Media activism and political participation: The discursivity of Brazilian media collectives in digital social networks
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41420 |
Resumo: | This article analyzes discursive strategies of Mídia Ninja and Jornalistas Livres, media collectives with broad capillarity in online social networks, to characterize the participation of groups in the Brazilian electoral process of 2018 and to inductively outline the relationship between media activism and political participation. Utterances posted on Facebook are interpreted based on an intertwining between Textually Oriented and Critical Discourse Analysis, considering eight categories (formats, ethos, textual genres, intertextuality and interdiscursivity, characterization of candidates, theme, participation and media activism). Results indicate that the relationship between media activism and participation is fruitful and positive for democracy, when it seeks social justice and defense of human rights. Marginalized subjects, movements and groups in public debates find representation in media activism, multiplying possibilities of participation. |
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Media activism and political participation: The discursivity of Brazilian media collectives in digital social networksMediactivismo y participación política: La discursividad de colectivos mediáticos brasileños en las redes sociales digitalesMidiativismo e participação política: A discursividade de coletivos midiáticos brasileiros nas redes sociais digitaisMedia activismPolitical participationMídia NinjaJornalistas LivresDiscourse AnalysisMediactivismoParticipación politicaMídia NinjaJornalistas LivresAnálisis del DiscursoMidiativismoParticipação políticaMídia NinjaJornalistas LivresAnálise de DiscursoThis article analyzes discursive strategies of Mídia Ninja and Jornalistas Livres, media collectives with broad capillarity in online social networks, to characterize the participation of groups in the Brazilian electoral process of 2018 and to inductively outline the relationship between media activism and political participation. Utterances posted on Facebook are interpreted based on an intertwining between Textually Oriented and Critical Discourse Analysis, considering eight categories (formats, ethos, textual genres, intertextuality and interdiscursivity, characterization of candidates, theme, participation and media activism). Results indicate that the relationship between media activism and participation is fruitful and positive for democracy, when it seeks social justice and defense of human rights. Marginalized subjects, movements and groups in public debates find representation in media activism, multiplying possibilities of participation.Este artículo analiza estrategias discursivas de la Mídia Ninja e los Jornalistas Livres, colectivos mediáticos con amplia capilaridad en las redes sociales en línea, para caracterizar la participación de los grupos en el proceso electoral brasileño de 2018 e inductivamente delinear la relación entre mediactivismo y participación política. Declaraciones publicadas en Facebook se interpretan sobre la base de un entrelazamiento entre el Análisis del Discurso Textual y Crítico, teniendo en cuenta ocho categorías (formatos, ethos, géneros textuales, intertextualidad e interdiscursividad, caracterización de candidatos, tema, participacíon e mediactivismo). Los resultados indican que la relación entre mediactivismo y participación es fructífera y positiva para la democracia cuando busca justicia social y defensa de los derechos humanos. Temas, movimientos y grupos marginados en los debates públicos encuentran representación en mediactivismo, multiplicando posibilidades de participación.Este artigo analisa estratégias discursivas da Mídia Ninja e dos Jornalistas Livres, coletivos midiáticos com ampla capilaridade nas redes sociais online, para caracterizar a participação dos grupos no processo eleitoral brasileiro de 2018 e delinear, indutivamente, a relação entre midiativismo e participação política. Enunciados postados no Facebook são interpretados com base num entrelaçamento entre as Análises do Discurso Textualmente Orientada e Crítica do Discurso, considerando oito categorias (formatos, ethos, gêneros textuais, intertextualidade e interdiscursividade, caracterização dos candidatos, tematização, participação e midiativismo). Os resultados indicam que a relação entre midiativismo e participação é profícua e positiva para a democracia, quando busca justiça social e defesa dos direitos humanos. Assuntos, movimentos e grupos marginalizados nos debates públicos encontram representatividade no midiativismo, multiplicando possibilidades de participação.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4142010.15448/1980-3729.2022.1.41420Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e41420Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e41420Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e414201980-37291415-054910.15448/1980-3729.2022.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41420/27628Copyright (c) 2022 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamalho, Raul2023-01-06T12:36:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41420Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2023-01-06T12:36:37Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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