DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gregoli, Roberta
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218
Resumo: This article is an in-depth analysis of the cinematic elements of an immensely popular Globochanchada, De Pernas para o Ar (Roberto Santucci, 2011), in the light of feminist theories and Mikhail Bakhtin’s theorisation on the carnivalesque. The article aims at investigating the ways in which an emerging outcry for popular representation is used to co-opt socially progressive — including feminist — demands. The analysis reveals that, while the film may contain transgressive elements relative to women’s sexuality, it nevertheless relies on the same oppressive practices to which feminism has historically been opposed.
id UFT-7_51b8e7a3f780edfa9f52e404179009db
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3218
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the BedroomDE PERNAS PRO AR: una revolución confinada ai dormitorioDE PERNAS PRO AR: uma revolução confinada ao quartogenderthe carnivalesquecomedybrazilian cinemaglobochanchadagenderthe carnivalesquecomedybrazilian cinemaglobochanchadagénerocarnavalescocomediacine brasileñoglobochanchadacarnavalescocomédiacinema brasileiroglobochanchadagêneroThis article is an in-depth analysis of the cinematic elements of an immensely popular Globochanchada, De Pernas para o Ar (Roberto Santucci, 2011), in the light of feminist theories and Mikhail Bakhtin’s theorisation on the carnivalesque. The article aims at investigating the ways in which an emerging outcry for popular representation is used to co-opt socially progressive — including feminist — demands. The analysis reveals that, while the film may contain transgressive elements relative to women’s sexuality, it nevertheless relies on the same oppressive practices to which feminism has historically been opposed.Este artículo es un análisis detallado de los elementos cinematográficos de una Globochanchada inmensamente popular, De Pernas para o Ar (Roberto Santucci, 2011), a la luz de la teoría feminista y la teoría de Mikhail Bakhtin acerca lo carnavalesco. El artículo tiene como objetivo investigar la forma en que se utiliza una demanda creciente de representación popular para cooptar a las demandas sociales progressistas - incluyendo las feministas. El análisis revela que mientras que la película contiene elementos transgresores relacionados con la sexualidad de las mujeres, no obstante, hace uso de las mismas prácticas de opresión a las que el feminismo históricamente se opone. Palabras clave: género; carnavalesco; comedia; cine brasileño; Globochanchada.Este artigo é uma análise detalhada dos elementos cinemáticos de uma Globochanchada imensamente popular, De Pernas para o Ar (Roberto Santucci, 2011), à luz da teoria feminist e da teorização de Mikhail Bakhtin acerco do carnavalesco. O artigo tem como objetivo investigar o modo através do qual uma crescente demanda por representação popular é utilizada para cooptar demandas socialmente progressistas – incluindo as feministas. A análise revela que, enquanto o filme contém elementos transgressivos relacionados à sexualidade das mulheres, ele no entanto faz uso das mesmas práticas opressoras às quais o feminismo historicamente se opõe.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/321810.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p131Observatory Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 131-160Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 131-160Observatoire Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 131-160Revista Observatório ; v. 3 n. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 131-1602447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/9582https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10042https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10045https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10048https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10050https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10051Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessGregoli, Roberta2022-03-04T13:22:34Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3218Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:22:34Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom
DE PERNAS PRO AR: una revolución confinada ai dormitorio
DE PERNAS PRO AR: uma revolução confinada ao quarto
title DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom
spellingShingle DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom
Gregoli, Roberta
gender
the carnivalesque
comedy
brazilian cinema
globochanchada
gender
the carnivalesque
comedy
brazilian cinema
globochanchada
género
carnavalesco
comedia
cine brasileño
globochanchada
carnavalesco
comédia
cinema brasileiro
globochanchada
gênero
title_short DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom
title_full DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom
title_fullStr DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom
title_full_unstemmed DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom
title_sort DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom
author Gregoli, Roberta
author_facet Gregoli, Roberta
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gregoli, Roberta
dc.subject.por.fl_str_mv gender
the carnivalesque
comedy
brazilian cinema
globochanchada
gender
the carnivalesque
comedy
brazilian cinema
globochanchada
género
carnavalesco
comedia
cine brasileño
globochanchada
carnavalesco
comédia
cinema brasileiro
globochanchada
gênero
topic gender
the carnivalesque
comedy
brazilian cinema
globochanchada
gender
the carnivalesque
comedy
brazilian cinema
globochanchada
género
carnavalesco
comedia
cine brasileño
globochanchada
carnavalesco
comédia
cinema brasileiro
globochanchada
gênero
description This article is an in-depth analysis of the cinematic elements of an immensely popular Globochanchada, De Pernas para o Ar (Roberto Santucci, 2011), in the light of feminist theories and Mikhail Bakhtin’s theorisation on the carnivalesque. The article aims at investigating the ways in which an emerging outcry for popular representation is used to co-opt socially progressive — including feminist — demands. The analysis reveals that, while the film may contain transgressive elements relative to women’s sexuality, it nevertheless relies on the same oppressive practices to which feminism has historically been opposed.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p131
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p131
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/9582
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10042
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10045
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10048
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10050
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10051
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 131-160
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 131-160
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 131-160
Revista Observatório ; v. 3 n. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 131-160
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313244398452736