of electoral propagandaArgumento y juego de imágenes en el discurso de la propaganda electoralArgumentação e jogo de imagens no discurso da propaganda eleitoralTerritoryPolitical speechDiscourse analysisPolitical speechTerritorioDiscurso políticoAnálisis de discursoDiscurso PolíticoTerritórioDiscurso políticoAnálise de discursoDiscurso políticoIn this paper, the authors reflect on the electoral propaganda propagated by the radio during the plebiscite about the State division of Pará, in order to create the states of Carajás and Tapajós occurred in December 2011. Through two spots, the advertisements of the two political fronts involved in the electoral dispute are analyzed, having as analytical procedure the discursive work of game images idealized by Pêcheux (2010) and reformulated by Osakabe (1999). This paper also highlights how political speeches are configured as perlocutionary acts, once they need work with images about the narrator, the referent and voters, as a condition to win the vote. The conclusions show that these exercise leads to a fragmentation of the real and an overlap of imaginaries produced around aspects considered relevant to the campaign.En este artículo, las autoras reflejan sobre las propagandas electorales transmitidas en la radio durante el plebiscito sobre la división del estado de Pará, con fines a la creación de los estados de Carajás y Tapajós, ocurrido en diciembre de 2011. Se analizan, a través de dos viñetas, las propagandas de los dos frentes políticos en la disputa electoral, teniendo como procedimiento analítico el trabajo discursivo del juego de imágenes ideado por Pêcheux (2010) y reformulado por Osakabe (1999). Se evidencia el modo como los discursos políticos son configurados como actos perlocucionários, una vez que necesitan trabajar con imágenes acerca del falante, del referente y de los electores, teniendo como objectivo último la conquista del voto. Las conclusiones muestran que este ejercicio lleva a una fragmentación de lo real ya una superposición de imaginarios producidos acerca de aspectos considerados relevantes para la campaña.Neste artigo, as autoras refletem sobre as propagandas eleitorais veiculadas no rádio durante o plebiscito sobre a divisão do estado do Pará, com vistas à criação dos estados de Carajás e Tapajós, ocorrido em dezembro de 2011. São analisadas, através de duas vinhetas, as propagandas das duas frentes políticas envolvidas na disputa eleitoral, tendo como procedimento analítico o trabalho discursivo do jogo de imagens idealizado por Pêcheux (2010) e reformulado por Osakabe (1999). Evidencia-se o modo como os discursos políticos são configurados como atos perlocucionários, uma vez que precisam trabalhar com imagens acerca do falante, do referente e dos eleitores, tendo como condicionante a conquista do voto. As conclusões mostram que esse exercício leva a uma fragmentação do real e a uma sobreposição de imaginários produzidos acerca de aspectos considerados relevantes para a campanha.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1644610.15448/1980-3729.2014.3.16446Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 3 (2014); 807-829Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 3 (2014); 807-829Revista FAMECOS; v. 21 n. 3 (2014); 807-8291980-37291415-054910.15448/1980-3729.2014.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16446/12566Anjos, Hildete Pereira dosLisbôa, Flávia Marinhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-07-14T16:23:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16446Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-07-14T16:23:54Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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