Brazilian native digital journalism: A case study of Nexo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lenzi, Alexandre
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36102
Resumo: The article presents a case study of the Brazilian native digital journal Nexo, founded in November 2015. Nexo is an independent organization that produces informative contents in different formats. The research starts from a theoretical reflection involving the concepts of digital journalism and native digital journalism to, then, begin the study of the journal. The empirical research itself concentrates two steps. The first one is the study of published content of 16 different sections of Nexo. The second step includes the analysis of interviews with the managing director Paula Miraglia and the executive editor Marina Menezes, who explained, in telephone interviews, about the company’s routine and values shared by the team. At last, the investigation indicates a predisposition to experimentation and innovation in the newsroom of Nexo. Those values must be emphasized in the journalistic companies of contemporary context, regardless of the publishing platform.
id PUC_RS-12_cab2e5cf56f9bfbd14e887c8f4344d7f
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36102
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Brazilian native digital journalism: A case study of NexoPeriodismo nativo digital brasileño: Un estudio de caso del NexoJornalismo nativo digital brasileiro: Um estudo de caso do NexoDigital journalismNative digital journalismNexoPeriodismo digitalPeriodismo nativo digitalNexoJornalismo digitalJornalismo nativo digitalNexoThe article presents a case study of the Brazilian native digital journal Nexo, founded in November 2015. Nexo is an independent organization that produces informative contents in different formats. The research starts from a theoretical reflection involving the concepts of digital journalism and native digital journalism to, then, begin the study of the journal. The empirical research itself concentrates two steps. The first one is the study of published content of 16 different sections of Nexo. The second step includes the analysis of interviews with the managing director Paula Miraglia and the executive editor Marina Menezes, who explained, in telephone interviews, about the company’s routine and values shared by the team. At last, the investigation indicates a predisposition to experimentation and innovation in the newsroom of Nexo. Those values must be emphasized in the journalistic companies of contemporary context, regardless of the publishing platform.El artículo presenta un estudio de caso del periódico nativo digital brasileño Nexo, fundado en noviembre de 2015. Es una compañía independiente que produce contenido informativo en diferentes formatos. La investigación parte de una reflexión teórica sobre los conceptos de periodismo digital y periodismo nativo digital, para luego ingresar al estudio del periódico. La investigación empírica se divide en dos pasos. El primero es el análisis del contenido publicado en las 16 secciones diferentes del Nexo. Y el segundo incluye entrevistas con la directora Paula Miraglia y la editora ejecutiva Marina Menezes, quienes en entrevistas telefónicas explicaron un poco sobre la rutina y los valores de la compañía. Finalmente, el perfil elaborado demuestra una predisposición a la experimentación y la innovación en el equipo del Nexo, valores que merecen destacarse en el contexto contemporáneo de las empresas periodísticas, independientemente de la plataforma de publicación.O artigo apresenta um estudo de caso do jornal nativo digital brasileiro Nexo, fundado em novembro de 2015. Trata-se de uma empresa independente, que produz conteúdo informativo em diferentes formatos. O trabalho parte de uma reflexão teórica envolvendo os conceitos de jornalismo digital e de jornalismo nativo digital para, então, entrar no estudo do jornal. A pesquisa empírica é dividida em duas etapas. A primeira consiste na análise do conteúdo publicado nas 16 distintas seções do Nexo. E a segunda contempla entrevistas com a diretora geral Paula Miraglia e a editora executiva Marina Menezes, que em depoimentos por telefone explicaram um pouco da rotina e dos valores da empresa. Por fim, o perfil elaborado demonstra uma predisposição à experimentação e à inovação na redação do Nexo, valores que merecem ser enaltecidos no contexto contemporâneo das empresas jornalísticas, independentemente da plataforma de publicação.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3610210.15448/1980-3729.2020.1.36102Revista FAMECOS; Vol. 27 No. 1 (2020): Single Number; e36102Revista FAMECOS; Vol. 27 Núm. 1 (2020): Un solo numero; e36102Revista FAMECOS; v. 27 n. 1 (2020): Número Único; e361021980-37291415-054910.15448/1980-3729.2020.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36102/26279Copyright (c) 2020 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLenzi, Alexandre2022-02-04T19:03:09Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36102Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:03:09Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian native digital journalism: A case study of Nexo
Periodismo nativo digital brasileño: Un estudio de caso del Nexo
Jornalismo nativo digital brasileiro: Um estudo de caso do Nexo
title Brazilian native digital journalism: A case study of Nexo
spellingShingle Brazilian native digital journalism: A case study of Nexo
Lenzi, Alexandre
Digital journalism
Native digital journalism
Nexo
Periodismo digital
Periodismo nativo digital
Nexo
Jornalismo digital
Jornalismo nativo digital
Nexo
title_short Brazilian native digital journalism: A case study of Nexo
title_full Brazilian native digital journalism: A case study of Nexo
title_fullStr Brazilian native digital journalism: A case study of Nexo
title_full_unstemmed Brazilian native digital journalism: A case study of Nexo
title_sort Brazilian native digital journalism: A case study of Nexo
author Lenzi, Alexandre
author_facet Lenzi, Alexandre
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lenzi, Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv Digital journalism
Native digital journalism
Nexo
Periodismo digital
Periodismo nativo digital
Nexo
Jornalismo digital
Jornalismo nativo digital
Nexo
topic Digital journalism
Native digital journalism
Nexo
Periodismo digital
Periodismo nativo digital
Nexo
Jornalismo digital
Jornalismo nativo digital
Nexo
description The article presents a case study of the Brazilian native digital journal Nexo, founded in November 2015. Nexo is an independent organization that produces informative contents in different formats. The research starts from a theoretical reflection involving the concepts of digital journalism and native digital journalism to, then, begin the study of the journal. The empirical research itself concentrates two steps. The first one is the study of published content of 16 different sections of Nexo. The second step includes the analysis of interviews with the managing director Paula Miraglia and the executive editor Marina Menezes, who explained, in telephone interviews, about the company’s routine and values shared by the team. At last, the investigation indicates a predisposition to experimentation and innovation in the newsroom of Nexo. Those values must be emphasized in the journalistic companies of contemporary context, regardless of the publishing platform.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36102
10.15448/1980-3729.2020.1.36102
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36102
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2020.1.36102
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36102/26279
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 27 No. 1 (2020): Single Number; e36102
Revista FAMECOS; Vol. 27 Núm. 1 (2020): Un solo numero; e36102
Revista FAMECOS; v. 27 n. 1 (2020): Número Único; e36102
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2020.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128664194940928