TV genre as a cultural category: a place in the center of Jesús Martín-Barbero’s map of mediations
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8801 |
Resumo: | In this study we seek to understand the displacements that Jésus Martín-Barbero operates in the concept of mediation and the configuration of the map of mediations, and the place of television genres within that map. We argue that, in Barbero’s work, the concept of mediation is consolidated towards the conception of mediation in the work, and that the map of mediations establishes itself in the form of an analytical model that allows us to view the entire cultural process. We further argue that, although he seems to waver between a concept of genre as a textual category and as a communicability strategy, Martín-Barbero effectively lays the foundations for establishing a concept of the television genre as a cultural category and, in the process, establishes an analytical approach that focuses on the process of communication and its relationship with culture, politics and society. |
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TV genre as a cultural category: a place in the center of Jesús Martín-Barbero’s map of mediationsGénero televisivo como categoría cultural: un lugar en el centro del mapa de las mediaciones de Jesús Martín-BarberoGênero televisivo como categoria cultural: um lugar no centro do mapa das mediações de Jesús Martín-BarberoTV genremap of mediationsJesús Martín-BarberoTV genreGénero televisivoMapa de las mediacionesJesús Martín-BarberoGénero televisivoGênero televisivomapa das mediaçõesJesús Martín-BarberoGênero televisivoIn this study we seek to understand the displacements that Jésus Martín-Barbero operates in the concept of mediation and the configuration of the map of mediations, and the place of television genres within that map. We argue that, in Barbero’s work, the concept of mediation is consolidated towards the conception of mediation in the work, and that the map of mediations establishes itself in the form of an analytical model that allows us to view the entire cultural process. We further argue that, although he seems to waver between a concept of genre as a textual category and as a communicability strategy, Martín-Barbero effectively lays the foundations for establishing a concept of the television genre as a cultural category and, in the process, establishes an analytical approach that focuses on the process of communication and its relationship with culture, politics and society.Buscamos comprender los desplazamientos operados por Jésus Martín-Barbero en el concepto de mediación y en la configuración del mapa de las mediaciones y en éste el lugar de los géneros televisivos. Argumentamos que, en su obra, el concepto de mediación se consolida en la dirección de la concepción de mediación en la obra y que el mapa de las mediaciones se va definiendo de modo a configurarse como un modelo de análisis que posibilita mirar la totalidad del proceso cultural. Argumentamos que, aunque parezca vacilar entre una concepción de género como categoría textual y una concepción de género como estrategia de comunicabilidad, Martín-Barbero efectivamente construye las bases para la definición de un concepto de género televisivo como categoría cultural y, en ese movimiento, un enfoque analítico que tenga en cuenta el proceso de comunicación en su vinculación con la cultura, la política y la sociedad.Buscamos compreender os deslocamentos operados por Jésus Martín-Barbero no conceito de mediação e na configuração do mapa das mediações e, neste, o lugar dos gêneros televisivos. Argumentamos que, na sua obra, o conceito de mediação se consolida na direção da concepção de mediação na obra e que o mapa das mediações vai se definindo de modo a se configurar como um modelo de análise que possibilita olhar a totalidade do processo cultural. Argumentamos que, embora pareça hesitar entre uma concepção de gênero como categoria textual e uma concepção de gênero como estratégia de comunicabilidade, Martín-Barbero efetivamente constrói as bases para a definição de um conceito de gênero televisivo como categoria cultural e, nesse movimento, para uma abordagem analítica que tome em causa o processo de comunicação na sua vinculação com a cultura, a política e a sociedade.Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/880110.15448/1980-3729.2011.1.8801Revista FAMECOS; Vol. 18 No. 1 (2011): Dossiê - cinema, televisão e história: perspectivas teóricas e empíricas.; 111-130Revista FAMECOS; Vol. 18 Núm. 1 (2011): Dossiê - cinema, televisão e história: perspectivas teóricas e empíricas.; 111-130Revista FAMECOS; v. 18 n. 1 (2011): Dossiê - cinema, televisão e história: perspectivas teóricas e empíricas.; 111-1301980-37291415-054910.15448/1980-3729.2011.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8801/6165Gomes, Itania Maria Motainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-13T15:54:18Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8801Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-12-13T15:54:18Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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