Distribution and financing of contemporary commercial comedies in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Palermo, Raphael
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44451
Resumo: The commercial success of franchises such as Minha Mãe é uma Peça (2013-2019) and De Pernas Pro Ar (2010-2019) show that the popularity of Brazilian comedies continues to rise. In addition to the cultural and artistic appeal that these comedies have with the public, the financing and distribution models of these productions have proven to be equally important to their success. As this article argues, public funding from the Fundo Setorial do Audiovisual, the increasing presence of private investment, and the development of a domestic distribution network through Downtown and Paris Filmes have been fundamental for these comedies to reach movie theaters and break new box office records.
id PUC_RS-12_c39ec602884f803916ba178b8164283b
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44451
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Distribution and financing of contemporary commercial comedies in BrazilDistribución y financiamiento en el circuito comercial de comedias brasileñas contemporáneasDistribuição e financiamento no circuito comercial de comédias brasileiras contemporâneascomediesdistribution financingbrazilian cinema.Comediasdistribuciónfinanciamiento cine brasileño.comédiasdistribuiçãofinanciamentocinema brasileiro.The commercial success of franchises such as Minha Mãe é uma Peça (2013-2019) and De Pernas Pro Ar (2010-2019) show that the popularity of Brazilian comedies continues to rise. In addition to the cultural and artistic appeal that these comedies have with the public, the financing and distribution models of these productions have proven to be equally important to their success. As this article argues, public funding from the Fundo Setorial do Audiovisual, the increasing presence of private investment, and the development of a domestic distribution network through Downtown and Paris Filmes have been fundamental for these comedies to reach movie theaters and break new box office records.El éxito comercial de franquicias como Minha mãe é uma peça (2013-2019) y De pernas pro ar (2010-2019) demuestra que la popularidad de las comedias brasileñas sigue aumentando. Además del atractivo cultural y artístico que estas comedias tienen entre el público, los modelos de financiación y distribución de estas producciones han  demostrado ser igualmente importantes para su éxito. Este artículo explica como la financiación pública del Fundo Setorial do Audiovisual, la creciente presencia de inversión privada y el desarrollo de una red de distribución nacional a través de las distribuidoras Downtown y Paris Filmes han sido fundamentales para que estas comedias lleguen a las salas de cine y puedan batir récords de taquilla.O sucesso comercial de franquias como Minha mãe é uma peça (2013-2019) e De pernas pro ar (2010-2019) mostram que a popularidade das comédias brasileiras continua em alta. Além do apelo cultural e artístico que essas comédias têm com o público, os modelos de financiamento e de distribuição dessas produções têm sido igualmente importantes para o seu sucesso. Como este artigo argumenta, o financiamento público do Fundo Setorial do Audiovisual, a presença cada vez maior de investimentos privados e o desenvolvimento de uma rede doméstica de distribuição através das distribuidoras Downtown e Paris Filmes têm sido fundamentais para que essas comédias cheguem às salas de cinema e quebrem recordes de bilheteria.  Editora da PUCRS - ediPUCRS2024-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4445110.15448/1980-3729.2024.1.44451Revista FAMECOS; Vol. 31 No. 1 (2024): Single Volume - Continuous flow; e44451Revista FAMECOS; Vol. 31 Núm. 1 (2024): Volumen Único - Flujo continuo; e44451Revista FAMECOS; v. 31 n. 1 (2024): Volume único - Fluxo contínuo; e444511980-37291415-0549reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44451/28478Copyright (c) 2024 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPalermo, Raphael2024-04-09T14:35:35Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44451Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2024-04-09T14:35:35Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Distribution and financing of contemporary commercial comedies in Brazil
Distribución y financiamiento en el circuito comercial de comedias brasileñas contemporáneas
Distribuição e financiamento no circuito comercial de comédias brasileiras contemporâneas
title Distribution and financing of contemporary commercial comedies in Brazil
spellingShingle Distribution and financing of contemporary commercial comedies in Brazil
Palermo, Raphael
comedies
distribution
financing
brazilian cinema.
Comedias
distribución
financiamiento
cine brasileño.
comédias
distribuição
financiamento
cinema brasileiro.
title_short Distribution and financing of contemporary commercial comedies in Brazil
title_full Distribution and financing of contemporary commercial comedies in Brazil
title_fullStr Distribution and financing of contemporary commercial comedies in Brazil
title_full_unstemmed Distribution and financing of contemporary commercial comedies in Brazil
title_sort Distribution and financing of contemporary commercial comedies in Brazil
author Palermo, Raphael
author_facet Palermo, Raphael
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Palermo, Raphael
dc.subject.por.fl_str_mv comedies
distribution
financing
brazilian cinema.
Comedias
distribución
financiamiento
cine brasileño.
comédias
distribuição
financiamento
cinema brasileiro.
topic comedies
distribution
financing
brazilian cinema.
Comedias
distribución
financiamiento
cine brasileño.
comédias
distribuição
financiamento
cinema brasileiro.
description The commercial success of franchises such as Minha Mãe é uma Peça (2013-2019) and De Pernas Pro Ar (2010-2019) show that the popularity of Brazilian comedies continues to rise. In addition to the cultural and artistic appeal that these comedies have with the public, the financing and distribution models of these productions have proven to be equally important to their success. As this article argues, public funding from the Fundo Setorial do Audiovisual, the increasing presence of private investment, and the development of a domestic distribution network through Downtown and Paris Filmes have been fundamental for these comedies to reach movie theaters and break new box office records.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44451
10.15448/1980-3729.2024.1.44451
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44451
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2024.1.44451
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44451/28478
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 31 No. 1 (2024): Single Volume - Continuous flow; e44451
Revista FAMECOS; Vol. 31 Núm. 1 (2024): Volumen Único - Flujo continuo; e44451
Revista FAMECOS; v. 31 n. 1 (2024): Volume único - Fluxo contínuo; e44451
1980-3729
1415-0549
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128657343545344